Anonym (Drömmer om sladdis) skrev 2021-02-23 19:14:34 följande:
Jag reagerade på detta i din trådstart. Du har alltså stressat dig igenom barnafödande och skaffat fyra barn samtidigt som du har pluggat, på loppet av knappt tio år. Varför så bråttom?
Handen på hjärtat, känner du att du kan ge vart och ett av barnen all den tid du vill och de förtjänar. Gett dig själv tid att andas och njuta av bebistiden. Och du har gett allt på utbildningen dessutom? Om det var så viktigt för dig att få barn, varför ägnade du dig inte åt det på heltid några år och väntade med utbildningen och karriären till efter att barnen blivit större?
Ditt äldsta barn är alltså 9-10 år nu, fortfarande ganska liten, och har tre yngre syskon, och en mamma som förmodligen har fullt fokus på jobb och karriär numera. För varför var det annars så bråttom att skaffa utbildningen mitt under de barnafödande åren? Hur många minuter ägnar du dig helhjärtat åt vart och ett av barnen per dag? Är du lika effektiv och målmedveten i all aspekter på livet? Hemmet ska vara välstädat, fasaden ska glänsa, fritiden ska också vara statusfylld, vännerna avundas dig..?
Jag är lite provocerande tillbaka för jag tror att du skulle må bra av att sänka takten lite. Jag var också överambitiös när jag var ung och ville att allt skulle hända fort, fort, fort. Jag räknade veckor under graviditeten och kämpade för att hinna läsa klart en högskolekurs medan jag var höggravid, minstingen fick börja på dagis när han var endast 13 månader gammal för att jag skulle hinna börja läsa höstterminen det året. Pappan kunde visserligen gå ner i arbetstid så det var inte heldagar på dagis första halvåret men ändå, såhär i efterhand ångrar jag att jag stressade så. Barnet mådde definitivt inte bra av att lämnas bort så tidigt, och det som grämer mig mest är att jag inte ens gjorde det för att jag var tvungen utan för att jag hade någon idiotisk idé om att jag skulle vara klar med min utbildning innan jag fyllt 30. (Vad spelar det för roll om jag var 30 eller 32 när jag tog examen, egentligen??) Och då hade jag ändå bara två barn med sex års åldersskillnad - du har fyra stycken, supertätt...!
Gammal och klok som jag är numera skulle jag inte göra om samma misstag. Om jag får ett barn till kommer jag att unna mig att vara bara mamma på heltid i minst två år, och jag kommer att gå ner till deltid därefter för att verkligen kunna ge barnet tid. För tid är det viktigaste du kan ge barnen när de är små. Tid att baka bullar, läsa sagor, gå långsamma promenader i barnets takt. Ge barnet tid att försöka gå uppför trappan själv istället för att bära upp det för det går så långsamt och jag har ju så mycket att hinna med... tentan ska lämnas in och jag måste hinna fixa middag innan mötet med föreningen/vin med väninnorna/gymmet... Småbarnsåren går så fort, rätt vad det är har barnen vuxit upp och det är de som inte har tid med dig längre. Ta detta råd från en gammal klok kvinna. Sluta vara så duktig och effektiv. Det du skriver i din TS är inget att skryta om.
Som jag ser det råder en konstig och krystad bild i Sverige av hur man som mamma ska vara. Dvs färdigutbildad, ha bostad, äktenskap, körkort klart och gärna vara 35-40 bast. Varför skulle mina barn lida för att jag har en normal sysselsättningsgrad i form av universitetsstudier? Lider de när jag övningskört kvällstid? Nej. Jag har haft all tid i världen för mina barn och har det fortfarande. Visst jag arbetar heltid vilket jag önskar jag slapp men det gör man inte mindre för att man får barn även i senare ålder, eller hur? Ofta möts unga mammor av fördomar som att de är ensamstående, lågutbildade och wt.
Nej jag ville leva ett långt liv med mina barn och därför skaffade jag dem tidigt. Så att de har varandra också. När jag är 40 är mina barn rätt stora. Men jag älskar mina barn och njuter av att se dem utvecklas varje dag. Jag har tid med mina barn och är en engagerad mamma.
Att jag studerade gjorde att jag fick flexiblare schema än om jag hade jobbat enbart. Jag tog pauser när jag fick barn och blev till sist klar efter många år, utbildningen är 5,5 år lång.
Jag har även gått ut på fest även efter att jag blivit mamma vid några tillfällen och det var väldigt mycket fest och resande innan. Nu förra januari var vi i Vietnam. Jag vill uppleva livet med mina barn inte typ se dem som en fotboja eller göra allt roligt först för att sen låta dem stanna hemma hela tiden. Varför råder denna inställning att barn begränsar så jäkla mycket? Vad är det många aldrig blir redo för typ?