Sellerin skrev 2021-11-10 09:08:53 följande:
Swepis heter studien för övrigt ifall någon är intresserad, men den fick avbrytas i förväg, så finns nog mer att studera innan de kan säga helt säkert vad som är bäst och säkras! Verkar ju som att just igångsättningar är ett problem på förlossningsavdelningarna, eftersom det blir att den födande kvinnan upptar ett rum under mycket längre tid, jämfört med om förlossningen startar spontant. Och just tid för patienter som inte är i värkarbete verkar ju inte direkt finnas i nuläget på landets förlossningsavdelningar
synd om barnmorskorna, vi får hoppas på fler utbildningsplatser framöver och bättre arbetsvillkor för de som redan är i yrket :)
Ja nu är det nära! En vecka kvar! Börjat känna lite smått hur kroppen övar. Är väldigt redo. Men som du säger är jag beredd på en vecka över tiden, därefter igångsättning de närmsta dagarna :)
Aha! Så igångsättningar kan alltså ändå ta så pass lång tid? Jag förstår att när man väl börjar då så måste man ju hålla koll på den födande såklart. Har alltid varit rädd för att igångsättning kan verka så otroligt snabbt när den väl gör det att kroppen går igång med superstarka värkar jättesnabbt. (Att man då öppnar sig snabbt också, kanske snabbare än vad som är som mest optimalt). Men vad vet jag! :P Hoppas nu på spontana värkar även om det går ca en vecka över...
Ja, vi får hålla tummarna för dem som jobbar inom förlossningsvården. Inge vidare att de har det så! Vilken förlossning har du som prio 1? :)
Sååå spännande att du är så nära! Har hört att kroppen förbereder sig både med förvärkar men också att man blir lite "lösare" i magen. Har i mitt fall under de senaste 3 dagarna inte haft problem med min annars gravida väldigt "hårda/tröga" mage. Så jag hoppas det är ett tecken på att kroppen är på g (även fast det inte sker nu eller inom 10 dagar). Vet inte om du känt nå skillnad i det eller mest förvärkar osv..?