Inlägg från: Grapefrukt89 |Visa alla inlägg
  • Grapefrukt89

BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

Miniflin skrev 2021-09-23 11:00:45 följande:

Kan ju skriva en liten uppdatering för mig också :) Jag är inne och läser i princip varje dag och har gjort sen jag plussade, men skriver inte så himla mycket. Är med i facebookgrupper också, men ärligt talat tycker jag det är lite halvt stressad och orolig känsla där inne. Alla oroar sig så mycket... haha. Klart man gör det ibland och ska få göra det, men när det skrivs otaliga inlägg om det ena och det andra blir en lite trött. Och jag som inte är så orolig av mig börjar istället oroa mig.. 

Jag är i vecka 26 nu, går in i vecka 27 imorgon, så på fredagar byter jag vecka. Har ju BF 30/12, men hoppas ärligt talat på en liten januariknodd. Vi har inte tagit reda på kön utan vår bebis går under namnet Knodden! Dock är jag övertygad om att det är en tjej, min sambo trodde kille i början men han har ändrat sig nu. Jag gjorde det där ring- i hårstråtestet och det var ju helt sjukt, visade på tjej och har stämt på min sambos båda barn innan och flera kompisars. Så nu är jag ännu mer övertygad, hehe. 

I övrigt mår jag väldigt bra! Förutom att jag har foglossning som visar sig i blygdbenet och strålar ut i ljumskarna. Vaknar 711 gånger om nätterna för att jag vaknar när jag rör mig och det gör ont.. Men på dagarna är det ingen fara och det begränsar mig inte jättemycket. Så har inte sökt hjälp för det än, men blir det värre har jag pratat med min BM som sagt att jag kan få kontakt med en fysioterapeut. I övrigt har jag halsbränna från helvetet som kommer och går. Men som sagt annars mår jag prima :) Det blev en lång uppdatering, hoppas ni orkade läsa! Haha.

Fattar att sånna FB-grupper kan tillföra massa stress! Man får känna efter vad man själv behöver och tycker är givande. Jag har själv inte gått med i nåt sånt då jag tycker det blir för intensivt med så mycket medlemmar och sån aktivitet. Jag är också ganska privat av mig och kan tycka det är skönt med att kunna vara anonym.

Kul att vänta på att ta reda på könet! Det verkar vara ganska vanligt tycker jag nuförtiden. :)

Hoppas sömnen och smärtorna avtar snart! Känner igen mig i det där med halsbrännan... Men men! Känns skönt att det finns en vanlig förklaring/anledning till dessa besvär iaf, trots att det kanske inte alltid hjälper när det är som värst. :P

• Grapefrukt89
    Miniflin skrev 2021-09-23 11:00:45 följande:

Kan ju skriva en liten uppdatering för mig också :) Jag är inne och läser i princip varje dag och har gjort sen jag plussade, men skriver inte så himla mycket. Är med i facebookgrupper också, men ärligt talat tycker jag det är lite halvt stressad och orolig känsla där inne. Alla oroar sig så mycket... haha. Klart man gör det ibland och ska få göra det, men när det skrivs otaliga inlägg om det ena och det andra blir en lite trött. Och jag som inte är så orolig av mig börjar istället oroa mig.. 

Jag är i vecka 26 nu, går in i vecka 27 imorgon, så på fredagar byter jag vecka. Har ju BF 30/12, men hoppas ärligt talat på en liten januariknodd. Vi har inte tagit reda på kön utan vår bebis går under namnet Knodden! Dock är jag övertygad om att det är en tjej, min sambo trodde kille i början men han har ändrat sig nu. Jag gjorde det där ring- i hårstråtestet och det var ju helt sjukt, visade på tjej och har stämt på min sambos båda barn innan och flera kompisars. Så nu är jag ännu mer övertygad, hehe. 

