• Anonym (Ossi)

Ska allt ingå?

Vi har nyligen sålt vår lägenhet, en mäklare skötte visningarna och vi var inte hemma då pga högrisk.

Nu är vi utflyttade och vaknade till spammande från köparna om vart vissa saker är, tex massageduschen (ett separat huvud), plåtar som stod i ugnen (modell mindre, ej såna som hör till), en taklampa, hyllor över diskbänken etc. Flera saker som vi tog med oss och inte hade för avsikt att sälja med lägenheten.

Vad händer nu? Måste vi ge dem våra saker för att mäklaren inte varit tydlig?

• Svar på tråden Ska allt ingå?
  • Anonym (Ossi)
    Anonym (Cissi) skrev 2021-01-13 17:56:33 följande:

Jag tror att det här är förklaringen till varför det blivit så mycket missförstånd. När man flyttar ifrån en hyresrätt så ska man ju ta med sig allt man själv har satt in, men när man säljer en bostadsrätt fungerar det inte så. Vad som ingick ursprungligen är inte särskilt relevant utan köparen betalar för den utrustning som lägenheten har vid visningen.

Det jag menade var att det inte är svårt för mäklaren att veta vad som hör till och inte. Vi ska gå igenom alla papper och se vad som står och vad som sagts, men vi känner oss väldigt lurade av mäklaren som inte förklarat hur sånt här fungerar.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 20:31:21 följande:
    Det jag menade var att det inte är svårt för mäklaren att veta vad som hör till och inte. Vi ska gå igenom alla papper och se vad som står och vad som sagts, men vi känner oss väldigt lurade av mäklaren som inte förklarat hur sånt här fungerar.
    Eller så kan man tänka sig att det kan anses höra till allmän kunskap...? Även som säljare har man skyldighet att ta reda på vad som gäller, allt ansvar ligger inte på mäklaren.
  • Anonym (Ossi)
    Anonym (FYI) skrev 2021-01-13 20:39:59 följande:

Eller så kan man tänka sig att det kan anses höra till allmän kunskap...? Även som säljare har man skyldighet att ta reda på vad som gäller, allt ansvar ligger inte på mäklaren.

Vi trodde att vi var tydliga.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 20:41:53 följande:
    Vi trodde att vi var tydliga.
    Jag vet att ni har pratat lite med mäklaren om att ni ville ta med er vissa saker, men hur tydliga var ni? Har ni skrivit en lista? En mäklare kan inte förväntas komma ihåg sånt i detalj, hen har ju fler klienter.

Och sedan är det väl också så att i flera av de fall som du räknar upp av olika saker ni tagit med er så har ni bara inte lagen på er sida, då måste man vara extra tydlig med en sådan lista antingen i försäljningsmaterialet eller vid kontraktsskrivning att de här sakerna ingår inte, de tar vi med oss.
  • elmadumle
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-13 15:47:48 följande:
    Jo du har sagt det, men vad står det i kontraktet då? Hur ska köparna kunna veta vad som ska ingå och inte om det inte står i kontraktet?
    Anonym (Myran) skrev 2021-01-13 15:47:30 följande:
    Nu vet jag inte vart det står i lagen men har varit i samma situation som ts. Vi sålde en lägenhet och hade en tv bänk där vi över denna tv-bänk och tv skruvat fast en hylla/skåp med glasdörrar. Dessa tog vi med oss och blev stämda i domstol för att tagit med oss denna hylla när vi flyttade. Dessa personer vann då mot oss med just motiveringen att den var fastskruvade och ansågs tillhöra de fästa inventarierna och skulle därmed ingå, varvid vi fick ersätta för denna hylla..
    Men det där kan inte vara sant, det är ju egna möbler och inget som ingår i en bostad från början. Då ska ju en byrå, bokhylla osv som man skruvat fast i väggen också ingå, det sitter ju fast, liksom vitrinskåp på väggen osv

• elmadumle
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-13 15:47:48 följande:
    Jo du har sagt det, men vad står det i kontraktet då? Hur ska köparna kunna veta vad som ska ingå och inte om det inte står i kontraktet?
    Anonym (Myran) skrev 2021-01-13 15:47:30 följande:
    Nu vet jag inte vart det står i lagen men har varit i samma situation som ts. Vi sålde en lägenhet och hade en tv bänk där vi över denna tv-bänk och tv skruvat fast en hylla/skåp med glasdörrar. Dessa tog vi med oss och blev stämda i domstol för att tagit med oss denna hylla när vi flyttade. Dessa personer vann då mot oss med just motiveringen att den var fastskruvade och ansågs tillhöra de fästa inventarierna och skulle därmed ingå, varvid vi fick ersätta för denna hylla..
    Men det där kan inte vara sant, det är ju egna möbler och inget som ingår i en bostad från början. Då ska ju en byrå, bokhylla osv som man skruvat fast i väggen också ingå, det sitter ju fast, liksom vitrinskåp på väggen osv

• Hyllemor
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 08:37:38 följande:

Vi har nyligen sålt vår lägenhet, en mäklare skötte visningarna och vi var inte hemma då pga högrisk.

Nu är vi utflyttade och vaknade till spammande från köparna om vart vissa saker är, tex massageduschen (ett separat huvud), plåtar som stod i ugnen (modell mindre, ej såna som hör till), en taklampa, hyllor över diskbänken etc. Flera saker som vi tog med oss och inte hade för avsikt att sälja med lägenheten.

