• BuoBä

Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?

Hur mycket ska de där 19 000 kr räcka till? "Bränner" låter som de går till designerkläder, elektronik och dyra krogbesök, men du har inte sagt något om boende, räkningar och matkostnader hemma.

• BuoBä
    Anonym (Hur lever man bäst) skrev 2021-04-30 15:40:09 följande:

Och till de som undrar om jag är nöjd med min ekonomi, så vet jag nog inte riktigt. Det är antagligen därför som jag skapade tråden. Man ska ju tänka på framtiden men samtidigt ska man ju leva här och nu. Köper inte direkt en massa dyra saker som inte är till hemmet, kör också en semidyr bil. Men skulle ju kunna unna mig själv designkläder, skönhetsingrepp etc som gör mig ?fin/ glad? här och nu. Men gör det inte eftersom det känns ?slösigt?.

Men sen som gammal och med pengar på banken ångrar jag mig kanske att jag inte optimerade mig själv här och nu?

Räkna på det ordentligt då, och sätt upp mål eller tak för ditt sparande. Kolla hur mycket pension du kommer få från andra håll, och fundera på hur mycket du egentligen kommer behöva som pensionär. Klarar du dig på 19 000 nu så kanske du inte behöver 30 000 kr/månad då (nu högg jag bara några siffror ur luften).

Samma för sommarstugan. Hur mycket behöver du till handpenningen?

Sen kan det hända att du är en person som mår bra av att spara. Det är jag. Jag har ett onödigt stort f*ck U-konto, men för mig innebär det frihet. Både att kunna sluta på ett jobb om jag hatar det, men också att emellanåt kunna köpa dyra saker som jag verkligen, verkligen vill ha, utan att blinka.
Svar på tråden Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?