• Anonym (Ally)

Kvinnor mår bättre som singlar än män?

: Enligt en studie gjord av det brittiska analysföretaget Mintel 2017 mår kvinnor bättre som singlar än vad män gör. En av anledningarna tros vara att kvinnor generellt lägger ner mer tid på både hushållsarbete och att ta känslomässigt ansvar i relationen. Det innebär mer jobb för en kvinna att vara i ett förhållande än att vara singel. En amerikansk undersökning från 2020 visar att män å andra sidan får ett bättre liv i äktenskap med en kvinna än som ensamstående. De lever längre, blir lugnare och tjänar mer pengar.:

Vad tror du om detta? Jag vet ju med mig att många kvinnor i min närhet mått mycket bättre av att skilja sig och leva själva med sina barn.

Jag lever i relation med min livs kärlek. Men absolut tänker jag ibland att livet hade varit enklare och mindre krävande om man levt ensam, just pga av det emotionella arbetet som ligger i huvudsak på mig.

Men jag tänker att även många män mår väl bättre som singlar? Slippa alla krav, tjat och gnäll (även om det ofta är befogat). Samtidigt så har vi ju incelfenomenet där ensamma män utgör livsfara för kvinnor.

• Svar på tråden Kvinnor mår bättre som singlar än män?
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (nn) skrev 2021-04-02 20:36:42 följande:

Generellt är det kanske så att män har det jobbigae som singlar eftesom de får mindre sex. Kvinnor kan få sex hur lätt som helst om de vill.

Jag är man och upplever det som som en fördel att vara singel. Jag slipper gnäll och tjat. Jag kan göra saker hur jag vil utan pekpinnar och direktiv, vilket minskade mis stessnivå oerhört efter att jag separerat. Jag behövde inte längre fokusera på hur sakaer ska göras för at sliippa tillrättavisningar eller skäll, utan nu jag jag som själv tycker. Sex kan jag oftast få genom att träffa någon på Tinder eller bara betala för det.

Frågan är hur många män som dör i förtid av tjat?
  • Anonym (nn)
    Anonym (Biologi) skrev 2021-04-02 21:53:06 följande:

Ingen aning. Det finns säkert män som tagit livet av sig pga av all psykisk terror. Själv mådde jag pyton och hade ingen livslust i slutet av vår relation. Fick antidepressiva av läkaren för att orka. Jag tog även lite prover för att se om det var något fel som gjorde att jag mådde så dåligt. Resultaten visade att det mesta var normalt förutom testosteron, vilket är ett tecken på allvarlig stress. Normalt är 20. Har man under 12 bör man överväga behandling. Har man under 8 bör man behandla. Jag hade under 5. Inte konstigt att jag mådde skit. Ett år efter separationen gjorde jag en ny test och då hade jag 20 ????

Att separera är det absolut bästa jag gjort i mitt liv.Jag har svårt att motivera mig till att inleda en ny relation igen, då jag inte vill leva med någon grälsjuk, gnällig lägerkommendant igen, vilket jag upplever att de flesta kvinnor är.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Libbsticka) skrev 2021-04-02 20:50:00 följande:

Helt klart. Det räcker att veta att 18% av Sverige har riskbruk av alkohol och 7-8% är aktiva alkoholister för att fatta att det finns många som inte är drömpartners därute.

Du glömde bort att mer hälften av befolkningen är dessutom överviktiga. Så det är väldigt få som är drömpartners där ute.
  • Anonym (Libbsticka)
    Om man intresserar sig för fakta är det så att män som begår självmord oftast är deprimerade/beroende/psykiskt sjuka.

Mansnormen dödar fortfarande män eftersom de inte söker hjälp för sitt mående i tid utan ska försöka klara av allt själva. Därav blir de underdiagnosticerade och underbehandlade. Det finns t.o.m. ett verktyg som man använder för att bedöma hur konformistiska män är till mansnormen, CMNI. (Conformity to mascu­line norms inventory)

"Med användning av CMNI har forskare i en metastudie av 19 453 män funnit en invers associering mellan graden av tilltro till den maskulina normen och att aktivt söka psykologisk hjälp [5]. "

"Psykologiska autopsier har visat att omkring 90 procent av dem som suiciderat hade en psykisk sjukdom vid tillfället. Här finns en stor skillnad mellan könen [6]. Depression är vanligast bland kvinnor, medan beroendesjukdomar och personlighetsstörningar dominerar bland män [7]. Män söker hellre läkare för kroppsrelaterade problem än psykosociala."

"Man fann att mäns hjälpsökande beteende var helt avhängigt vilket mottagande de fick av sjukvårdspersonalen. Det framgick tydligt att männen kände sig kränkta och tog kraftigt avstånd från ett bemötande som såg självmordshandlingen som en följd av depression och psykisk sjukdom."  

lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2019/10/mans-sjalvmordsnarhet-och-ovilja-att-soka-hjalp/

D.v.s. män känner sig fortfarande kränkta av att få höra att de psykiskt sjuka fast de bevisligen är det. 
    Men man kan väl hoppas att detta förändras med de yngre generationerna så att de i alla fall söker hjälp.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Libbsticka) skrev 2021-04-02 22:47:02 följande: #74
    Om man intresserar sig för fakta är det så att män som begår självmord oftast är deprimerade/beroende/psykiskt sjuka.

Mansnormen dödar fortfarande män eftersom de inte söker hjälp för sitt mående i tid utan ska försöka klara av allt själva. Därav blir de underdiagnosticerade och underbehandlade. Det finns t.o.m. ett verktyg som man använder för att bedöma hur konformistiska män är till mansnormen, CMNI. (Conformity to mascu­line norms inventory)

"Med användning av CMNI har forskare i en metastudie av 19 453 män funnit en invers associering mellan graden av tilltro till den maskulina normen och att aktivt söka psykologisk hjälp [5]. "

"Psykologiska autopsier har visat att omkring 90 procent av dem som suiciderat hade en psykisk sjukdom vid tillfället. Här finns en stor skillnad mellan könen [6]. Depression är vanligast bland kvinnor, medan beroendesjukdomar och personlighetsstörningar dominerar bland män [7]. Män söker hellre läkare för kroppsrelaterade problem än psykosociala."

"Man fann att mäns hjälpsökande beteende var helt avhängigt vilket mottagande de fick av sjukvårdspersonalen. Det framgick tydligt att männen kände sig kränkta och tog kraftigt avstånd från ett bemötande som såg självmordshandlingen som en följd av depression och psykisk sjukdom."  

lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2019/10/mans-sjalvmordsnarhet-och-ovilja-att-soka-hjalp/

D.v.s. män känner sig fortfarande kränkta av att få höra att de psykiskt sjuka fast de bevisligen är det. 
    Men man kan väl hoppas att detta förändras med de yngre generationerna så att de i alla fall söker hjälp.
    CMNI bygger på genusforskning (hegemonisk maskulinitet) och är ideologisk.
    Det är extremt dåligt av Läkartidningen att ha genusforskning istället för riktig forskning som källa.

I självmord + självmordsförsök ligger män och kvinnor ganska lika men män lyckas oftare, ideologer utgår ifrån att mellanskillnaden beror på 'den maskulina normen'

Den här artikeln är mer seriös
    Därför tar fler män än kvinnor livet av sig - SVT Nyheter
    www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-tar-fler-man-an-kvinnor-livet-av-sig

En artikel med kritik mot CMNI
    Division 51 - Male Psychology Network
    malepsychology.org.uk/tag/division-51/

• Anonym (Njae)

Jag är man och jag har förstått att ett singelliv för en man är mycket bättre. Kvinnor tar sig friheten med monkey-branching, väntar på BBD, är i dagens läge mer promiskuösa än män och går längre för att vara otrogna.

En man hittar mer lycka att vara utan en kvinna än med. Jag har aldrig blivit lycklig i en relation. Sexet blir sämre eftersom hon blir bekväm, man blir tagen för givet, det blir ett gnäll på småsaker som inte betyder något. Spelar ingen roll med uppvakning för hon tycker det blir vardagsmat.

