• Anonym (Ossi)

Ska allt ingå?

Vi har nyligen sålt vår lägenhet, en mäklare skötte visningarna och vi var inte hemma då pga högrisk.

Nu är vi utflyttade och vaknade till spammande från köparna om vart vissa saker är, tex massageduschen (ett separat huvud), plåtar som stod i ugnen (modell mindre, ej såna som hör till), en taklampa, hyllor över diskbänken etc. Flera saker som vi tog med oss och inte hade för avsikt att sälja med lägenheten.

Vad händer nu? Måste vi ge dem våra saker för att mäklaren inte varit tydlig?

• Svar på tråden Ska allt ingå?
  • Anonym (Mimmi)

Hade jag varit köparen så hade jag försökt häva köpet då köparen de facto inte fick det de trodde sig köpa.

Ta med sig köksön liksom???
    Ett duschmunstycke hade jag irriterat mig på, en en hel jävla köksö?

• Anonym (Cissi)
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 15:29:34 följande:
    Lägenheten var hyres innan vi köpte den, så är ju väldigt lätt att veta vad som tillhör ursprungslägenheten.

Jag tror att det här är förklaringen till varför det blivit så mycket missförstånd. När man flyttar ifrån en hyresrätt så ska man ju ta med sig allt man själv har satt in, men när man säljer en bostadsrätt fungerar det inte så. Vad som ingick ursprungligen är inte särskilt relevant utan köparen betalar för den utrustning som lägenheten har vid visningen.
  • Anonym (What?!)

Nu har jag aldrig bott i bostadsrätt utan i hyresrätt - och blir smått chockad av den här tråden. I hyresrätt gäller ju typ det motsatta. Ta ner ALLT du köpt själv, spackla igen efter dig, inga spår av att det funnits. Om jag går på visning och ser ett massage-duschmunstycke tänker jag "Bra idé! Ett sådant ska jag också köpa." TS skriver ju att de satt tillbaka standardmunstycket. Om köparen gillade TS köksinredning får väl köparen tacka för inspirationen och köpa samma.

Är det verkligen så här det fungerar med bostadsrätter. Det är väl lägenheten man köper? Inte den personliga inredningen som lampor, krokar, köksö osv.

• Anonym (Sigrid)
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-01-13 17:56:13 följande:

Hade jag varit köparen så hade jag försökt häva köpet då köparen de facto inte fick det de trodde sig köpa.

Ta med sig köksön liksom???
    Ett duschmunstycke hade jag irriterat mig på, en en hel jävla köksö?

TS skrev ju att köksön stod löst, alltså att det var mer av en möbel än något de installerat i lägenheten. Är ju inte som att de plockade med en skiljevägg eller en altan som de byggt till lägenheten. Vad mer tycker du ingår i köpet? TS köksbord? Gamla lakan? Kanske ungarna? 
  • Anonym (Myran)
    Anonym (What?!) skrev 2021-01-13 19:38:22 följande:

Nu har jag aldrig bott i bostadsrätt utan i hyresrätt - och blir smått chockad av den här tråden. I hyresrätt gäller ju typ det motsatta. Ta ner ALLT du köpt själv, spackla igen efter dig, inga spår av att det funnits. Om jag går på visning och ser ett massage-duschmunstycke tänker jag "Bra idé! Ett sådant ska jag också köpa." TS skriver ju att de satt tillbaka standardmunstycket. Om köparen gillade TS köksinredning får väl köparen tacka för inspirationen och köpa samma.

Är det verkligen så här det fungerar med bostadsrätter. Det är väl lägenheten man köper? Inte den personliga inredningen som lampor, krokar, köksö osv.

Du köper faktiskt inte lägenhet om man ska vara noga. Du köper in dig i en förening och får därmed rätten att nyttja lägenheten. Priset styrs ju till en del av hur renoverad lägenheten är. Ju finare renoverad ger oftast några pengar mera..Om jag då går och tittar på två lägenhet där den ena tex har en köksö och hyllor ovanför diskbänken och inget anges att dessa inte ingår antar jag att enligt lagen framgår det att fast monterade säker i kök och badrum ingår. Jag kanske tycker den lägenheten med köksö m.m ser bättre ut och bjuder därmed mera pengar för denna lägenhet än vad jag betalat för den andra utan dessa saker. Och sen när jag flyttar in är allt sådant borta..

Det är skillnad på hyresrätt och bostadsrätt. I en hyresrätt är det någon annan som äger lägenhet och de brukar vilja att allt du åsamkat i lägenheten du hyrt av dom återställt. Medans i en bostadsrätt betalar du för det du ser oc det som du ser på visningen gällande badrum och kök är så det ska vara sen när du får tillträde till lägenheten om inget annat anges att de inte ingår.
  • Anonym (Frida)

TS, kan du inte lägga upp bilder från tex annonsen där köksön, hyllan osv syns? Det är kanske lättare än att förklara?

• Anonym (Myran)

Vad stod det ordagrant i beskrivningen för kök och badrum i dokumenten på lägenhets annonsen och materialet som delades ut på visningen?

• Anonym (Ossi)
    Anonym (Frida) skrev 2021-01-13 20:15:41 följande:

TS, kan du inte lägga upp bilder från tex annonsen där köksön, hyllan osv syns? Det är kanske lättare än att förklara?

Nej jag kommer inte lägga upp något som gör att folk kan räkna ut vilka vi är.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 09:06:09 följande:
    Plåtarna också!?
    Om plåtarna tillhörde spisen har ni skyldighet att lämna kvar dem.
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 15:03:16 följande:
    Garderober som står löst då? Fick vi inte ta med det heller?
    Garderober räknas till inredningen, det ska ni inte ta med er. Det ska inte förväxlas med stora klädskåp som är något annat.
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 15:10:27 följande:

Min man är hemma nu och jag kollade igenom meddelandet igen. De klagar över badrumskrokar (ej fastskruvade) och köksön också.

Lösa krokar (t ex med sugkopp) och köksön ska ni självklart få ta med er.
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 08:37:38 följande:

Nu är vi utflyttade och vaknade till spammande från köparna om vart vissa saker är, tex massageduschen (ett separat huvud), plåtar som stod i ugnen (modell mindre, ej såna som hör till), en taklampa, hyllor över diskbänken etc.

Vad händer nu? Måste vi ge dem våra saker för att mäklaren inte varit tydlig?

Taklampan har ni rätt att ta med er om det inte är fastskruvad armatur. Hyllorna räknas till inredningen och hör numera till lägenheten, precis som garderoberna. Duschhuvudet kan vara ett gränsfall, om lägenheten beskrivs som att den har "massagedusch" eller liknande så ska den vara kvar, men vanligen anses det vara en personlig pryl och huvudsaken man lämnar ett duschuvud öht.

De saker som enligt praxis ingår i en lägenhetsförsäljning och de saker som lovats i försäljningsmaterialet eller i kontraktet kommer ni att få lämna tillbaka.
  • Anonym (Ossi)
    Anonym (Myran) skrev 2021-01-13 20:19:04 följande:

Vad stod det ordagrant i beskrivningen för kök och badrum i dokumenten på lägenhets annonsen och materialet som delades ut på visningen?

Iaf inget om det vi tog med oss.
Svar på tråden Ska allt ingå?