• Anonym (Hur lever man bäst)

Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?

Tjänar netto 56,000 i månaden. Har även bonus på årlig basis men eftersom den varierar och inte är ett garanterat inslag så tar jag inte med den som underlag.

Av dessa 56,000 kr så sparar jag 30,000 kr långsiktigt. 4000 utöver de 30,000 lägger jag undan till semestrar och 3000 kr till hus och hem. 19,000 kr bränner jag.

Tycker ni att jag borde leva annorlunda?

• Svar på tråden Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?
  • Långbenopluto

Vad spelar det för roll vad andra tycker? Jag är ärligt nyfiken på ditt svar här.

Om det funkar för dig så ska du fortsätta så.

• Friger

Bra att du sparar!

Skaffa fru, älskarinna, hus och barn så ska du se att du ändå behöver leva på knäckebröd och vatten när allt är betalt! :)

• Anonym (Xylofon)

Beror väl på vad 19.000 läggs på för något?

Sunkar du ner din hälsa genom att äta skit och dricka öl och leva loppan för dessa pengar så kommer du snabbt behöva samma pengar för att ta hand om din hälsa genom sjukvård och medicin.

Eller köper du fiskeutrustning, bildelar och dyra råvaror att laga mat på?

Allt är liksom relativt...

Jag är kvinna...

Jag undrar för att få perspektiv på hur andra hade disponerat sin inkomst.

• MsM84

Ingen kan svara på hur du ska göra, för du ska göra det som du mår bäst av. Idagsläget, känner du att du har en lagom standard i livet (boende, aktiviteter, kläder osv), känns det som att du lägger pengar på saker i onödan eller snålar du mot sig själv? Vad sparar du till, alltså vad är dina långsiktiga mål? Vad är viktigast i ditt liv och lägger du dina pengar på saker som tar dig mot dina mål?

• BuoBä

Hur mycket ska de där 19 000 kr räcka till? "Bränner" låter som de går till designerkläder, elektronik och dyra krogbesök, men du har inte sagt något om boende, räkningar och matkostnader hemma.

?Bränner? var kanske lite förenklat. 19,000 går till CSN, bil, mobil, räkningar, mat, ränta, tutti- min del av hushållet alltså. Vi är jag, min sambo och 2 barn.

• Anonym (Madde)
    Anonym (Hur lever man bäst) skrev 2021-04-30 09:28:27 följande:

Tjänar netto 56,000 i månaden. Har även bonus på årlig basis men eftersom den varierar och inte är ett garanterat inslag så tar jag inte med den som underlag.

Av dessa 56,000 kr så sparar jag 30,000 kr långsiktigt. 4000 utöver de 30,000 lägger jag undan till semestrar och 3000 kr till hus och hem. 19,000 kr bränner jag.

Tycker ni att jag borde leva annorlunda?

Så länge du gör det du vill så är det helt okey! Du har, som jag, råd att sätta sprätt på 19 t i månaden. ( vi tjänar liknande)

Vi tjejer ska inte skämmas för våra lite dyrare vanor när pengarna finns.

Jag sparar också 30 t men i stabila aktier. Kul hobby :)
  • Friger

3tkr för boende och du har man och två barn? Vad har ni för boende egentligen?

Min kostnadspost där ligger på över 20tkr i månaden.

• Anonym (Xylofon)
    Anonym (Hur lever man bäst) skrev 2021-04-30 10:23:11 följande:

?Bränner? var kanske lite förenklat. 19,000 går till CSN, bil, mobil, räkningar, mat, ränta, tutti- min del av hushållet alltså. Vi är jag, min sambo och 2 barn.

Då kommer följdfrågan om du nånstans tycker det känns snålt och att vardagen upplevs som att pengarna inte räcker?
Svar på tråden Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?