• Anonym (,)

Orgasmglappet

"Att ignorera klitoris vid sex är som att ignorera snoppen. Tänk om de flesta inte visste att snoppen är det säkraste sättet att få orgasm? Hur skulle orgasmglappet se ut då?"

www.instagram.com/p/CK55gdppQOw/

@sexetochreproduktionen på Instagram. Klitoris och snoppen är egentligen väldigt lika utformade när man ser dem på bild.

• Svar på tråden Orgasmglappet
  • Anonym (Kille)
    New Dawn skrev 2023-02-10 01:35:20 följande:
    Fattar absolut ingenting. Är det att ställa upp att smeka och slicka? 

Allt beror ju på sammanhanget och relationen. Jag tror säkert det finns kvinnor som inte suger och runkar, men samtidigt är det ju många kvinnor som ställer upp med sina kroppar. Ibland oftare än de vill. Om de gör det kanske intresset att suga, runkar blir lägre. 

Jag tror att samlagets centrala roll i många människors sexliv ställer till det lite. Jag tror att mångas sexliv skulle må bra av att ha mer smek och oralt (även utan samlag) och att våga prata om vad man vill. 

Att bara ställa upp med sin kropp utgår från förutsättningen att killar är enkla. Det räcker med att jag ställer upp med ett hål så att säga så är killen nöjd. Att göra det lilla extra är att få in ett annat finlir, lyhördhet och experimentvillighet med andra metoder som behövs för de killar som inte har så lätt att komma.

Om tjejer har åsikten att det räcker att ställa upp med kroppen så stärker det min tes om att man inte riktigt förstår de killar som inte kan komma så lätt och man tror det är lätt för killen att komma för så brukar det ju vara. Vilket också skulle kunna förklara den bristande träningen i att tänka utanför boxen och ge det lilla extra tillbaka. 

• New  Dawn
    Anonym (Kille) skrev 2023-02-10 13:39:00 följande:

Att bara ställa upp med sin kropp utgår från förutsättningen att killar är enkla. Det räcker med att jag ställer upp med ett hål så att säga så är killen nöjd. Att göra det lilla extra är att få in ett annat finlir, lyhördhet och experimentvillighet med andra metoder som behövs för de killar som inte har så lätt att komma.

Om tjejer har åsikten att det räcker att ställa upp med kroppen så stärker det min tes om att man inte riktigt förstår de killar som inte kan komma så lätt och man tror det är lätt för killen att komma för så brukar det ju vara. Vilket också skulle kunna förklara den bristande träningen i att tänka utanför boxen och ge det lilla extra tillbaka. 

Bara ett hål... 
    Du har ingen aning hur det är att ställa upp med sin kropp. Det är det värsta man kan göra som kvinna. Det riskerar att slita på slemhinnor, riskerar svampinfektioner, men det minskar också möjligheten att njuta, och inte sällan kan det göra att sexlusten minskar över tid. Kroppen lär sig att sex är något man ska undvika. 
    Tyvärr är det något som ändå ofta sker. Man kan ju undra varför. Varför runkar inte kvinnor av männen mer, utan låter han ligga och slita på oss?
    Jag tror det beror på att på någon typ av föreställning att sex ska vara så, att det är det killen vill. 
    Det kan också vara osäkerhet. 
    Det är ju få kvinnor som kommer utan smekningar så det är ju mer "naturligt" att det ingår att mannen smeker kvinnan. Det handlar nog mycket om våra föreställningar om hur sex ska/brukar vara. 
    Vad tror du det beror på?
    Hur beter ni er när kvinnan börjar runka? Om mannen avbryter ofta för att tex i stället ha samlag, eller tar över själv kan kvinnan få för sig att hon inte kan. Kanske är det så att killen beter sig som att det är samlag som är hans egentliga strävan. 
    Sedan har vi det här med avsugningar. Varför gör inte kvinnan det. Jag gissar att det oftast beror på att det känns "äckligt". Lukt kan definitivt vara en orsak, men även att få en stor sak mot gommen. Det ger lätt kräkkänslor och det är ju inte så konstigt att man vill undvika. Om mannen juckar lite samtidigt kan det kännas väldigt okontrollerat obehagligt. 
    Jag tycker det absolut bästa är att kombinera runk och sug, men många kvinnor har uppfattningen att så stor del av Kuken ska in för att det ska vara bra. 

