• Anonym (Ronja)

Hur länge är det normalt att all kommunikation om ”barnen” förs mellan föräldrarna?

Jag letade mig hit o vill höra era synpunkter.

Hamnade i en het diskussion med min man om det här för att jag tycker att allt är så löjligt.

Han och exet sms ar om umgänget, kan inte ha X på tisdag, kan X vara hos dig då?

Ska vi prata ihop oss om vem som följer med X till VC på onsdag?

Åt ni tacos hos er förra fredagen när X var hos er? Bara så att jag vet och inte lagar samma denna fredag till hen.

Packar du med X byxor nästa gång vid lämning?

Osv osv, det här är bara ett axplock av kommentarerna det messas om, mest från hennes håll då men min man gör ingenting för att lägga ner verksamheten och kör normal rak dialog med sitt ?barn? istället. Nu tänker ni att det här är en normal dialog föräldrar emellan när det kommer till ens barn men det är flera gånger i veckan o det här sk barnet är över 20.

Vill ha era inputs och syn på det här.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur länge är det normalt att all kommunikation om ”barnen” förs mellan föräldrarna?
  • Anonym (Märkligt)

Låter väldigt märkligt. Rent spontant så känner jag att det vuxna barnet själv borde komma ihåg att packa med sina byxor etc. för ganska länge sedan och absolut senast innan han började gymnasiet. Det låter som detta vuxna barnet behöver att mamma släpper taget och låter honom

växa genom att ta eget ansvar, söka jobb eller plugga samt söka egen bostad och allt som det innebär. De där kuddarna under armarna är inte alls bra för honom.

• Anonym (Ronja)
    Anonym (Eva) skrev 2021-02-17 16:11:53 följande:

Åh herre... min son som är 21 studerar på distans och lever på bidragsdelen från CSN, för att jag har sagt att jag inte behöver betalt för mat och husrum så länge han har så liten inkomst.

Dock kräver jag att han hjälper till hemma, som den vuxna medboende han är.  Det är en självklarhet, varför ska de andra vuxna göra allt och en slippa?

För att denne är så skör och måste få koncentrera sig på studier enbart. Tröttsamt alltihop.
  • korngryn
    Anonym (Ronja) skrev 2021-02-18 09:05:34 följande:

För att denne är så skör och måste få koncentrera sig på studier enbart. Tröttsamt alltihop.

Han lär ju inte bli mindre skör så länge han tillåts leva så här. Låter helt sjukt.
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Eva) skrev 2021-02-17 17:57:06 följande:

Jag hade nog övervägt att lämna alltihop, jag skulle få dåndimpen varje dag på "X".

Minst.

Har fått det. Nu är min man rätt sur på mig för den här tråden men det kan han gott vara. Vem står ut med det här?

Är också väldigt trött på att känna att jag och vårt gemensamma barn ska flytta på sig. Tycker X kan dra och vill min man flytta med så får han göra det.
  • sextiotalist

Nej, det är inte normalt. Men det förekommer absolut. Sambon var tvungen att vara övertydlig när hans äldsta mamma ville planera sommaren för dessa unga vuxna. Dessutom inte bodde hemma längre.
    Han diskuterar gemensamma sommarplaner med sin vuxna barn själv, utan inblandning av henne.

• Anonym (Ronja)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-02-17 17:58:44 följande:

Skulle aldrig acceptera detta totala curlande från mannens sida! Skilsmässa var ordet!

Det kommer det bli om inget extremt händer.

X får dra, min man får hitta nåt gemensamt till dem om han vill men här vill jag inte längre ha X.

X har ett annat boende också, mitt barn har bara det här så det är inte vi som flyttar.
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Märkligt) skrev 2021-02-17 19:13:17 följande:

Låter väldigt märkligt. Rent spontant så känner jag att det vuxna barnet själv borde komma ihåg att packa med sina byxor etc. för ganska länge sedan och absolut senast innan han började gymnasiet. Det låter som detta vuxna barnet behöver att mamma släpper taget och låter honom

växa genom att ta eget ansvar, söka jobb eller plugga samt söka egen bostad och allt som det innebär. De där kuddarna under armarna är inte alls bra för honom.

Det är inte bra för nån att behandlas som ett vandrande kristallglas men jag kan ändå klandra X också för mycket. X vill vara liten o behandlas som ett barn, de flesta i samma ålder frigör sig.
  • Anonym (Ronja)
    sextiotalist skrev 2021-02-18 09:11:23 följande:

Nej, det är inte normalt. Men det förekommer absolut. Sambon var tvungen att vara övertydlig när hans äldsta mamma ville planera sommaren för dessa unga vuxna. Dessutom inte bodde hemma längre.

Han diskuterar gemensamma sommarplaner med sin vuxna barn själv, utan inblandning av henne.

Det är det jag har krävt av min man. Sluta upp med den onödiga kontakten med henne.

Vill hon hålla på så får hon göra det själv med X.

Jag har inte tålamod eller tid med att både jobba heltid, ta hand om barn plus allt annat medans han ska leka småbarnsförälder med en vuxen.
  • Anonym (Frida)
    Det låter som om dottern läser både läkarprogrammet och jurist samtidigt, men något säger mig att så inte är fallet...
    Mina barn (18 & 20) klarar heltidsstudier, extrajobb, träning, fritidsaktiviteter, kompisar mm helt utan mig hjälp. De kommunicerar/planerar själva med sin pappa. Det enda jag hjälper dem med är att jag handlar det mesta av maten och lagar middag ganska ofta, så det finns nästan alltid rester/matlådor att värma.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Ronja) skrev 2021-02-18 09:12:19 följande:
    Det kommer det bli om inget extremt händer.

X får dra, min man får hitta nåt gemensamt till dem om han vill men här vill jag inte längre ha X.

X har ett annat boende också, mitt barn har bara det här så det är inte vi som flyttar.
    Ja det är ju väldigt märkligt med hela situationen... Precis som de andra tänkte jag först också på ett barn i låg/mellanstadiet. Om mamman håller på så får hon göra det, men pappan sätter ju aldrig ner foten och då måste nån annan göra det. Nu blir det ju du då, eftersom det är du och er nya familj som drabbas.

Du får tänka igenom situationen ordentligt och ta ett samtal med mannen någon kväll eller dag framöver, kanske redan nu i helgen.
Svar på tråden Hur länge är det normalt att all kommunikation om ”barnen” förs mellan föräldrarna?