• Lark

Jomshof

nihka skrev 2021-03-22 16:51:19 följande:
    Då kan du både hebreiska, arameiska och grekiska samt är insatt i kulturen i de länder där dessa språk talades på den tiden bibeln skrevs samt bakåt för den tid man skrev om?

Vilken av de svenska översättningarna anser du ligger närmast originalet? Eller förlåt, ÄR originalet?

Officiella översättningar

Gustav Vasas bibel (1541)
    Gustav II Adolfs bibel (1618)
    Karl XII:s bibel (1703)

1917 års kyrkobibel
    Bibel 2000 (med NT 81)

Andra översättningar

Normalupplagan (1883, 1908)
    P.P. Waldenströms översättning (NT, 1886)
    Erik Benelius översättning (NT, 1895)
    Helge Åkesons Bibelöversättning (1911)
    Nya världens bibelöversättning (1961, 2017)
    David Hedegårds översättning (NT, 1964?1965)
    Bo Giertz översättning (NT, 1981)
    Svensk Kyrkobibel (NT, 1997)
    Svenska Folkbibeln (1998, 2014)
    Nya Levande Bibeln (2003)
    Reformationsbibeln (2003, 2016)
    Svenska Kärnbibeln (NT, 2017)
    Insatt i kulturen i de länder där dessa språk talades på den tiden och talas idag?
    Yes, tonvis med studier... och vänner som bor där... och... och...

Kan jag hebreiska, arameiska och grekiska? Nope, inte flytande... men har studerat dessa. Dessutom, precis som jag skrev tidigare, har jag vänner inom dessa språk som kan förklara det jag inte förstår.

Plus akademiska studier med utfrågning av professorer... plus...
  • Lark
    Padirac skrev 2021-03-23 13:48:33 följande:
    Det är ju häpnadsväckande vilka nyanserade insikter alla studier, vänner, språkkunskap och frågestunder med professor kan ge .. {#emotions_dlg.flower}
    Lark skrev 2021-03-22 13:38:51 följande:
    Intressant resonemang.

Man kan kalla sig muslim, men strunta i vad Muhammed säger i Koranen?

Så, då kan man alltså kalla sig kristen och fullständigt strunta i Jesu kärleksbudskap då?
    Eller jo... du har ju rätt... därför vi fick korståg och annat vansinne.

Det innebär ju alltså att du anser att korstågens blodtörstiga förespråkare var sk "moderata" kristna?
    Korstågen - att fullständigt strunta i kristendomens budskap - är ett exempel på moderat kristendom... 
    Jesus säger älska dina fiender.. älska din nästa.
    Men men... det är ju inte så svart eller vitt... finns ju gråzoner.

Inte direkt häpnadsväckande alls. 
    Om man inte får insikter genom studier, vänner, språkkunskaper och universitetsseminarier så bör man väl ifrågasätta sin mentala förmåga?

För mig handlar det om att ha tillräckligt på fötterna för att kunna uttala mig.
  • Lark
    Padirac skrev 2021-03-23 14:26:25 följande:
    Det är som att inse att världen var svart/vit utan gråskala innan färgtv kom.

Vad behöver man ha på fötterna för att kunna uttala sig på endanstående vis.. att du kommer fram till att du tror att någon anser att korsriddarna var moderata/försiktiga kristnaberor det på alla studier, vänner, kunskaper och frågestunder med professorer?  

Jag tycker du ska fundera på om dina studier och utbildningar och vänner och professorer verkligen har gett dig den kunskap du behöver för att förstå världen och människan - kanske finns det någonting att komplettera med  - en färgtv kanske{#emotions_dlg.flower}
    Lark skrev 2021-03-21 17:20:15 följande:
    Det var precis DET jag menade.
    Moderat innebär försiktig, måttfull etc.

Hur kan man vara moderat/försiktig/måttfull inom en tro?
    Nivå på tro? Antingen så tror man eller så tror man inte.

Nej, det är inte som att inse att världen var svartvit utan gråskala innan färgTV.
    Däremot är det som att inse att människor hittar på deras egen version av saker och ting för att passa deras liv och deras situation.
    Absolut - du får hitta på vad du vill - men kalla det inte för något som redan är fördefinierat. 

Att resonera med en person som kallar sig för kristen men byter ut halva Bibeln mot New Age teorier och kristaller - det blir ju fullständigt befängt!
    Det går ju inte att föra en vettig diskussion.

Nej, korsriddarnas moderata hållning var ett extremt dåligt exempel från min sida.
    Finns inget moderat i krig.

Ska man diskutera saker och ting så bör det ju finnas en saklig grund.
    Det finns definitioner av saker och ting. Det är därför vi har uppslagsverk och ordböcker.
    Enligt uppslagsverk är en muslim en person som tror på Muhammed som den siste profeten och Koranen som helig skrift.
    Inte halva Koranen... inte en fjärdedel. Koranen.
    Som muslim bör man väl då följa Koranen - även om Muhammed säger en massa saker som är fruktansvärda?

"Jag är muslim men jag tycker månggifte är fel". Men månggifte finns ju i Koranen. Muhammed ger tillåtelse till fyra fruar?
    "Ja, men det är fel". Men då är du ju inte muslim.

Absolut kan man köpa en färg-TV.
    Till en sådan medföljer en sk manual som säger hur apparaten fungerar.
    Den är inte till för att tolkas. Om den drivs av 240V genom vägguttaget, så betyder detta bokstavligen att den drivs av 240 volts spänning ur vägguttaget.
    Den säger ordagrant hur TV'n fungerar.
  • Lark
    Anonym (Ojoj) skrev 2021-03-23 18:45:43 följande:
    Fortfarande, vad pratar du om? Det är inte fredag än...
    Bra talat... tro mig, mycket svammel där.
    En gymnasieelev tror jag...
  • Lark
    Anonym (Neutral) skrev 2021-03-23 17:34:49 följande:
    Lite faktakoll då vad som står i 2:191 direkt från "Koranen online" typ och inte vad något hittepå troll tåtat ihop. Jag är varken kristen eller muslim men tycker man håller sig till fakta ändå om man diskuterar.

Jadu... hur många Koran-verser vill du ha?
    Hela Koranen är full av dessa uppmaningar...
    Och Sharialagen förklarar tydligt hur Jihad ska bedrivas.

Dessutom finns det en princip inom Islam som heter Taqiyya och som tillåter och BEORDRAR muslimer att ljuga ifall det gagnar Islam.

Islam är LIVSFARLIGT!!!!!!!!!!

Man behöver inte vara varken kristen eller muslim.
    Det är ju bara att läsa innantill vad böckerna uppmanar sina följare/lärjungar att göra.
  • Lark
    Padirac skrev 2021-03-23 16:56:59 följande:
    Manualen till TV ger dig instruktioner om hur TVn ska användas, en servicemanual innehåller vilka komponenter som den är uppbyggd av och vilka delar som kan bytas. Kanske innehåller också servicemanualen information om vilka verktyg som behövs för att genomföra service reparationer.  Hur den fungerar står varken i användarmanualen eller servicemanualen, möjligvis finns det någon kort teknisk översikt om komponenterna och vad de gör, men hur de fungerar.. det är ovanligt.

Den som utifrån användarmanualen eller servicemnaualen försöker beskriva hur TVn fungerar behöver en hel del förkunskaper - jag menar att du trots, eller möjligen pågrund av dina studier, vänner, utbilning och professorsfrågor missar en del grundläggande föståelse och förförståelse. TVn kan gå på 110V, 12V eller 24V..  den kan ha olika typer av enheter för att skapa en bild på skärmen..   det går inte att utgå från att alla TV-aparater har endera katodstrålerör eller ledbelysta paneler av dioder..  Att säga att den ena är en TVskärm och det andra är det om än ett färgstarkt uttalande inte mer än en svart/vit beskrivning av en Tv-apparat.

Hur mycket idé- och kulturhistoria har du med dig från studier, vänner, utbildning och professorsfrågestunder? 

Den där svartvita föreställningen om att man endera är eller inte är det ena eller andra verkar bygga på normativa definitioner snarare än empiriska studier eller studier av religionsvetenskap, idéhistoria och historia, samhällsvetenskap och statsvetenskap och psykologi.

Jag skulle säga att sättet du angriper frågan på i mycket likanr det sätt de olika fundamentalister som finns och funnits har sett på sin och andras religioner, oavsett det är eller varit kristendom, islam, judendom, hindusim, buddism osv..   det får mig att tänka att 'det finns ingen gud utom gud och lark är hens profet' 
    Det var ett väldigt tjat om mina studier.
    En person frågade om jag var insatt i ländernas kultur och språk.
    Mitt svar var ja - jag har med hjälp av studier, vänner och universitetsseminarier 
    satt mig in i dessa  frågor. Annars kan jag ju inte uttala mig.
    Jodå, jag har studerat idé och kulturhistoria... och kulturteori... och mycket annat.
    Är man inte insatt i saker och ting kan man ju inte diskutera heller.
    Men nog om detta... min skolning är irrelevant just nu.
    Min svartvita föreställning verkar bygga på normativa definitioner 
    snarare än empiriska studier?
    Men... definitioner är ju grunden för empiriska studier.
    Vetenskapliga empiriska arbeten kräver ju tydliga definitioner.
    Om vi inte har klara definitioner av saker och ting - hur ska vi då veta 
    vad vi diskuterar?
    Om definitionen av en kristen eller en muslim är godtyckligt och man kan kalla
    sig vad som helst eftersom det finns "nyanser"... jamen, då behöver vi ju inte heller bli orolig ifall någon kallar sig för nazist eller fascist?
    Men det resonemanget så kan ju en nazist lika gärna vara en jude-älskande
    hjälpsam samarier. Han verkar ju välja själv vad han vill tro och kalla sig.
    Fundamentalism eller inte - om jag vill följa en lära så måste jag ju följa vad
    denna lära säger - annars är jag ju inte följare av läran.
    Det går ju inte att diskutera en sakfråga om den kan innebära lite vad som helst??
    Jag är absolut ingen profet, men jag är otroligt less på naiva och blinda svenskar 
    och Europeér som inte sätter sig in i vad Islam handlar om och ser dess sataniska sida.

Det finns blodiga saker i både Bibeln och Koranen att läsa om.
    Men den stora frågan är ju:

Vad uppmanar dessa skrifter deras följare att göra IDAG?
  • Lark
    nihka skrev 2021-03-24 10:24:30 följande:
    Det som är intressant är att det när det gäller invandrare handlar det inte om något genetiskt, inte heller något folkgruppsbundet med sviktande moral eller något som automatiskt händer iom flytt. Främlingsfientliga och rasistiska förklaringar är ju inget mer än just så.

Om man vill komma åt ett problem får man se på det på ett seriöst sätt.
    Ditt resonemang håller ju inte.
    Rasistisk förklaring?

Svarta och personer från Mellanöstern är överrepresenterade i brottsstatistiken.
    Så, majoriteten av de brottslingar vi har är alltså svarta personer och folk från Mellanöstern (eller för att använda ett annat ord - muslimska länder).

Är detta rasism eller fakta?
  • Lark
    nihka skrev 2021-03-24 10:46:58 följande:
    Hör du inte vad löjlig du låter? För att kunna uppfatta nyanser och det finstilta i ett språk är det just flytande man behöver vara och kunnig om den tidens kultur är det svårt att vara då det oftast finns mycket knapphändiga informationer bevarade.

Då har du nog kraftigt missuppfattat dina professorer för om något är sant om i stort sett all läsning av bibeln så handlar det om tolkning, eller tror du på fullt allvar att Sara födde Abraham en son vid 90 års ålder? Eller att hon ens blev 90? Och då har vi inte ens kommit in på de mer kontroversiella frågorna. Seriously

Jo, du får tycka det om du vill... det är ett fritt land :)

Jag har absolut inte alla svar. Men grunden i diskussionen handlar inte om det.

Yes, och just därför så frågar jag mina vänner som KAN språket bättre.
    Kultur - knepig fråga... absolut.. och det är därför man frågar de som kan det bättre.

All läsning i Bibeln handlar om tolkning? 
    Om jag på allvar tror att Sara födde en son vid 90 års ålder?

Vad har TOLKNING med det att göra?
    Antingen så var hon 90... eller så var hon INTE 90.
    Du kan välja att TRO på det eller inte.
    Men hur ska du tolka det?
    Det står att hon var 90 år. Antingen så tror du på att hon var 90... eller så tror du inte på det. Men vad ska du tolka?

Man läser vad som står i Bibeln.
    Varför kan man inte utgå från att det som står i Bibeln är sant? Och se vad Bibeln säger?

Bibeln är FULL av mirakler. Kanske skulle kunna kallas "miraklernas bok".
    Antingen så tror man att dessa historier om mirakler är sanna. Eller så tror man inte på det. Väldigt enkelt.

Om man väljer att studera Bibeln som att den vore sann... då har ju uppenbarligen Gud skapat ALLT vi ser. Hela universum.
    Och kan en Gud skapa ett helt universum... kan få åsnor och ormar att prata... vad är då problemet med att göra en kvinna gravid vid 90 genom mirakel?

Varför står det att hon blev 90 om hon inte blev 90?
    Tolkning på det?

• Lark
    nihka skrev 2021-03-24 10:53:21 följande:
    Jag tror du blandar ihop " Ditt resonemang håller ju inte" med "Jag gillar inte ditt resonemang för att det inte passar in i min föreställningsvärld".
    Är det min föreställningsvärld att majoriteten av brottslingar är invandrare från vissa länder och kulturer?
    Eller är det fakta?

Förstår inte riktigt vad min föreställningsvärld har med detta att göra?
  • Lark
    nihka skrev 2021-03-24 10:51:22 följande:
    Du "glömde" nämna vilken av de svenska översättningarna du anser ligger närmast originalet? Eller förlåt, ÄR originalet?

Officiella översättningar

Gustav Vasas bibel (1541)
    Gustav II Adolfs bibel (1618)
    Karl XII:s bibel (1703)

1917 års kyrkobibel
    Bibel 2000 (med NT 81)

Andra översättningar

Normalupplagan (1883, 1908)
    P.P. Waldenströms översättning (NT, 1886)
    Erik Benelius översättning (NT, 1895)
    Helge Åkesons Bibelöversättning (1911)
    Nya världens bibelöversättning (1961, 2017)
    David Hedegårds översättning (NT, 1964?1965)
    Bo Giertz översättning (NT, 1981)
    Svensk Kyrkobibel (NT, 1997)
    Svenska Folkbibeln (1998, 2014)
    Nya Levande Bibeln (2003)
    Reformationsbibeln (2003, 2016)
    Svenska Kärnbibeln (NT, 2017)
    Ingen av dessa läser jag personligen.
    Förutom diskussioner om hebreiska och grekiska grundtexter så läser jag en hel del i Amplified Bible. 
Svar på tråden Jomshof