• Anonym (Hur lever man bäst)

Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?

Tjänar netto 56,000 i månaden. Har även bonus på årlig basis men eftersom den varierar och inte är ett garanterat inslag så tar jag inte med den som underlag.

Av dessa 56,000 kr så sparar jag 30,000 kr långsiktigt. 4000 utöver de 30,000 lägger jag undan till semestrar och 3000 kr till hus och hem. 19,000 kr bränner jag.

Tycker ni att jag borde leva annorlunda?

• Svar på tråden Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?
  • BuoBä
    Anonym (Hur lever man bäst) skrev 2021-04-30 15:40:09 följande:

Och till de som undrar om jag är nöjd med min ekonomi, så vet jag nog inte riktigt. Det är antagligen därför som jag skapade tråden. Man ska ju tänka på framtiden men samtidigt ska man ju leva här och nu. Köper inte direkt en massa dyra saker som inte är till hemmet, kör också en semidyr bil. Men skulle ju kunna unna mig själv designkläder, skönhetsingrepp etc som gör mig ?fin/ glad? här och nu. Men gör det inte eftersom det känns ?slösigt?.

Men sen som gammal och med pengar på banken ångrar jag mig kanske att jag inte optimerade mig själv här och nu?

Räkna på det ordentligt då, och sätt upp mål eller tak för ditt sparande. Kolla hur mycket pension du kommer få från andra håll, och fundera på hur mycket du egentligen kommer behöva som pensionär. Klarar du dig på 19 000 nu så kanske du inte behöver 30 000 kr/månad då (nu högg jag bara några siffror ur luften).

Samma för sommarstugan. Hur mycket behöver du till handpenningen?

Sen kan det hända att du är en person som mår bra av att spara. Det är jag. Jag har ett onödigt stort f*ck U-konto, men för mig innebär det frihet. Både att kunna sluta på ett jobb om jag hatar det, men också att emellanåt kunna köpa dyra saker som jag verkligen, verkligen vill ha, utan att blinka.
  • Anonym (J)

Bränn mindre.

Spara lägre summa långsiktigt. Lägg mer på resor.

Gå ner i arbetstid. Lev!

• Anonym (Livet)

Det låter lite som att du inte har någon grund i dig själv. Att du gör vad som varit förväntat av dig och inte vad du faktiskt själv velat på något vis?

Jag lägger pengar främst på renovering av huset (för att vi köpte ett hus med rehabiliteringsbehov) för att jag är intresserad av det, älskar att se bättre planlösningar och skapa smarta lösningar.

Nu har jag småbarn men jag älskar egentligen att läsa och då fysiska böcker som doftar gammalt bibliotek. Jag har lagt mycket pengar på böcker i perioder.

Jag har lagt pengar på en helt ok bil som är praktisk som jag köpte 3 år gammal som jag kommer köra tills den brakar ihop. För att det är mest ekonomiskt att göra med den bilen har jag räknat ut.

Jag går till tandläkaren, läkaren och frisören vid behov utan att behöva reflektera över huruvida jag har råd eller ej (jag har det så gott ställt att jag har råd).

Jag köper kläder om jag behöver (insåg idag att jag bara har 4-5 par sockor kvar för alla andra har jag slängt efterhand som de gått hål. Kanske läge att unna sig några nya?).

Vi åker på skidresa i Skandinavien varje år. Några mindre bilutflykter. Det är vad vi har råd med.

Jag lägger pengar på försäkringar.

Jag köper gärna och planterar blommor och ätliga grödor på våren.

Det som egentligen är rent slöseri hos mig är på saker jag älskar och brinner för som renovering, skidåkning, växter om sommaren och nöjen med barnen. Jag skulle inte slösa pengar på för mig helt ovidkommande ting vara för sakens skull. Därför kan jag inte uttala mig om dina 19 000 kr i månaden är för mycket eller ej. Lägger du dessa pengar på dina djupaste intressen så som häst, antikviteter, hund inköp av konst eller vad som helst? Då är det inte för mycket (eftersom du har ett gediget sparande och verkligen får något ut av dina inköp på ett djupare plan). Lägger du de 19 000 kr i månaden på saker du inte ens längre minns på vad du lagt dem som inte ger dig något alls egentligen. Då är det 19 000 kr för mycket.

