Kvittning skrev 2021-01-13 14:59:12 följande:
Lampan är inga problem att ta med. Duschmunstycket förstår jag inte ens hur ni kunde komma på tanken att skruva lös för att ta med, det är så självklart att det ingår.
Gällande hyllorna i köket så känns det väldigt tveksamt till att de skulle vara ok att ta med. Vi har prydnadshyllor i vårt kök och det skulle vara jättekonstigt om de togs med i flytten, de ingår ju liksom i den fastaköksdesignen med skåpen. Om de dessutom sitter över diskbänken så känns de ännu mer som fast inredning.
Om det inte stått i objektsbeskrivningen att hyllorna inte ingår så har köparna budat och satt sitt pris efter att de ingår och skulle kanske ha bjudit mindre om de hade vetat att de inte ingick. Och kanske samma med ev. motbudgivare. Om de dessutom är exklusiva så kan förekomsten av hyllorna på visningen ha bidragit till att ge köket en lyxigare look vilket kan ha trissat upp priset mer än vad hyllorna kostar.
Du säger att din man sagt till mäklaren att allt ni satt upp själva inte kommer ingå. Jag skulle tolka det som att lampor och gardinstänger inte ingår, hur 17 ska någon kunna veta att ni själva satt upp hyllan över diskbänken och duschmunstycket? Vi har satt upp köksskåpen och innerdörrarna själva, innebär det att vi vid ett sådant uttalande skulle kunna skriva loss de och ta med?
Dekarationshyllor brukar vara personliga saker som man kanske har fått, köpt etc.
Om jag varit på det humöret, tagit bort en krona från inköpspriset och sagt att det var det jag betalade för hyllorna på en loppis ;)