Padirac skrev 2021-03-23 16:56:59 följande:
Manualen till TV ger dig instruktioner om hur TVn ska användas, en servicemanual innehåller vilka komponenter som den är uppbyggd av och vilka delar som kan bytas. Kanske innehåller också servicemanualen information om vilka verktyg som behövs för att genomföra service reparationer. Hur den fungerar står varken i användarmanualen eller servicemanualen, möjligvis finns det någon kort teknisk översikt om komponenterna och vad de gör, men hur de fungerar.. det är ovanligt.
Den som utifrån användarmanualen eller servicemnaualen försöker beskriva hur TVn fungerar behöver en hel del förkunskaper - jag menar att du trots, eller möjligen pågrund av dina studier, vänner, utbilning och professorsfrågor missar en del grundläggande föståelse och förförståelse. TVn kan gå på 110V, 12V eller 24V.. den kan ha olika typer av enheter för att skapa en bild på skärmen.. det går inte att utgå från att alla TV-aparater har endera katodstrålerör eller ledbelysta paneler av dioder.. Att säga att den ena är en TVskärm och det andra är det om än ett färgstarkt uttalande inte mer än en svart/vit beskrivning av en Tv-apparat.
Hur mycket idé- och kulturhistoria har du med dig från studier, vänner, utbildning och professorsfrågestunder?
Den där svartvita föreställningen om att man endera är eller inte är det ena eller andra verkar bygga på normativa definitioner snarare än empiriska studier eller studier av religionsvetenskap, idéhistoria och historia, samhällsvetenskap och statsvetenskap och psykologi.
Jag skulle säga att sättet du angriper frågan på i mycket likanr det sätt de olika fundamentalister som finns och funnits har sett på sin och andras religioner, oavsett det är eller varit kristendom, islam, judendom, hindusim, buddism osv.. det får mig att tänka att 'det finns ingen gud utom gud och lark är hens profet'
Det var ett väldigt tjat om mina studier.
En person frågade om jag var insatt i ländernas kultur och språk.
Mitt svar var ja - jag har med hjälp av studier, vänner och universitetsseminarier
satt mig in i dessa frågor. Annars kan jag ju inte uttala mig.
Jodå, jag har studerat idé och kulturhistoria... och kulturteori... och mycket annat.
Är man inte insatt i saker och ting kan man ju inte diskutera heller.
Men nog om detta... min skolning är irrelevant just nu.
Min svartvita föreställning verkar bygga på normativa definitioner
snarare än empiriska studier?
Men... definitioner är ju grunden för empiriska studier.
Vetenskapliga empiriska arbeten kräver ju tydliga definitioner.
Om vi inte har klara definitioner av saker och ting - hur ska vi då veta
vad vi diskuterar?
Om definitionen av en kristen eller en muslim är godtyckligt och man kan kalla
sig vad som helst eftersom det finns "nyanser"... jamen, då behöver vi ju inte heller bli orolig ifall någon kallar sig för nazist eller fascist?
Men det resonemanget så kan ju en nazist lika gärna vara en jude-älskande
hjälpsam samarier. Han verkar ju välja själv vad han vill tro och kalla sig.
Fundamentalism eller inte - om jag vill följa en lära så måste jag ju följa vad
denna lära säger - annars är jag ju inte följare av läran.
Det går ju inte att diskutera en sakfråga om den kan innebära lite vad som helst??
Jag är absolut ingen profet, men jag är otroligt less på naiva och blinda svenskar
och Europeér som inte sätter sig in i vad Islam handlar om och ser dess sataniska sida.
Det finns blodiga saker i både Bibeln och Koranen att läsa om.
Men den stora frågan är ju:
Vad uppmanar dessa skrifter deras följare att göra IDAG?