I övrigt mår jag väldigt bra! Förutom att jag har foglossning som visar sig i blygdbenet och strålar ut i ljumskarna. Vaknar 711 gånger om nätterna för att jag vaknar när jag rör mig och det gör ont.. Men på dagarna är det ingen fara och det begränsar mig inte jättemycket. Så har inte sökt hjälp för det än, men blir det värre har jag pratat med min BM som sagt att jag kan få kontakt med en fysioterapeut. I övrigt har jag halsbränna från helvetet som kommer och går. Men som sagt annars mår jag prima :) Det blev en lång uppdatering, hoppas ni orkade läsa! Haha.

Menade hoppas sömnbesvären och smärtorna avtar...

Låter ju helt sjukt annars... hahah.

• Grapefrukt89
    MrsXy skrev 2021-09-26 16:33:36 följande:

Hej alla ni ! Hoppas ni mår bra och att era graviditeter går framåt !Solig
    Har inte läst de senaste månaderna. 
    Hade ett MA i juni och varit väldigt låg, vi hade även försökt läääänge, så tänkte att det skulle ta lika lång tid igen >2 år. MEN, igår plussade jag igen !!!!! 
    Helt sjukt, men det finns hopp. 

{#emotions_dlg.flower}

Hej MrsXy!

Åh... Fattar verkligen att det känts tufft! 

Men såååå härligt för er nu! Håller tummar och tår nu för att det går hela vägen! Massa digitala grattiskramar! <3

• Grapefrukt89

Hej allesammans!

Kul med uppdateringar om hur ni mår och hur era små skatter mår i magen!

Jag har också en livlig tjej i magen som blir mer och mer aktiv.

Var dock hos förossningen och gjorde CTG i måndags för att lillan varit extremt lugn dagen innan och på förmiddagen. Kändes nästan dumt när hon sen började med sina ninja-sparkar efter 15 min (man är där 30 min och är kopplad till apparat för att ha koll på hjärtljud osv). Allt var ok! Men kände mig lite löjlig att jag sen ens gick dit, men tänker att hellre än gång för mycket än en gång för lite.

I måndags fick jag frågor som "har du sammandragningar?" Sen också "vad har bebisen för position?".... "eh... vet inte" svarar jag på båda, HAHAHA. XDHar ju noll koll på läget... LOL.  Men enligt BM på förlossningen så är lillan redan nere med huvudet.

Jag har inte heller koll på om det är en liten fot eller arm/hand som sparkar och har sig... Hur har ni som vet fått reda på det? :) Sååååå mysigt att veta juuu...

Känns superkul att det börjar närma sig! Min BF är ju 1/12 så det är ju 2 månader kvar! Nästa vecka ska jag på tillväxtultraljud och se hur det är med henne. Känns lite nervöst men jag får tänka positivt! Är supernyfiken på att veta eventuell födelsevikt då både min och sambons familj har fött stora barn...

Skönt för er som har kämpat på jobb också att ni får gå hem lite tidigare än planerat! <3 Hoppas ni alla ändå mår bra och känner er peppade inför det som komma skall, trots påfrestningarna mentalt och fysiskt som vi kvinnor får dras med i och med graviditeten :D

• Grapefrukt89
    bananmilkshake skrev 2021-10-08 18:02:49 följande:

Hej! Skönt att höra att ni mår bra. :) Jag var hos bm idag och fick ett "normalt" mått. Förra gången hade jag en annan bm som mätte fel först och bah "OJ vad stort, känner du att du vuxit mycket nu på senaste?". Sen mätte hon igen och det var som det skulle. xD

Idag låg bebisen med huvudet nedåt. Har nån mer fått veta det, och har ni känt av det? Jag tycker jag känt som lite molande nertill, inte som mensvärk liksom utan mer i typ... dom hårda delarna? lite obehag. Plus akuta känslor av kissnödighet. Antar det är därför då! 

