Inlägg från: Anonym (Hur lever man bäst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur lever man bäst)

Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?

Tjänar netto 56,000 i månaden. Har även bonus på årlig basis men eftersom den varierar och inte är ett garanterat inslag så tar jag inte med den som underlag.

Av dessa 56,000 kr så sparar jag 30,000 kr långsiktigt. 4000 utöver de 30,000 lägger jag undan till semestrar och 3000 kr till hus och hem. 19,000 kr bränner jag.

Tycker ni att jag borde leva annorlunda?

• Svar på tråden Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?

Jag är kvinna...

Jag undrar för att få perspektiv på hur andra hade disponerat sin inkomst.

?Bränner? var kanske lite förenklat. 19,000 går till CSN, bil, mobil, räkningar, mat, ränta, tutti- min del av hushållet alltså. Vi är jag, min sambo och 2 barn.

3000 till hus och hem- med det menar jag att jag periodiserar ut utgifter som rör hemmet. Tex nya kuddar, en blomma till trädgården etc. Själva räntekostnaden för boendet ligger på 5000 kr delat på 2. Amorteringen räknar jag in i sparandet.

Så ?pynt? till huset eller ett nytt trädgårdsredskap går på den posten.

Som tillägg i tråden har jag och sambo separat ekonomi, så han har inga åsikter om vad sparandet ska gå till. Det enda ?kravet? som finns oss sinsemellan är att man bidrar 50% till alla gemensamma utgifter, detta inkluderar barnen.

Mitt sparande går 2/3 till ett tänkt privat pensionssparande. 1/3 är hälften amortering och hälften sparande till kontantinsatsen på en sommarstuga .

Om pengarna räcker till, ja det gör de väl... men vi gör inget särskilt. Äter ute kanske lite för ofta. Unnar mig naglar varje månad och går till frisören var 10e vecka och får slingat och klippt håret. Barnen får gå på de aktivitet de vill. Så överlag väldigt vanliga.

Håller med, utgiftspost för underhåll av hus saknas. Huset är 5 år gammalt så det har inte varit så mycket att underhålla utan mer kostnader för att göra iordning trädgård, plattsättning etc. Så har fått lägga ca 100,000 per år de senaste 5 åren för att få det på plats.

För att förenkla så angav jag inte att 2500 kr (dvs 5000 totalt tillsammans) av amorteringen faktiskt är en avsättning till underhåll. Utöver det så får både jag och min sambo bonus på årlig basis, en del av dessa pengar används till huset på olika sätt.

Att anlägga en helt ny tomt är dyrt. Uppfarter etc ska plattsättas. Jord ska köras ut på marken. Häck ska planeras. Staket ska byggas. Trädäck. Växter. Gräsmatta. Osv. Det är väldigt dyrt.

Det har kanske inte bara varit trädgård i de 500?. Det har även varit en garageport, utemöbler och lite sådana saker. Men som har fallit under ?trädgård? eftersom sittmöbler och sådant också behövs för att nyttja trädgården. Men merparten är arbeten relaterade till trädgårdsanläggningen.

Och till de som undrar om jag är nöjd med min ekonomi, så vet jag nog inte riktigt. Det är antagligen därför som jag skapade tråden. Man ska ju tänka på framtiden men samtidigt ska man ju leva här och nu. Köper inte direkt en massa dyra saker som inte är till hemmet, kör också en semidyr bil. Men skulle ju kunna unna mig själv designkläder, skönhetsingrepp etc som gör mig ?fin/ glad? här och nu. Men gör det inte eftersom det känns ?slösigt?.

Men sen som gammal och med pengar på banken ångrar jag mig kanske att jag inte optimerade mig själv här och nu?

19000 fördelas typ som nedanstående

Ca 9000 mat för en familj på 4 i månaden= min del 4500

Min bil = 4400

Mina privata räkningar 2500 (mobil, CSN, gym etc)

Nöjen inkl kläder 3000

Utemat ink hämtmat 1000

Försäkringar min del ca 500

Sen är resten grejor till barnen, aktiviter, bensin, etc

Jag inser dock att när jag ser på den här kalkylen så gör jag av med mer än 19,000 för alla poster går inte upp i räkneexemplet. Jag nämnde som sagt att jag också får bonus så det blir nog att en del av de pengarna går åt lite löpande.

Kan också se att en del går till mat.. men vi gör inte så mycket annat som kostar tycker jag.

Borde man skära in på nåt ?bara för att? typ för att man kunde ha roligare för pengarna någon annanstans?

Guldkanten är väl just det kanske att eftersom jag lägger undan minst 4000 per månad till semestrar (det är min del, sambon får lägga lika mycket) så lägger vi varje år minst 100.000 på resor. I år har vi hittills åkt skidor i fjällen vid 2 olika tillfällen, mannen och jag har varit på spa två gånger (dock födelsedagar). Vi ska på ytterligare en spa vistelse nu i maj tillsammans med en annan familj (Ink barn). Sommarsemestern planeras just nu. De andra åren (barnen är 6 och 8) har vi hunnit med skidsemester (Österrike 2 ggr annars fjällen) varje år men även Dubai, Vietnam, Bali, italien, Grekland, Spanien 4 ggr plus weekendresor bara mannen och jag utan barn. Men även Legoland, tivoli, hyra av stuga i olika delar av Sverige och sådana grejor.

Vi har även byggt pool (det verkar dock gemene man göra just nu).

Men sant, i vardagen så är det inte supermycket guldkant. Vi fixar mycket på huset för att det ska bli fint både och inne. Det ska tilläggas att min man tjänar också bra, och med jobb som betalar bra så måste man som oftast jobba därefter dvs mycket. Så dels orkar man inte med så mycket extra i vardagen utöver det sedvanliga gymmet men man har heller inte tid.

Det är sällan man kan ha både tid OCH pengar.

Det skulle jag kanske lagt till, städhjälp har vi redan samt fönsterputs varje kvartal. Så den guldkanten unnar vi oss.

Vi har ofta gäster (inte nu i pandemin såklart) och gillar att bjuda på god mat och god dricka.

Men visst, upprustningsbehovet av huset kommer gå ner. Jag tror att de frigjorda pengarna kommer gå till fler upplevelser - det är det jag helst lägger pengar på. Till barnen sparar vi redan barnbidraget, men än så ser jag ingen anledning till. Själv har jag aldrig knappt fått en krona och tycker att det har varit karaktärsdanande att få kämpa lite.Att tro att pengar, goda studieresultat eller andra mål kommer av sig själv utan insats/ jobb hjälper inte barnen. Men eftersom vi kan så sparar vi självklart, men våra egna namn. Detta ingår inte i de 30? som jag själv sparar. Skulle aldrig ge barnen fri tillgång till mycket pengar vid en ålder av 18 om de inte är mogna för det.

I min budget har jag ca 3000 kr till mig själv varje månad. Det inkluderar dock både kläder, frisör, naglar och hitta på saker med kompisar. Dvs allt som rör mig själv som inte är direkt nödvändigt. Denna post skulle kunna vara oändlig, men det är kanske just därför det känns slösigt att inte hålla den tämligen snäv. Ju fler vanor man skaffar sig, ju fler ska man underhålla.

Svar på tråden Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?