19000 fördelas typ som nedanstående

Ca 9000 mat för en familj på 4 i månaden= min del 4500

Min bil = 4400

Mina privata räkningar 2500 (mobil, CSN, gym etc)

Nöjen inkl kläder 3000

Utemat ink hämtmat 1000

Försäkringar min del ca 500

Sen är resten grejor till barnen, aktiviter, bensin, etc

Jag inser dock att när jag ser på den här kalkylen så gör jag av med mer än 19,000 för alla poster går inte upp i räkneexemplet. Jag nämnde som sagt att jag också får bonus så det blir nog att en del av de pengarna går åt lite löpande.

Kan också se att en del går till mat.. men vi gör inte så mycket annat som kostar tycker jag.

Borde man skära in på nåt ?bara för att? typ för att man kunde ha roligare för pengarna någon annanstans?

• Anonym (Xylofon)
    Anonym (Hur lever man bäst) skrev 2021-05-01 00:03:14 följande:

Min bil = 4400

Nöjen inkl kläder 3000

Utemat ink hämtmat 1000

Jag inser dock att när jag ser på den här kalkylen så gör jag av med mer än 19,000 för alla poster går inte upp i räkneexemplet. Jag nämnde som sagt att jag också får bonus så det blir nog att en del av de pengarna går åt lite löpande.

Kan också se att en del går till mat.. men vi gör inte så mycket annat som kostar tycker jag.

Borde man skära in på nåt ?bara för att? typ för att man kunde ha roligare för pengarna någon annanstans?

Tycker du själv att det saknas något?

I din uppräkning här så känns det som att ni har en vardag som rullar på men att jag inte kan se pengar som går till något extra särskilt. Det ser rätt tråkigt ut. Guldkanten i vardagen verkar saknas. Barnen har aktiviteter men vad gör du för dig själv under veckan eller månaden? Vad unnar du dig tack vare god ekonomi?

Jag och min son bor på hotell titt som tätt och njuter av att komma ifrån vardagen och hittar på aktiviteter av olika slag i den staden vi åkt till. Vi har alltid nån resa inbokad och att se fram emot. Kostar inga summor och får mer än väl plats i den betydligt mindre budgeten jag har. Jag lägger mina pengar här och nu.
  • Anonym (cyniker)

Köp guld! Det håller värdet.

• Anonym (Livet)
    Anonym (Hur lever man bäst) skrev 2021-05-01 00:03:14 följande:

Min bil = 4400

Nöjen inkl kläder 3000

Utemat ink hämtmat 1000

Du borde fundera på vad du önskar göra. Vill du börja måla? Eller börja med fallskärmshoppning? Rida? Köra folkrace?

Det är aldrig fel i att vara sparsam men att spara utan mål (till resor, renovering eller bara allmänt buffertsparande) är för mig lika meningslöst som att bränna pengar bara för att.

Guldkanten är väl just det kanske att eftersom jag lägger undan minst 4000 per månad till semestrar (det är min del, sambon får lägga lika mycket) så lägger vi varje år minst 100.000 på resor. I år har vi hittills åkt skidor i fjällen vid 2 olika tillfällen, mannen och jag har varit på spa två gånger (dock födelsedagar). Vi ska på ytterligare en spa vistelse nu i maj tillsammans med en annan familj (Ink barn). Sommarsemestern planeras just nu. De andra åren (barnen är 6 och 8) har vi hunnit med skidsemester (Österrike 2 ggr annars fjällen) varje år men även Dubai, Vietnam, Bali, italien, Grekland, Spanien 4 ggr plus weekendresor bara mannen och jag utan barn. Men även Legoland, tivoli, hyra av stuga i olika delar av Sverige och sådana grejor.

Vi har även byggt pool (det verkar dock gemene man göra just nu).

Men sant, i vardagen så är det inte supermycket guldkant. Vi fixar mycket på huset för att det ska bli fint både och inne. Det ska tilläggas att min man tjänar också bra, och med jobb som betalar bra så måste man som oftast jobba därefter dvs mycket. Så dels orkar man inte med så mycket extra i vardagen utöver det sedvanliga gymmet men man har heller inte tid.

Det är sällan man kan ha både tid OCH pengar.

