Anonym (Hur lever man bäst) skrev 2021-05-01 08:35:58 följande:
Guldkanten är väl just det kanske att eftersom jag lägger undan minst 4000 per månad till semestrar (det är min del, sambon får lägga lika mycket) så lägger vi varje år minst 100.000 på resor. I år har vi hittills åkt skidor i fjällen vid 2 olika tillfällen, mannen och jag har varit på spa två gånger (dock födelsedagar). Vi ska på ytterligare en spa vistelse nu i maj tillsammans med en annan familj (Ink barn). Sommarsemestern planeras just nu. De andra åren (barnen är 6 och 8) har vi hunnit med skidsemester (Österrike 2 ggr annars fjällen) varje år men även Dubai, Vietnam, Bali, italien, Grekland, Spanien 4 ggr plus weekendresor bara mannen och jag utan barn. Men även Legoland, tivoli, hyra av stuga i olika delar av Sverige och sådana grejor.
Vi har även byggt pool (det verkar dock gemene man göra just nu).
Men sant, i vardagen så är det inte supermycket guldkant. Vi fixar mycket på huset för att det ska bli fint både och inne. Det ska tilläggas att min man tjänar också bra, och med jobb som betalar bra så måste man som oftast jobba därefter dvs mycket. Så dels orkar man inte med så mycket extra i vardagen utöver det sedvanliga gymmet men man har heller inte tid.
Det är sällan man kan ha både tid OCH pengar.
Eftersom ni fixat så mycket med hus och trädgård kommer din budget att förändras av sig själv, ni ska ju inte bygga pool och lägga om trädgården varje år direkt, de stora utgifterna kommer att ta slut. Då får du en slant att lägga på annat, sommarstuga, champagne eller mer sparande. Om ni inte redan har det, så kan ni ju fixa städhjälp, trädgårdshjälp, beställa hem matleveranser etc så ni får mer tid.
Vi har nyligen flyttat och spenderade mycket på att renovera huset, men nu är nästan allt klart så plötsligt finns det mer pengar som mest går till extra amorteringar. En del har även gått till att uppdatera elektronik, tvättmaskin och andra hushållsmaskiner och nyttiga prylar. Men vi hinner och orkar inte med så mycket guldkant på vardagen förutom god mat och dryck, jobbar ganska mycket. Designerkläder är inget jag uppskattar, köper få plagg av väldigt bra kvalitet, shoppar sällan och gillar inte inredningsprylar. I och med att vi börjat amortera av en del extra har månadskostnaderna för boendet också gått ner lite, och skillnaden går till ökat sparande till barnen.