Vad händer nu? Måste vi ge dem våra saker för att mäklaren inte varit tydlig?

Hej TS! Det här är anledningen till att man anlitar en mäklare!

Mäklaren kan hjälpa till i efterhand om vad som ingår eller inte. Jag föreslår att du hänvisar köparna till mäklaren så får denne kolla upp vad som gäller, eftersom mäklaren varit ansvarig.

Jag och min sambo fick hjälp av mäklaren i efterhand när vi sålde vår bostadsrätt och köparna var missnöjda (d.v.s. vi hänvisade dem till mäklaren och upprepade detta gång på gång, tills de gjorde det. Mäklaren tog sedan kontakt med oss och kollade om vi tagit med något felaktigt. Vi betalade ingenting extra för detta.).

Min pappa fick hjälp av mäklaren i efterhand, när han köpte bostad, och det plötsligt saknades spis och kyl vid tillträde samt att man hade lämnat garaget fyllt garaget med 30 bildäck. Det var för att han kontaktade mäklaren.

Alltså, be köparna att kontakta mäklaren. Mäklaren finns ju där för att allt ska gå juridiskt korrekt till.

• Alekri

När jag sålde första bostadsrätt lämnade jag kvar

två stycken halltaklampor, diskbänkdiskmaskin, rullgardin, gardinstänger och ett barbord/körsbord. Tyckte det inte var värt mödan att montera ned dessa och det meddelade jag mäklaren efter avtalet var skrivet... Däremot frågade jag om köparen ville köpa mina vägghyllor och barstolar för dessa ingår i praktiken inte i köpet. Sedan när allt var klart och det var en vecka kvar till flytt gick duschslangen sönder så då ersatte jag en ny.

När jag flyttade in hade förra köparen också monterat ner fastskruvad sänggavel, vägglampor och hyllor men inget som jag brydde om för de tillhörde ju henne.

Sen om det står med i beskrivning så hör det till lägenheten. Till exempel om diskmaskinen som jag köpte till lägenheten, den fick jag ta med men jag ville inte och den stod med i beskrivningen. Så även om det är fastskruvad betyder inte det att det kommer med lägenheten så att säga! Man får läsa på vad som hör till och vad som kan tas med eller vara extra tydlig mot mäklaren vid osäkerhet.

• Kvittning
    Anonym (Cissi) skrev 2021-01-13 17:56:33 följande:

Jag tror att det här är förklaringen till varför det blivit så mycket missförstånd. När man flyttar ifrån en hyresrätt så ska man ju ta med sig allt man själv har satt in, men när man säljer en bostadsrätt fungerar det inte så. Vad som ingick ursprungligen är inte särskilt relevant utan köparen betalar för den utrustning som lägenheten har vid visningen.

Ja så måste det vara. Jag har aldrig bott i hyreslägenhet (bortsett från studentrum) så har aldrig varit med om "total rensning" vid flytt.

Här är ju också två extremer som möter varandra. Ts som tar med enligt mig saker jag aldrig skulle kunna tro att någon skulle få för sig att ta med (kökshyllan tveksam, hon skriver prydnadshylla men om den varit över diskbänken så känns det mer som en fast inredning). Samtidigt som köparna noterat och trott de ska få behålla lampor och specialplåtar till ugnen.

När jag flyttade in i vår första lägenhet blev jag smått chockad när säljaren tagit med allt i belysningsväg (det gick inte att tända en lampa i hela lägenheten) och även skruvat ned hatthyllan (typ minsta från Ikea). När vi sedan flyttade så kändes det självklart att lämna alla lampor som inte var hänglampor och även hatthyllan. Andra saker som det fanns tveksamhet runt kollade vi med köparen vad den tyckte (tex två små ganska dyra prydnadshyllor i badrummet, sådana där det bara får plats ett ljus på) då de hängde där för att täcka fula hål från förra ägaren som inte kändes schysst att lämna till nya ägaren.
  • sextiotalist
    Kvittning skrev 2021-01-14 07:49:59 följande:
    Ja så måste det vara. Jag har aldrig bott i hyreslägenhet (bortsett från studentrum) så har aldrig varit med om "total rensning" vid flytt.

Här är ju också två extremer som möter varandra. Ts som tar med enligt mig saker jag aldrig skulle kunna tro att någon skulle få för sig att ta med (kökshyllan tveksam, hon skriver prydnadshylla men om den varit över diskbänken så känns det mer som en fast inredning). Samtidigt som köparna noterat och trott de ska få behålla lampor och specialplåtar till ugnen.

När jag flyttade in i vår första lägenhet blev jag smått chockad när säljaren tagit med allt i belysningsväg (det gick inte att tända en lampa i hela lägenheten) och även skruvat ned hatthyllan (typ minsta från Ikea). När vi sedan flyttade så kändes det självklart att lämna alla lampor som inte var hänglampor och även hatthyllan. Andra saker som det fanns tveksamhet runt kollade vi med köparen vad den tyckte (tex två små ganska dyra prydnadshyllor i badrummet, sådana där det bara får plats ett ljus på) då de hängde där för att täcka fula hål från förra ägaren som inte kändes schysst att lämna till nya ägaren.

Hänglampor?
    Även plafonder är lös egendom. 

Svar på tråden Ska allt ingå?