Idag hade jag min sista jobbdag också (bara några timmar men var ändå helt slut). På måndag börjar sjukskrivningen. Det ska bli skönt att vila. Jag hade ju väldigt långa dagar med tidiga mornar och hektisk pendling i rusningstrafik två timmar om dagen. Det känns verkligen nu att det tärt på kroppen.

Trevlig helg! Hjärta

Tjena! Jag har fått veta att huvudet ligger neråt men inte är fixerat då min tös fortfarande ligger högt upp. Tror fixeringen brukar ske närmare förlossningen. Vissa har till och med fixerats dagen innan förlossningen av det jag läst i vissa trådar/hemsidor.

Så skönt att kunna få varva ner hemma och ta hand om sig själv! Det är mycket som händer i kroppen nu ju... <3 Hoppas helgen varit/är trevlig för dig med :D

• Grapefrukt89
    bananmilkshake skrev 2021-10-10 11:39:15 följande:
    Tror inte min fixerat sig heller! Men då kan dom alltså fortfarande snurra runt där inne, med huvudet nedåt? Ibland fattar jag inte hur hon är skapt som kan nå med armar och ben åt alla håll samtidigt. xD

Verkligen! Jag minns inte, är du hemma eller jobbar du fortfarande? :)

Ja men precis! Om jag förstått det rätt så kan de vända sig i sidled men fortfarande med huvudet neråt. Känns häftigt att de vänder sig automatiskt och redan ställer in sig på att komma ut! :O

Ja! Jag känner likadant. Ibland känns det som att min tös både boxar och sparkar samtidigt i diagonalen! Hahahaha! Sjukt.

Jag är hemma sen i augusti! :D Hade smått panik över det först under sommaren men är nu sjukt tacksam för att inte behöva gå till jobb. Kroppen får ju sig en rejäl omgång av graviditeten och jag vet inte hur alla kvinnor som fortsätter jobba länge orkar det.Vissa gör det trots att de har flera barn att ta hand om hemma... Sjuuuuuukt starkt!

Har till och med tänkt att OM man har lyckan att bli mamma till ett till barn i framtiden så kommer jag definitivt gå några veckor tidigare än de 10 dagar av föräldraledighet man tar ut via försäkringskassan före BF. :P

• Grapefrukt89
    Thewalk skrev 2021-10-09 21:25:27 följande:

Båda mina låg med huvudena neråt när jag var på UL för snart två veckor sedan. Jag trodde det var tvärtom då jag upplevde mycket sparkar neråt bäckenet, men det kanske var boxningar jag känt :D
    Jag ska på ett nytt UL på måndag, får se om dom har flyttat sig. Dom var inte fixerade ännu. Jag frågade när det händer eftersom det för min del kommer att påverka hur min förlossning blir. Läkaren sa att det är individuellt, vissa fixerar sig tidigt, redan runt denna tid (går in i v.31 idag) medan andra kan fortsätta snurra ett bra tag till, så än är det ovisst.

Jag är också konstant kissnödig och det blir ofta akut. Så har det varit ett bra tag för mig så jag är van nu :)

I övrigt känner jag mig plötsligt så stor, tung, obekväm och otymplig, har läst att med tvillingar i denna vecka kan man vara stor som en gravid med en bebis i v.40 så det är ju inte konstigt att jag upplever det så. Men det börjar bli påfrestande helt klart :)

Hoppas ni har en trevlig helg!

Coolt! Båda är beredda med huvudet neråt! Wow, tycker sånt låter så fascinerande att det liksom "bara händer".... Har samma sak med min tös nu och hon är inte heller fixerad än (är i vecka 33 och ska in i vecka 34 på torsdag).

