Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 08:37:38 följande:
Vi har nyligen sålt vår lägenhet, en mäklare skötte visningarna och vi var inte hemma då pga högrisk.
Nu är vi utflyttade och vaknade till spammande från köparna om vart vissa saker är, tex massageduschen (ett separat huvud), plåtar som stod i ugnen (modell mindre, ej såna som hör till), en taklampa, hyllor över diskbänken etc. Flera saker som vi tog med oss och inte hade för avsikt att sälja med lägenheten.
Vad händer nu? Måste vi ge dem våra saker för att mäklaren inte varit tydlig?
Hej TS! Det här är anledningen till att man anlitar en mäklare!
Mäklaren kan hjälpa till i efterhand om vad som ingår eller inte. Jag föreslår att du hänvisar köparna till mäklaren så får denne kolla upp vad som gäller, eftersom mäklaren varit ansvarig.
Jag och min sambo fick hjälp av mäklaren i efterhand när vi sålde vår bostadsrätt och köparna var missnöjda (d.v.s. vi hänvisade dem till mäklaren och upprepade detta gång på gång, tills de gjorde det. Mäklaren tog sedan kontakt med oss och kollade om vi tagit med något felaktigt. Vi betalade ingenting extra för detta.).
Min pappa fick hjälp av mäklaren i efterhand, när han köpte bostad, och det plötsligt saknades spis och kyl vid tillträde samt att man hade lämnat garaget fyllt garaget med 30 bildäck. Det var för att han kontaktade mäklaren.
Alltså, be köparna att kontakta mäklaren. Mäklaren finns ju där för att allt ska gå juridiskt korrekt till.