• Anonym (Orolig)

Jag fick en örfil, gjorde jag fel?

Jag vill bara fråga er om jag har gjort något fel, jag vet att man aldrig ska bruka våld, men jag råkade tappa min killes klocka på golvet, armbågen kom åt och klockan låg på kanten av diskbänken. Örfilen kom direkt därpå. Jag är chockad, väldigt ledsen.. jag skämdes och jag vet inte varför? Skämdes att jag var klumpig kanske. Kinden är röd och bultar.. känns väldigt konstig att dela samma tak som honom. Varför skäms jag? Jag är ledsen och jag känner mig ensam. Min kille har aldrig rört mig förut. Jag kan inte se honom på samma sätt längre.

En ledsen tjej

• Svar på tråden Jag fick en örfil, gjorde jag fel?
  • Gameofthrones
    Nomanisanisland skrev 2021-03-10 15:45:30 följande:

Och gränsen för att bli lämnad går väl långt innan upplevd mordrisk? Det stora problemet är ju att TS kille inte verkar inse att han gjort fel, inte försöker ställa saker och ting till rätta och väljer att ta ut sin klantighet på henne.

Jag tror att hon verkar alldeles för snäll.

Jag hoppas att hon skriver ett inlägg ganska snart.
  • Nomanisanisland
    Anonym (S) skrev 2021-03-10 15:50:13 följande:
    Ts har bara skrivit ett enda inlägg i tråden vad jag kan se. Hur vet du hur han uppfattade situationen? Han kanske inser att han gjorde fel och inte kunde kontrollera örfilen.
    TS nämner inget om att han försökt ställa till rätta, bara att det känns märkligt att bo kvar under samma tak, men visst han kan väl ha ändrat sig. Och en örfil är fortfarande ett val, men väljer att ta till våld eller så väljer man bort det.
  • Nomanisanisland
    Anonym (S) skrev 2021-03-10 15:58:35 följande:
    Hon beskrev sina känslor och skrev ingenting om hur det gick senare.

En örfil är oftast ett val ja, men ibland kan det ske av ren reflex om man står nära personen. En annan sak om han stod en bit bort och sedan kom fram till ts och örfilade henne, då är det ett aktivt val. Men så som ts beskriver det låter det som att han blev arg över klockan och inte hann reflektera (att det inte var meningen) och ett slag kom automatiskt.
    Fast det sker ju inte med automatik. Man har någonstans valt att låta våld vara en del av sin reaktionsrepertoar eller inte. Det hade inte varit mer rätt om det var med flit att örfila, om än förstås mer förståeligt att bli arg.
  • Nomanisanisland

En örfil är oftast ett val ja, men ibland kan det ske av ren reflex om man står nära personen. En annan sak om han stod en bit bort och sedan kom fram till ts och örfilade henne, då är det ett aktivt val. Men så som ts beskriver det låter det som att han blev arg över klockan och inte hann reflektera (att det inte var meningen) och ett slag kom automatiskt.
    Och står han nära är väl en rimligare reflex att sträcka sig efter klockan än att sikta mot TS ansikte?!
  • Nomanisanisland

Alltså vad jag menar: det är ett val att låta ilska automatiskt övergå i en våldsreflex och det valet gör och måste man göra innan det är skarpt läge.
  • Nomanisanisland

Ett annat sätt att undersöka om det är ett val är - hade han klippt till istället för att sträcka sig efter klockan om det var en HA-medlem som råkade ha ner klockan istället?
  • Gameofthrones

Rolex och Tage Tyrann.

Ni har haft skadad uppväxt?

En mamma som har valt fel män i livet?-ni har blivit påverkade?

Eller föräldrar som har uppmuntrat erat dåliga beteende.?

Narcisstiskt beteende.

Frågor bara.

Även om man har haft tufft så har man ett ansvar i livet.

• Nomanisanisland
    Nomanisanisland skrev 2021-03-10 16:03:52 följande:
    Ett annat sätt att undersöka om det är ett val är - hade han klippt till istället för att sträcka sig efter klockan om det var en HA-medlem som råkade ha ner klockan istället?
    Om svaret är nej på den frågan har han redan gjort en riskbedömning innan han väljer att misshandla sin flickvän.
  • Nomanisanisland
    Tage Tyrann skrev 2021-03-10 15:03:07 följande:

Lärde du dig något av smällen? Kommer du att tappa klockan i golvet igen?

Så här skrev du.
  • Nomanisanisland
    Tage Tyrann skrev 2021-03-10 16:13:36 följande:
    Sluta förtala, nått sånt har jag inte gjort. Du bryter emot lagen.
    Du implicerar alltså att det skulle finnas något rimligt och pedagogiskt med att TS kille väljer att misshandla henne.
Svar på tråden Jag fick en örfil, gjorde jag fel?