Ja men juuuste! Såklart att kroppen är extra belastad då du väntar tvillingar. Har du planerat kejsarsnitt eller hur blir det för din del? (Vet ej hur det funkar med tvillingar) :)
  • Grapefrukt89

Angående lön och hur man delar upp det med FP så tjänar min sambo 30% mer än mig efter skatt. Ska tilläggas att jag jobbar 80% (självvalt) och därför blir det en ganska stor skillnad. Men vi har delat alla utgifter rakt av och han har hjälpt mig med mellanskillnaden på lönen nu under graviditetspenningen då jag i början endast fick ut 10.000/12.000kr (vilket inte täckt min del av utgifterna per måndad)... Just nu har vi delat FP-dagarna nästan rakt av, men jag kommer att ta en 14 dagar mer än sambon...

• Grapefrukt89
    Bula2021 skrev 2021-10-14 21:57:43 följande:
    Alltså? jag har nog ALLA problem som man kan ha med en mage :D Jag har senaste veckan lyckats hitta en bra balans, men fram tills det har den varit helt otroligt hård. Att det växlar mellan hård och lös får jag nog leva med. Tilläggas bör att jag innan graviditet kunde gå på toa efter varje måltid typ. Bra aktivitet på mage och tarmar alltså :)

Det jag gör nu är rätt mycket linfrö (3-4 msk) i havregrynsgröten när jag kokar den på morgonen, dricker bra mängd vatten under dagen och drar i mig maxdos Lactulos innan sänggående. Då brukar jag kunna börja dagen med ett toabesök, men även senare under dagen.

Kan också tipsa om järntabletterna Sideral som min bm tipsat mig om. De är DYRA men verkar faktiskt inte påverka tarmarna negativt vilket varit en stor del i mitt problem fram tills förra veckan då jag åt Niferex. Har ett hb på 103 så behöver äta ordentligt med järn.

Prova linfrön om du inte redan gör, och byt till Sideral om du äter annat märke är mitt tips. Hoppa det löser sig!!!
    Åh, va jobbigt med magproblem... Fattar att man blir helt desperat. Har nyligen bytt från vitt/ljust bröd till mörkare bröd eftersom att jag själv haft otrevligheter på den fronten... :(

En liten varning bara gällande linfrön. Tydligen ska man inte äta mer än 2 msk linfrön per dag eftersom att det innehåller nåt ämne som är giftigt i stora ämnen enligt livsmedelsverket... Det visste inte jag och fick panik häromdagen när jag käkat bröd i en veckas tid med massvis av linfrön... 

"Det går bra att äta 1-2 matskedar hela linfrön per dag"

• Grapefrukt89
    mandarincurd skrev 2021-10-15 22:42:36 följande:

Asså blä, får man klaga?

Är så trött på min gravidmage nu. Den är så jävla spänd idag och det är jobbigt att vända på sig i sängen, resa sig från soffan, böja sig ner, ta sig upp ur sängen på natten för att kissa, svettas ihjäl, vakna femtioelva ggr per natt, hittar ingen skön liggposition för magen hänger i vädret och det blir mellanrum mellan mage och madrass och AJ när han boxas/sparkas nedåt mot madrassen. Eller när han varit sjukt aktiv en hel dag så magen är helt öm?

NÄE nu är jag trött på detta haha :)))

Sååååå hur mår ni andra? (:

aaaaaaabsoluuuuut!

Vet känslan... Det har spänt så enormt mycket att jag blev rädd för att kanske för första gången i mitt liv dragit på mig en UVI eller nåt. (tog 2 tester köpta på apotek och båda visade negativt svar...)

Har sovit sååååååå dåligt nu 4 dagar i rad att jag i ren desperation beställde en gravidkudde som jag hoppas kunna ändra hela min sömnupplevelse + vardagskampen med att hitta en go position sittandes... Känner mig minst sagt smidig som en flodhäst .Är i egentligen bara i vecka 33+2 och undrar hur detta ska funka fram till vecka 40/41 om man har "oflyt" och tjejen njuter av "Miami-temperaturen" inne i magen, hahahah! :O

Det e fasen inte många män som skulle kunnat klara av detta... Ser nästan fram emot födseln nu bara för att det ju blir början på vägen till att kunna få tillbaka en del av sin kropp igen :P

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET