Borde jag göra annorlunda med min ekonomi?
Bra att du sparar!
Skaffa fru, älskarinna, hus och barn så ska du se att du ändå behöver leva på knäckebröd och vatten när allt är betalt! :)
Bra att du sparar!
Skaffa fru, älskarinna, hus och barn så ska du se att du ändå behöver leva på knäckebröd och vatten när allt är betalt! :)
3tkr för boende och du har man och två barn? Vad har ni för boende egentligen?
Min kostnadspost där ligger på över 20tkr i månaden.
3000 till hus och hem- med det menar jag att jag periodiserar ut utgifter som rör hemmet. Tex nya kuddar, en blomma till trädgården etc. Själva räntekostnaden för boendet ligger på 5000 kr delat på 2. Amorteringen räknar jag in i sparandet.
Så ?pynt? till huset eller ett nytt trädgårdsredskap går på den posten.
Håller med, utgiftspost för underhåll av hus saknas. Huset är 5 år gammalt så det har inte varit så mycket att underhålla utan mer kostnader för att göra iordning trädgård, plattsättning etc. Så har fått lägga ca 100,000 per år de senaste 5 åren för att få det på plats.
För att förenkla så angav jag inte att 2500 kr (dvs 5000 totalt tillsammans) av amorteringen faktiskt är en avsättning till underhåll. Utöver det så får både jag och min sambo bonus på årlig basis, en del av dessa pengar används till huset på olika sätt.