• Anonym (Hur lever man bäst)

Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?

Tjänar netto 56,000 i månaden. Har även bonus på årlig basis men eftersom den varierar och inte är ett garanterat inslag så tar jag inte med den som underlag.

Av dessa 56,000 kr så sparar jag 30,000 kr långsiktigt. 4000 utöver de 30,000 lägger jag undan till semestrar och 3000 kr till hus och hem. 19,000 kr bränner jag.

Tycker ni att jag borde leva annorlunda?

• Svar på tråden Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?

3000 till hus och hem- med det menar jag att jag periodiserar ut utgifter som rör hemmet. Tex nya kuddar, en blomma till trädgården etc. Själva räntekostnaden för boendet ligger på 5000 kr delat på 2. Amorteringen räknar jag in i sparandet.

Så ?pynt? till huset eller ett nytt trädgårdsredskap går på den posten.

• Fjäril kär

Eftersom du ställer frågan så måste det finnas nånting nånstans som gör att du ändå reflekterar över er ekonomi. Om alla inblandade är nöjda och glada så brukar det sällan dyka upp såna här funderingar.

Känns det som att ni slösar pengar? Eller känns det som att vardagen upplevs snål? Eller har ni i familjen olika syn på ekonomin?

Vad vill ni att pengarna ska räcka till? Gör dom det?

Finns det en plan för sparpengarna?

Som tillägg i tråden har jag och sambo separat ekonomi, så han har inga åsikter om vad sparandet ska gå till. Det enda ?kravet? som finns oss sinsemellan är att man bidrar 50% till alla gemensamma utgifter, detta inkluderar barnen.

Mitt sparande går 2/3 till ett tänkt privat pensionssparande. 1/3 är hälften amortering och hälften sparande till kontantinsatsen på en sommarstuga .

Om pengarna räcker till, ja det gör de väl... men vi gör inget särskilt. Äter ute kanske lite för ofta. Unnar mig naglar varje månad och går till frisören var 10e vecka och får slingat och klippt håret. Barnen får gå på de aktivitet de vill. Så överlag väldigt vanliga.

• Friger
    Anonym (Hur lever man bäst) skrev 2021-04-30 11:07:47 följande:

3000 till hus och hem- med det menar jag att jag periodiserar ut utgifter som rör hemmet. Tex nya kuddar, en blomma till trädgården etc. Själva räntekostnaden för boendet ligger på 5000 kr delat på 2. Amorteringen räknar jag in i sparandet.

Så ?pynt? till huset eller ett nytt trädgårdsredskap går på den posten.

Förstår hur du tänker med att amorteringen är ett sparande. Men själv räknar jag den som en utgift. Även om ditt sätt är sättet en ekonom skulle se på saken.

Däremot periodiseringsutgifter för huset skulle jag nog säga att ordet "underhåll" saknas i din kalkyl. Så fort något ska göras. Vilket kommer med alla hus. Så rinner det snabbt iväg några hundra tusen. Jag periodiserar 5tkr/månad och får ändå skjuta till från annat sparande. Då ska vi ha i åtanke att jag har en ingenjörsutbildning inom byggteknik. Har jobbat som hantverkare. Och har egen behörighet på EL. Så jag kan göra en hel del själv. Det är väl egentligen bara VVS som jag passar mig för.

Håller med, utgiftspost för underhåll av hus saknas. Huset är 5 år gammalt så det har inte varit så mycket att underhålla utan mer kostnader för att göra iordning trädgård, plattsättning etc. Så har fått lägga ca 100,000 per år de senaste 5 åren för att få det på plats.

För att förenkla så angav jag inte att 2500 kr (dvs 5000 totalt tillsammans) av amorteringen faktiskt är en avsättning till underhåll. Utöver det så får både jag och min sambo bonus på årlig basis, en del av dessa pengar används till huset på olika sätt.

• Friger
    Anonym (Hur lever man bäst) skrev 2021-04-30 13:52:43 följande:

Håller med, utgiftspost för underhåll av hus saknas. Huset är 5 år gammalt så det har inte varit så mycket att underhålla utan mer kostnader för att göra iordning trädgård, plattsättning etc. Så har fått lägga ca 100,000 per år de senaste 5 åren för att få det på plats.

För att förenkla så angav jag inte att 2500 kr (dvs 5000 totalt tillsammans) av amorteringen faktiskt är en avsättning till underhåll. Utöver det så får både jag och min sambo bonus på årlig basis, en del av dessa pengar används till huset på olika sätt.

Jo, 100tkr per år köper jag. Det är ca 8.000tkr/månaden. Underhåll är en väldigt stor post.

Näe, förhoppningsvis ligger första renovering några år i framtiden! Men jag är inte helt säker på att nya hus blir billiga att renovera. Snarare tvärt om, den dagen den sorgen.

Jo, se man amorteringen som ett sparande så kan man låna den dagen renoveringen kommer. Själv har jag som önskemål att vara skuldfri när jag går i pension. Försöker därför spara i hopp till en buffert som renoveringarna går ifrån. Idag går det sådär. Jag skjuter till en hel del pengar från annat håll då jag renoverar och bygger rätt mycket nu.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Hur lever man bäst) skrev 2021-04-30 13:52:43 följande:

En halv miljon på trädgården ?

Va har du för trädgård?

Att anlägga en helt ny tomt är dyrt. Uppfarter etc ska plattsättas. Jord ska köras ut på marken. Häck ska planeras. Staket ska byggas. Trädäck. Växter. Gräsmatta. Osv. Det är väldigt dyrt.

Det har kanske inte bara varit trädgård i de 500?. Det har även varit en garageport, utemöbler och lite sådana saker. Men som har fallit under ?trädgård? eftersom sittmöbler och sådant också behövs för att nyttja trädgården. Men merparten är arbeten relaterade till trädgårdsanläggningen.

Och till de som undrar om jag är nöjd med min ekonomi, så vet jag nog inte riktigt. Det är antagligen därför som jag skapade tråden. Man ska ju tänka på framtiden men samtidigt ska man ju leva här och nu. Köper inte direkt en massa dyra saker som inte är till hemmet, kör också en semidyr bil. Men skulle ju kunna unna mig själv designkläder, skönhetsingrepp etc som gör mig ?fin/ glad? här och nu. Men gör det inte eftersom det känns ?slösigt?.

Men sen som gammal och med pengar på banken ångrar jag mig kanske att jag inte optimerade mig själv här och nu?

Svar på tråden Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?