Inlägg från: Anonym (Aldrig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aldrig)

Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?

Jag skulle inte ens vara tillsammans med någon som varit alkoholist. Det känns svårt eftersom jag precis som de flesta andra umgås i kretsar där alkohol förekommer så det blir en hel del frestelser. Min erfarenhet är att de som varit alkoholister är väldigt själviska och egocentrerade också även när de slutat dricka. 

• Anonym (Aldrig)
    Tow2Mater skrev 2021-05-05 01:30:04 följande:
    Vem ska de barn söka trygghet hos när den mamma som skaffat dem själv på klinik dör?
    Släktingar. Det är i princip omöjligt att bli av med vårdnaden, barnen måste alltså stanna hos sin alkoholiserade pappa, finns ingen sådan kan barnet flytta till den bäst lämpade släktingen. Helt andra krav ställs av socialen i det läget.  
  • Anonym (Aldrig)
    Kexsmula skrev 2021-05-04 11:22:43 följande:

Jag har så svårt att först att folk stämplar fd missbrukare som opålitliga andra klassens medborgare som man absolut inte kan vara tillsammans eller bilda familj med. Någon skrev att de i så fall skulle varit tvungna att vara nyktra i 10 år och nästan alla är överens om att 1,5 år är för lite. Herregud, 1,5 år är en bragd! Det är oerhört svårt att vara nykter/fri från missbruk i ett helt år eller längre och det är bannemig kanonbra och min erfarenhet är att kan man vara fri från sitt missbruk så länge kan man vara det för alltid. Visst hör återfall till, men ska man inte bilda familj bara för att man riskerar att personen ifråga kanske tar ett återfall om två år?

Jag har sett ?vanliga? människor bli så fulla på högtider att de spyr och inte kan ta hand om sig själva, då är det en ?olycka? medan om en fd missbrukare tar ett återfall (vilket de ofta gör i smyg så att ingen ser eller lider av det) är det katastrof? Give me a break.

TS: Är han en fin människa med bra egenskaper som du älskar? Go for it! Är själv fd missbrukare, dock inte alkohol utan oxycontin, och har idag man och två fantastiska barn. Har inte rört en opiat på 5 år snart (med undantag det jag fick på sjukhuset efter andra kejsarsnittet). Har absolut inget sug efter det.

Du sätter fingret på problemet väldigt bra. Det är en bragd att vara nykter i 1 1/2 år och det är svårt att inte få ett återfall. Det är just det som inte fungerar när man har barn. Ett barn kommer bo hemma minst i 18-19 år. Det finns inget som säger att alkoholisten kommer sluta dricka igen eller klara så länge som ett helt år nästa gång (som du säger är det en bragd) En alkoholist dricker oftast inte bara vid ett tillfälle när han/hon får ett återfall. Barnen kommer få men för livet och de flesta vill inte utsätta sina barn för det.

• Anonym (Aldrig)
    Guldnovan skrev 2021-05-05 09:07:25 följande:
    Tar ett återfall....det är inget man får!
    Varför känner du ett behov av att märka ord? 
  • Anonym (Aldrig)
    Guldnovan skrev 2021-05-05 12:23:11 följande:

Jag förstår hur du tänker men jag har tyvärr egen erfarenhet av missbruk.

Det är inte att märka ord som man kanske gör annars.

Det blir ett missförstånd om man väljer får istället för tar. Ingen inom AA säger får. Man tar ett återfall och det är ett taget beslut.

Den som säger får i gemenskapen (AA) blir snabbt ifrågasatt. Så det stämmer jag säger.

Du vet vad jag menar så vad spelar det för roll? Jag sett både får och tar, både i textform, på TV och när jag pratat med folk. Det kanske är dialektalt? För mig låter tar lite märkligt, nästan grammatiskt inkorrekt att säga tar (fast det säkert inte är det)

Jag har för övrigt ingen erfarenhet av AA men har stor erfarenhet av alkoholister och oavsett om de är nyktra eller inte så brukar de vara väldigt snabba med att påpeka att det är en sjukdom och att dricka eller inte är ett beslut, att det är inget de har kontroll över. När jag säger att det går att bli nykter (men hjälp såklart) får jag fruktansvärt massa skit både på nätet och IRL.
  • Anonym (Aldrig)
    Guldnovan skrev 2021-05-05 16:52:47 följande:

Nej det är inte dialektalt. ...Jag har ff rätt i det jag säger. Personen tar ett återfall. Det har inget med sjukdomsbild att göra.

Att du inte tror på mig beror på att du inte har erfarenhet av AA.

Jag tror inte du har fel, både ta och får funkar. AA är en organisation, de är inte den enda organisationen som finns och de bedriver vad jag vet ingen forskning. Det finns många fler ställen att hämta kunskap från än AA.
Svar på tråden Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?