• Lark

Jomshof

Iarwain skrev 2021-03-21 14:29:51 följande:
    Så du är alltså ingen riktig kristen?
    Jag har aldrig påstått att JAG är en kristen.
  • Lark
    Flash Gordon skrev 2021-03-21 14:31:08 följande:
    Det FÅR man. Uppenbarligen. Det blev ingen folkstorm mot Jomshof. Bara lite politiskt motiverad upprördhet från the usual suspects.
    farman skrev 2021-03-21 14:17:08 följande:
    Islam är perfekt för oss män i manlig synvinkel. 
    Väldigt träffande beskrivet i boken "Underkastelse" av en av vår tids stora litterära provokatörer Michel Houellbecq.

www.adlibris.com/se/bok/underkastelse-9789174295368

Den äldre universitetsprofessorn som upptäcker att det blev inte så tokigt ändå när islamisterna tar makten i Frankrike och inför såväl regler som normer i samhället och på universitetet som i så hög grad faktiskt gynnar honom.

* Houellbecq, en personlig favorit och för alla att prova på*
    Det får man uppenbarligen inte. Folkstorm eller inte. Det blev konsekvenser.
    Stefan Löfven (bland andra) får stå i TV och säga att Nazismen är en avskyvärd ideologi. Blir ingen inbjudan till TV nyheterna för att förklara vad han menar.

Men Jomshof säger att han anser Islam vara en avskyvärd religion så blir han inbjuden till TV för att få "förklara vad han menar".

I mina ögon fullständigt vansinne.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 15:05:04 följande:
    Ok, då omformulerar jag.

Din syn på kristendomen är inte den riktiga.
    Min syn? Vadå min syn? Jag läser bara innantill vad som står.
    Om Jesus säger "Älska din Gud, älska din nästa och älska dig själv" så är ju inte det MIN syn. Det är ju vad Jesus säger.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 15:04:12 följande:
    Har du läst Mahavamsa?
    Yes. Dock längesedan.

Jag har dock aldrig riktigt funnit den buddistiska läran intressant nog att studera vidare. Komma fram till sanningen genom att sitta under ett träd och meditera.
    Och så komma fram till att allt är lidande. Väldigt positivt.

Jag tycker personligen att religiösa föreställningar där människan hävdar sig ha varit i kontakt med någon form av andligt väsen är intressant.

Men det är jag.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 15:42:39 följande:
    Nej, du bortser från de över 100 lagarna från gamla testamentet.
    Jag bortser inte från något. Jag läser vad NT säger.
    Det står där - innantill. Bara att läsa.
    Inte min syn. Det står så.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 15:51:56 följande:
    Vi kommer inte längre här, du läser bibeln på ett annat sätt än du läser andra religiösa skrifter.

De argument du använder om de mer moderata muslimerna, är samma argument som stora muslimska massan använder för att kritisera Daesh/IS. Det är lika fel där som här.

Religion används till att uppnå de mål man vill ha, det går att läsa in vad som helst, även i Buddismen.

När jag försöker läsa Bibeln ordagrant, hamnar jag väldigt nära Westboro Baptist Church tolkning, och väldigt långt från Svenska Kyrkans eller din syn.
    Du gör som du vill.
    Jag läser ingenting annorlunda... utan läser vad som står.

Moderat muslim? Hur kan man vara moderat inom en religion? Antingen följer man vad en religion säger eller också inte.

Kritisera IS? Ja, IS är horribelt! Men IS gör ju EXAKT vad som står i Koranen.

Visst, man kan anse att Islam borde reformeras och ta bort dessa delar... men då är det ju inte Islam. En religions grundare har ju sagt vad den religionen/ideologin 

Läsa in vad som helst, även inom Buddismen?
    Intressant. Om du skulle vilja få världsherravälde genom vapenbaserad revolution - hur lyckas du med det inom buddism, en religion som förespråkar ahimsa?

Kul för dig att du hittat en kyrka. När jag läser Bibeln så hamnar jag inte i någon kyrka alls.

Och ja, håller fullständigt med dig...jag är också väldigt långt från Svenska kyrkan. 
  • Lark
    klyban skrev 2021-03-21 17:08:52 följande:

Moderat muslim handlar inte om en politisk tillhörighet som ett parti.
    Utan för att beskriva vilken nivån tron ligger på.

Det var precis DET jag menade.
    Moderat innebär försiktig, måttfull etc.

Hur kan man vara moderat/försiktig/måttfull inom en tro?
    Nivå på tro? Antingen så tror man eller så tror man inte.
  • Lark
    klyban skrev 2021-03-21 17:08:52 följande:

Moderat muslim handlar inte om en politisk tillhörighet som ett parti.
    Utan för att beskriva vilken nivån tron ligger på.

skit också... ibland missar jag att det är du som skriver.
    Jag ska inte svara på dina meddelanden.
    Sorry.
  • Lark
    Padirac skrev 2021-03-21 17:46:29 följande:
    Nej, det finns bokstavstroende eller radikala eller moderata eller sekulariserade av vilken tro eller övertygelse som helst.

Alla har inte en svartvit syn på idéer, tro eller politik.
    Hur kan tro vara något annat än svartvitt?
    Antingen tror man på något - eller så tror man inte på något.

Antingen tror jag på en Gud - eller så tror jag inte på en Gud.
    ?
  • Lark
    Padirac skrev 2021-03-21 18:58:18 följande:
    För dig kan (din) tro tydligen inte vara annat än svartvitt - men om du frågar andra än dig själv kommer de att  ge en hel palett av olika grader av uppfattningar avseende sin tro. Det finns en del som säger att tvivel är en förutsättning för tro, men alla håller säkert inte med.

Sen är tro inte nödvändigtvis samma sak som att tro bokstavligt på varje mening i en text. 

Det finnns i ditt resonemang ett tydligt svartvitt tänkande och det ser utifrån det som att du tillskriver andra samma svartvita uppfattningar. 
    Intressant resonemang.

Man kan kalla sig muslim, men strunta i vad Muhammed säger i Koranen?

Så, då kan man alltså kalla sig kristen och fullständigt strunta i Jesu kärleksbudskap då?
    Eller jo... du har ju rätt... därför vi fick korståg och annat vansinne.

Det innebär ju alltså att du anser att korstågens blodtörstiga förespråkare var sk "moderata" kristna?
    Korstågen - att fullständigt strunta i kristendomens budskap - är ett exempel på moderat kristendom... 
    Jesus säger älska dina fiender.. älska din nästa.
    Men men... det är ju inte så svart eller vitt... finns ju gråzoner.
Svar på tråden Jomshof