Min uppfattning är för övrigt att många män faktiskt inte tar lika stort ansvar för kvinnor orgasm. Min tidigare erfarenhet, och vad jag hört från andra kvinnor, är att väldigt många män vill att kvinnan ska smeka sig själv under samlag. Nu säger jag inte att det är dåligt, men det gör att kvinnorna gör det mesta jobbet för sin egen orgasm. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Danne59
    New Dawn skrev 2023-02-10 14:58:16 följande:
    Bara ett hål... 
    Du har ingen aning hur det är att ställa upp med sin kropp. Det är det värsta man kan göra som kvinna. Det riskerar att slita på slemhinnor, riskerar svampinfektioner, men det minskar också möjligheten att njuta, och inte sällan kan det göra att sexlusten minskar över tid. Kroppen lär sig att sex är något man ska undvika. 
    Tyvärr är det något som ändå ofta sker. Man kan ju undra varför. Varför runkar inte kvinnor av männen mer, utan låter han ligga och slita på oss?
    Jag tror det beror på att på någon typ av föreställning att sex ska vara så, att det är det killen vill. 
    Det är ju få kvinnor som kommer utan smekningar så det är ju mer "naturligt" att det ingår att mannen smeker kvinnan. Det handlar nog mycket om våra föreställningar om hur sex ska/brukar vara. 
    Hur beter ni er när kvinnan börjar runka? Om mannen avbryter ofta för att tex i stället ha samlag, eller tar över själv kan kvinnan få för sig att hon inte kan. Kanske är det så att killen beter sig som att det är samlag som är hans egentliga strävan. 
    Sedan har vi det här med avsugningar. Varför gör inte kvinnan det. Jag gissar att det oftast beror på att det känns "äckligt". Lukt kan definitivt vara en orsak, men även att få en stor sak mot gommen. Det ger lätt kräkkänslor och det är ju inte så konstigt att man vill undvika. Om mannen juckar lite samtidigt kan det kännas väldigt okontrollerat obehagligt. 
    Jag tycker det absolut bästa är att kombinera runk och sug, men många kvinnor har uppfattningen att så stor del av Kuken ska in för att det ska vara bra. 

Min uppfattning är för övrigt att många män faktiskt inte tar lika stort ansvar för kvinnor orgasm. Min tidigare erfarenhet, och vad jag hört från andra kvinnor, är att väldigt många män vill att kvinnan ska smeka sig själv under samlag. Nu säger jag inte att det är dåligt, men det gör att kvinnorna gör det mesta jobbet för sin egen orgasm. 
    Du har, i alt, bra synpunkter.
    Också här 
    Haven?t been living in Sweden for long, so excuse my Swedish. Am trying the best I can.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Kille) skrev 2023-02-10 13:39:00 följande:

Men nu handlade det väl om att som kille ställa upp? Var inte det vad ND frågade dig om? Ditt inlägg 418: Om tjejen önskar att jag smeker, slickar, gör något annat så ställer jag upp och gör det så att jag på olika sätt underlättar för henne att klara av att komma 
  • Anonym (Kille)
    Bara ett hål... 

Exakt. Handlar nog mycket om hur föreställningen om att sex ska vara.

Det är lite det som är min poäng också. Föreställningen är att killar bara ska gilla vanligt penetrativt sex och använda kroppen. När då en kille kommer som inte kan komma genom vanligt sånt sex (som vi föreställer oss) så blir det konflikt och tjejen vet inte riktigt hur hon ska göra.

Känns lite som att du går i försvarsställning och till varje pris vill försvara tjejerna och ge en förklaring till alla situationer. Det jag skrivit är ingen kritik utan en observation som vi tillsammans kan försöka hjälpas åt med att hitta en lösning på. 

Det är inget fel i att våga vara öppen för att tjejer inte är vana med killar som inte kan komma. Det är inte ett faktum som måste försvaras eller slås ner. Utan vi bör se det som en möjlighet att förbättra och utveckla vår förståelse för varandra istället.

• Anonym (Kille)

Så är det ju mycket säkert hos majoriteten av killar och tjejer. 

Det jag försökte ta upp är när det inte är en majoritet utan de killar i minoritet som inte kan komma lika lätt som den vanliga uppfattningen är. Vad sker då, hur hanteras det i krocken med vad vi tror att det ska vara. Det är i den krocken jag upplever att tjejer inte vet vad de ska göra. Om intresse finns att göra.

• Anonym (Kille)
    Anonym (MM) skrev 2023-02-10 15:11:16 följande:
    Men nu handlade det väl om att som kille ställa upp? Var inte det vad ND frågade dig om? Ditt inlägg 418: Om tjejen önskar att jag smeker, slickar, gör något annat så ställer jag upp och gör det så att jag på olika sätt underlättar för henne att klara av att komma 

Jag menar att det förväntas oftare att jag som kille ska ställa upp och hjälpa tjejen eftersom tjejer som majoritet har svårare att komma. (Sen att vissa killar är ego och inte gör det ändå må vara hänt). Men förväntningen är åt det hållet. 

