• Lark

Jomshof

Anonym (Ojoj) skrev 2021-03-24 10:55:19 följande:
    Det här blir väldigt löjligt!
    Jodå, man kan få spader för mindre.
    PK-Sverige. Men vad säger man?
  • Lark
    KillBill skrev 2021-03-24 11:59:08 följande:

Våldtäktsmannen, som har erkänt, har för övrigt det svenskklingande efternamnet Karlsson

Wow, så det finns brottslingar med svenskklingande efternamn!
    Det visste jag ju i och för sig sedan tidigare. Men det är klart ett intressant faktum.
    Dessutom att han var kristet frikyrklig gör det hela väldigt intressant.
    Kristna är ju alltså lika mycket rötägg?
    Absolut, åtminstone de som KALLAR sig kristna. 
    Men återigen - vad säger läran? Kan man koppla detta till kristen tro och kristna läran?
    Hmm... låt se... vad sa Jesus? Försöker dra mig till minnes ifall Jesus uppmanade eller tillät sina följare att våldta kvinnor.
    Hittar inget om det... så det kanske inte har med kristna läran att göra då?

Sen att majoriteten av brottslingar, både i Efterlyst OCH statistik, är svarta personer och personer från Mellanöstern med namn man inte kan uttala utan att vricka tungan... det är liksom inte statistiskt intressant?

Vad som ligger bakom detta? Ingen aning.
    Men faktum kvarstår väl?
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-24 12:59:58 följande:
    Vem har rätt att utlysa Jihad?
    Vad betyder Jihad, enligt koranen?
    Vem har rätt att utlysa krig i kristendomen?

Varför godkänner du Sharia, men inte Hadither?

Det känns som du har lite oklara urvalskriterier.
    Den ende person som kan beordra ett globalt jihad är en kalif. Emellertid så kan jihad också startas genom ummahn, dvs genom ett gemensamt beslut av "den världsvida muslimska gemenskapen"

Jihad betyder Heligt Krig och det finns två olika Jihad - lilla resp stora Jihad.
    Religiöst krig och den inre striden.

Ingen har rätt att utlösa krig i kristendomen. 
    Finns inget som helst i Jesu lära om att utlösa och föra krig.
    Budskapet är glasklart - älska dina fiender.

Vem har sagt att jag inte godkänner Hadither??
    Hadither är obligatoriskt för varje muslim.

Hadither talar väldigt tydligt om Jihad. 
    Läs i Hadith enligt Bukhari, Vol 1, Bok 2, nr 26: 

Berättade Ibn 'Umar:
    Allahs apostel tillfrågades, "Vilken är den främsta handlingen?" Han svarade, "Att tro på Allah och hans apostel (Muhammed)." Frågeställaren undrade då, "Vad är nästa (i godhet)?" Han [dvs Muhammed] svarade, "Att delta i jihad (religiöst krig) för Allahs skull." [fetstil tillagt av mig]

Notera att det i citatet ovan står "jihad (religiöst krig)" inom vanlig parentes. Det är inget jag lagt till på egen hand som förklaring, utan finns med i originaltexten för att klargöra att det verkligen handlar om krig och inget annat!
    Det krigiska jihad är alltså (enligt Muhammed själv) den näst främsta handlingen för en muslim, efter att tro på Allah och hans apostel. 
  • Lark
    Anonym (Ojoj) skrev 2021-03-24 14:43:33 följande:
     Vad ska jag argumentera om? 
    Visst är det en återvändsgränd?
    Man kommer ingenstans...
  • Lark
    Anonym (Ojoj) skrev 2021-03-24 14:43:33 följande:
     Vad ska jag argumentera om? 
    Jag har tidigare försökt debattera med personen ifråga.
    Det finns ingen röd tråd i resonemanget... det är bara att lägga ner.
    Bry dig inte om personen... låt vara.
  • Lark
    Padirac skrev 2021-03-24 17:08:48 följande:
    Det är du som tjatat om detta från början - notera datum och tid
    Lark skrev 2021-03-23 07:44:43 följande:
    Insatt i kulturen i de länder där dessa språk talades på den tiden och talas idag?
    Yes, tonvis med studier... och vänner som bor där... och... och...

Kan jag hebreiska, arameiska och grekiska? Nope, inte flytande... men har studerat dessa. Dessutom, precis som jag skrev tidigare, har jag vänner inom dessa språk som kan förklara det jag inte förstår.

Plus akademiska studier med utfrågning av professorer... plus...
    Som SVAR på ett inlägg/fråga från nihka!
    nihka skrev 2021-03-22 16:51:19 följande:
    Då kan du både hebreiska, arameiska och grekiska samt är insatt i kulturen i de länder där dessa språk talades på den tiden bibeln skrevs samt bakåt för den tid man skrev om?

Inte jag som tjatar - jag som SVARAR!!!!
  • Lark
    nihka skrev 2021-03-24 18:53:32 följande:
    Så du vet alltså inte vad det står i svenska Biblar fån 1645 till nutid. Varför tror du att det behövs så många? Det står väl ändå samma sak i allihop? I alla fall de som är skrivna ungefär samtidigt?
    Läs igen vad jag skrev.
    Jag sa att jag LÄSER inte dessa. Betyder inte att jag inte HAR LÄST och känner till vad som står.

Varför jag tror det behövs så många? Jadu, fråga dem som översatt.
    Jag tycker det är bullshit.
    Står väl samma sak i allihop? Inte riktigt ser du.
    Det är exempel STOOOOR skillnad mellan 1981 års översättning och Bibel2000.

Det är därför jag inte läser dessa. För fattigt språk och för lite förklaringar av ords olika betydelser.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-24 18:49:29 följande:
    Den enda som har rätt att utlysa krig är Gud, både inom Islam och Kristendom.

Finns gott om exempel inom bibeln där Gud säger åt sina följare att gå i krig.
    Rätt att utlysa krig inom kristendomen? Gud? Hur tänker du nu?
    Utlysa krig inom en religion med hösta budet att Älska Gud... älska sin nästa... älska sig själv... och älska sina fiender?
    Nu har du fått något om bakfoten.

Finns gott om exempel inom Bibeln där Gud säger åt sina följare att gå i krig.
    Absolut... men nu jämför vi KRISTENDOM med Islam.
    Kristendomen följer Jesu lära. Och mig veterligen finns det inget exempel på när Jesus säger åt sina följare att gå i krig.
  • Lark
    nihka skrev 2021-03-24 18:56:33 följande:
    Det är vad rasister och främlingsfientliga envisas med att hävda, men så klart inte har något som helst belägg för. Någon "kriminell gen" har man naturligtvis inte kunnat hitta men det finns säkert någon hatare därute som letar.
    Svar nej, det är inte vad främlingsfientliga och rasister hävdar.
    Det är ett faktum att svarta personer och personer från Mellanöstern är överrepresenterade i brottsstatistik.

Inge har hävdat någon kriminell gen.
    Men fakta är fakta.

Vad beror detta på då?
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-24 19:38:47 följande:
    Så du förkastar hela GT, fastän Jesus säger att man inte ska det?

Det sitter inte ihop...
    Jag förkastar ingenting.
    Jag lyssnar väldigt noga på Jesus eftersom Jesus är huvudgestalten inom KRISTendomen. Jesus både undervisar om och härleder till GT.

Men var beordrar Jesus någon till krig?

Eller?
Svar på tråden Jomshof