En man är bättre utan en emotionell relation han ofta måste uppoffra sig till.

• parnordqvist
    Anonym (Njae) skrev 2021-04-03 01:38:58 följande:

Jag är man och jag har förstått att ett singelliv för en man är mycket bättre. Kvinnor tar sig friheten med monkey-branching, väntar på BBD, är i dagens läge mer promiskuösa än män och går längre för att vara otrogna.

En man hittar mer lycka att vara utan en kvinna än med. Jag har aldrig blivit lycklig i en relation. Sexet blir sämre eftersom hon blir bekväm, man blir tagen för givet, det blir ett gnäll på småsaker som inte betyder något. Spelar ingen roll med uppvakning för hon tycker det blir vardagsmat.

En man är bättre utan en emotionell relation han ofta måste uppoffra sig till.

Oj är det så? Jag som är så bekymrad över att jag aldrig får någon och har heller inte haft någon och är 49. Det låter inte så roligt alls. Det är kanske lika bra att skita i det då?
  • Anonym (Har aldrig träffat en jämställd man.)

Jag känner 3 karriärskvinnor som har valt att skaffa barn på egen hand.
    De insåg att det är viktigare för dem att skaffa barn än att leva i en relation med en man. 

Jag gjorde tvärtom. Jag valde bort barnen och lever i en relation med en man.
    Är uppvuxen med en ensamstående mamma med 3 halvsystrar. Hon hade barn med 3 olika män och ingen av dessa män tog något ansvar överhuvudtaget.
    Jag var sjuk i astma och skulle hem till min pappa så fick min mamma åka hem till honom och storstäda för att jag inte skulle bli sjuk av att vara där. 
    Jag som vart inlagd långa perioder, svårt sjuk... Hon fick även ringa och påminna om att han skulle ge mig min medicin. Påminde hon inte, så gjorde han det inte. 
    Det fick hon erfara hårda vägen när hon var i en helt annan del av sverige på en utbildning och jag vaknade mitt i natten i en svår astmaattack då min "pappa" glömt att ge mig medicin, inte vaknade när min syster försökte väcka honom, då han druckit för mycket, min syster lyckas ringa till min mamma, och mamma får i panik ringa ambulans och lämna kursen mitt i natten i ilfart. 
    Mamma var mycket besviken på honom, men istället för att skämmas så lade han allt ansvar på  mamma för att hon inte ringt och påmint om att han skulle ge HANS sjuka dotter medicin som var avgörande för hennes liv.
    Så han vägrade låta mig komma dit sen då han bara får skit av min mamma. Offerkoftan. Istället för att erkänna att han brustit så var det min mammas fel. 
    Mamma fick ta hjälp av ett familjehem via socialen, där jag fick vara när hon gjorde sin utbildning. 

Jag har insett att jag aldrig haft en bra manlig förebild i mitt liv. Alla män jag någonsin mött har vart sådär, egoistiska...  

Alla relationer jag haft har vart ojämställda, och det har fått mig att välja bort barnen.
    Min man som jag har nu älskar jag såklart otroligt mycket. Vår relation har sakta men säkert blivit mer jämställd. Men det är något som saknas hos honom också. 
    Jag får påminna honom om allt jämt.

• Anonym (Bull)

Män som är singlar, super mer.

En kvinna i livet gör att man sköter sig bättre, eftersom man anpassar sig till henne.

• Mimosa86
    Anonym (Libbsticka) skrev 2021-04-02 19:22:02 följande:

Det kan man tycka, men samtidigt är kvinnan den enda som har ett val i situationen efter att den är ett faktum.

Jag är av uppfattningen att om man inte har sex för att man vill ha barn ihop och båda uttryckligen är med på det, så ska det inte bli några barn av det heller. Men jag vet att min åsikt skaver hos de flesta kvinnor.

Du har helt rätt. Vill man inte ha barn så ska det heller inte bli barn. Då är det kondom som gäller från mannens sida och skydd från kvinnans, dvs dubbelt upp.
Svar på tråden Kvinnor mår bättre som singlar än män?