Sellerin skrev 2021-11-30 20:46:54 följande:
Så underbart!!! Wow alltså!! Hur var förlossningen?! :D
Har mjölken börjar rinna till än? Jag tyckte det var jättesvårt att veta! Vår lilla flicka ammade massvis de första dagarna. Tror inte det kom så mycket mjölk helt enkelt. Hon gapade också efter mat hela tiden! Man får bara ha tilltro till att det efter mycket sugande tillslut kommer mjölk! Blev sårig om bröstvårtorna och tycker att amningsnapp är räddningen, jag varvar med att köra med napp och utan! Samt liggammar mycket på natten, orkar liksom inte sätta mig upp och det går än så länge väldigt bra.
Stort grattis till er! Njut av ert underverk!!! <3
Funkade inte att citera dig sist så här kommer det igen...
Nu kommer mitt sena svar! :) Natten den 26/11 satte värkarna igång lite lätt Tänkte bara att det var starkare förvärkar men sen efter några timmar vid kl 8.00 läckte det successivt och sen kände jag ett KLICK (!?) och då gick mitt vatten helt plötsligt. Det var då jag egentligen förstod att nåt var på gång...
Ringde till förlossningen i Lund när mina värkar blev tätare och tätare kl 11.30 var jag på plats i Lund och var redan öppen 4 cm. Tiden gick och jag kämpade på med olika positioner, tens osv. men lutsgas primärt. Skönt det var att va lite "berusad" emellanåt hahaha. Öppnades ganska så snabbt, vid kl 18 var jag öppen 10 cm men krystvärkarna kom aldrig egentligen igång förrän jag fick dropp för att sätta igång värkarna. Sen vid 20-tiden kom värkarna igång som gjorde att jag kunde krysta ut henne. Så totalt typ 12 timmar som jag kämpade med att få ut henne.
Är nöjd med min insats och förlossningen i det stora hela. De var fantastiska i Lund. Önskar att jag hade kunnat vara med "närvarande" och inte skrika så mycket. Tyckte att boken "Föda utan rädsla" iaf gav mig verktyg för att klara av första halvan av förlossningen väldigt bra, kändes nästan lätt, men sen tog det över för mig med smärtorna. Jag hade satt epidural som ett alternativ "om det krisar" men eftersom att jag inte kände att det krisade förrän mot senare delen av förlossningen så blev det för sent för mig att sätta in den. Därför blev lustgasen och sambon mina enda hjälpmedel när det var som värst. Efter förlossningen hade jag ont i HELA kroppen för att jag hade spänt mig för mycket, det blev tydligen för överväldigande. Tappade också 1,6 liter blod (1 liter är maxgräns) så jag blev väldigt försvagad, blek och hängig efteråt.
Men som sagt, förlossningen, BB + patienthotellet i Lund tog väl hand om mig. Så jag kände mig alltid trygg. Alla var superfina och sympatiska så jag kände mig aldrig dum, jobbig eller ivägen. Det var väldigt fint att få uppleva. Så tacksam! :)
Hur har ni det nu Sellerin? Hur går det med allt?
Juste! Amningsnappen har jag försökt och det gick inte riktigt ändå. Fick blodblosor för att min tjej är så himla otålig. Kanske att jag ska pröva ge henne urpumpad mjölk först och sen när hon lugnat sig lite att ge henne bröstet... Hm... Har inbokad tid på amningsmottagning nästa vecka och hoppas att det löser sig....