• Fjäril kär
    Anonym (Hur lever man bäst) skrev 2021-05-01 08:35:58 följande:

Guldkanten är väl just det kanske att eftersom jag lägger undan minst 4000 per månad till semestrar (det är min del, sambon får lägga lika mycket) så lägger vi varje år minst 100.000 på resor. I år har vi hittills åkt skidor i fjällen vid 2 olika tillfällen, mannen och jag har varit på spa två gånger (dock födelsedagar). Vi ska på ytterligare en spa vistelse nu i maj tillsammans med en annan familj (Ink barn). Sommarsemestern planeras just nu. De andra åren (barnen är 6 och 8) har vi hunnit med skidsemester (Österrike 2 ggr annars fjällen) varje år men även Dubai, Vietnam, Bali, italien, Grekland, Spanien 4 ggr plus weekendresor bara mannen och jag utan barn. Men även Legoland, tivoli, hyra av stuga i olika delar av Sverige och sådana grejor.

Men sant, i vardagen så är det inte supermycket guldkant. Vi fixar mycket på huset för att det ska bli fint både och inne. Det ska tilläggas att min man tjänar också bra, och med jobb som betalar bra så måste man som oftast jobba därefter dvs mycket. Så dels orkar man inte med så mycket extra i vardagen utöver det sedvanliga gymmet men man har heller inte tid.

Guldkanten i vardagen behöver inte vara avancerade saker som kräver bokning och planering utan som kan göras spontant helt enkelt för att det finns pengar till det. Allra helst eftersom ni jobbar mycket så är det väl just precis den trötta vardagen som behöver lyxas till lite och som gör det värt att komma hem och något att se fram emot. Krångla inte till det.
  • Anonym (HH)
    Anonym (Hur lever man bäst) skrev 2021-05-01 08:35:58 följande:

Eftersom ni fixat så mycket med hus och trädgård kommer din budget att förändras av sig själv, ni ska ju inte bygga pool och lägga om trädgården varje år direkt, de stora utgifterna kommer att ta slut. Då får du en slant att lägga på annat, sommarstuga, champagne eller mer sparande. Om ni inte redan har det, så kan ni ju fixa städhjälp, trädgårdshjälp, beställa hem matleveranser etc så ni får mer tid. 

Vi har nyligen flyttat och spenderade mycket på att renovera huset, men nu är nästan allt klart så plötsligt finns det mer pengar som mest går till extra amorteringar. En del har även gått till att uppdatera elektronik, tvättmaskin och andra hushållsmaskiner och nyttiga prylar. Men vi hinner och orkar inte med så mycket guldkant på vardagen förutom god mat och dryck, jobbar ganska mycket. Designerkläder är inget jag uppskattar, köper få plagg av väldigt bra kvalitet, shoppar sällan och gillar inte inredningsprylar. I och med att vi börjat amortera av en del extra har månadskostnaderna för boendet också gått ner lite, och skillnaden går till ökat sparande till barnen. 

Det skulle jag kanske lagt till, städhjälp har vi redan samt fönsterputs varje kvartal. Så den guldkanten unnar vi oss.

Vi har ofta gäster (inte nu i pandemin såklart) och gillar att bjuda på god mat och god dricka.

Men visst, upprustningsbehovet av huset kommer gå ner. Jag tror att de frigjorda pengarna kommer gå till fler upplevelser - det är det jag helst lägger pengar på. Till barnen sparar vi redan barnbidraget, men än så ser jag ingen anledning till. Själv har jag aldrig knappt fått en krona och tycker att det har varit karaktärsdanande att få kämpa lite.Att tro att pengar, goda studieresultat eller andra mål kommer av sig själv utan insats/ jobb hjälper inte barnen. Men eftersom vi kan så sparar vi självklart, men våra egna namn. Detta ingår inte i de 30? som jag själv sparar. Skulle aldrig ge barnen fri tillgång till mycket pengar vid en ålder av 18 om de inte är mogna för det.

• Physalis

Det låter som att du skulle behöva budgetera fickpengar till dig själv. Ett par tusen i månaden som får användas till precis hur onödiga eller meningslösa saker som helst. Så kanske du slipper känna att det är slösaktigt/onödigt att lägga pengar på dig själv?

Med den lönen du har så har du definitivt utrymme för att unna dig själv bara du kommer över spärren om att saker som bara är värdefulla för dig är slösaktigt.

Korrekturläser som en kratta

I min budget har jag ca 3000 kr till mig själv varje månad. Det inkluderar dock både kläder, frisör, naglar och hitta på saker med kompisar. Dvs allt som rör mig själv som inte är direkt nödvändigt. Denna post skulle kunna vara oändlig, men det är kanske just därför det känns slösigt att inte hålla den tämligen snäv. Ju fler vanor man skaffar sig, ju fler ska man underhålla.

Svar på tråden Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?