Sen när det kommer en kille som inte kan komma så lätt så blir det en mismatch mellan vad man förväntar sig det ska vara och situationen. Då upplever jag att tjejer inte vet hur de ska göra. De t.ex. tänker att det räcker att låna ut sin kropp och inte göra så mycket mer. 

Vad är det du vill fråga mig mer exakt, har lite svårt att utläsa det ur inlägget?

• New  Dawn
    Anonym (Kille) skrev 2023-02-10 15:46:10 följande:

Exakt. Handlar nog mycket om hur föreställningen om att sex ska vara.

Det är lite det som är min poäng också. Föreställningen är att killar bara ska gilla vanligt penetrativt sex och använda kroppen. När då en kille kommer som inte kan komma genom vanligt sånt sex (som vi föreställer oss) så blir det konflikt och tjejen vet inte riktigt hur hon ska göra.

Känns lite som att du går i försvarsställning och till varje pris vill försvara tjejerna och ge en förklaring till alla situationer. Det jag skrivit är ingen kritik utan en observation som vi tillsammans kan försöka hjälpas åt med att hitta en lösning på. 

Det är inget fel i att våga vara öppen för att tjejer inte är vana med killar som inte kan komma. Det är inte ett faktum som måste försvaras eller slås ner. Utan vi bör se det som en möjlighet att förbättra och utveckla vår förståelse för varandra istället.

Jag reagerar på att du uttrycker det som att du ställer upp när du smeker, slickar en kvinna, trots att det ju är så de flesta kvinnor kommer. 
    Du tar liksom inte hänsyn till att samlag faktiskt ger mycket mer orgasmer för män. Det går därför inte att jämföra rakt av. 
    Själva utgångspunkten att en smekning är att ställa upp, men att använda sin kropp bara är något "simpelt".
    Det är en väldigt orättvis tanke. Som om det är enkelt att "erbjuda sitt hål" . Det är liksom inget hål, som man kan erbjuda hur som helst. Det, om något, är en extremt stor förenkling av kvinnans kropp.

Måste jag göra samma utläggning  som du, att man in detta samhälle får reagera, och skriva de åsikter och reflektioner man har. Jag kommer inte i försvaställning bara för att jag säger min uppfattning. Jag skriver min observation. 

Jag skrev ju själv i mina inlägg att jag tror mångas sexliv skulle må bra av att ha mindre samlagcentrerat sex och mer smek och oralsex, bara. Det är ett bra sätt att förstå varandras njutning, när inte huvudakten är samlag. Det var från min sida ett förslag för att lättare förstå varandras kroppar.
    Varje sexliv har sina problem och om killen initiatierar sex när tjejen helst hade väntat, mest ställer upp, kanske viljan att engagera sig i mannens lust inte är lika stark. 

I min förra relation blev jag ofta väckt för sex på morgonen och ofta hade jag hellre sovit vidare. Min kropp var för sömnig för att orka bli kåt. Ibland runkade jag honom och ibland ställde jag upp med min kropp och glidmedel. I de fallen var jag ganska oengagerad, men de berodde på att jag tyckte att vårat sexliv styrdes för mycket av hans behov. Jag hade liksom en grundläggande irritation över detta. Det var orsaken till mitt oengagemang i hand orgasm. Sexlivet, och problem med det, beror på många olika orsaker. Inte sällan känslomässiga. När jag kände mig mer sedd, relationen varmare, hade jag en helt annan vilja att ge honom njutning och vara engagerad. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Kille) skrev 2023-02-10 15:54:02 följande:

Jag menar att det förväntas oftare att jag som kille ska ställa upp och hjälpa tjejen eftersom tjejer som majoritet har svårare att komma. (Sen att vissa killar är ego och inte gör det ändå må vara hänt). Men förväntningen är åt det hållet. 

Sen när det kommer en kille som inte kan komma så lätt så blir det en mismatch mellan vad man förväntar sig det ska vara och situationen. Då upplever jag att tjejer inte vet hur de ska göra. De t.ex. tänker att det räcker att låna ut sin kropp och inte göra så mycket mer. 

Vad är det du vill fråga mig mer exakt, har lite svårt att utläsa det ur inlägget?

Det var att jag tyckte inte att du svarade på den här frågan: 
    Fattar absolut ingenting. Är det att ställa upp att smeka och slicka? 
  • Anonym (MM)
    Det kan väl också vara ett sätt att ta ansvar för hennes orgasm, även om det också kan vara ett sätt att lägga över ansvaret på henne. Det kan nog också vara så att det inte alls handlar om att han strävar efter att hon ska få orgasm, utan för att han själv tänder/njuter av att se henne smeka sig.
Svar på tråden Orgasmglappet