• Anonym (FYI)

Ska allt ingå?

Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 09:06:09 följande:
    Plåtarna också!?
    Om plåtarna tillhörde spisen har ni skyldighet att lämna kvar dem.
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 15:03:16 följande:
    Garderober som står löst då? Fick vi inte ta med det heller?
    Garderober räknas till inredningen, det ska ni inte ta med er. Det ska inte förväxlas med stora klädskåp som är något annat.
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 15:10:27 följande:

Min man är hemma nu och jag kollade igenom meddelandet igen. De klagar över badrumskrokar (ej fastskruvade) och köksön också.

Lösa krokar (t ex med sugkopp) och köksön ska ni självklart få ta med er.
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 08:37:38 följande:

Nu är vi utflyttade och vaknade till spammande från köparna om vart vissa saker är, tex massageduschen (ett separat huvud), plåtar som stod i ugnen (modell mindre, ej såna som hör till), en taklampa, hyllor över diskbänken etc.

Vad händer nu? Måste vi ge dem våra saker för att mäklaren inte varit tydlig?

Taklampan har ni rätt att ta med er om det inte är fastskruvad armatur. Hyllorna räknas till inredningen och hör numera till lägenheten, precis som garderoberna. Duschhuvudet kan vara ett gränsfall, om lägenheten beskrivs som att den har "massagedusch" eller liknande så ska den vara kvar, men vanligen anses det vara en personlig pryl och huvudsaken man lämnar ett duschuvud öht.

De saker som enligt praxis ingår i en lägenhetsförsäljning och de saker som lovats i försäljningsmaterialet eller i kontraktet kommer ni att få lämna tillbaka.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 20:31:21 följande:
    Det jag menade var att det inte är svårt för mäklaren att veta vad som hör till och inte. Vi ska gå igenom alla papper och se vad som står och vad som sagts, men vi känner oss väldigt lurade av mäklaren som inte förklarat hur sånt här fungerar.
    Eller så kan man tänka sig att det kan anses höra till allmän kunskap...? Även som säljare har man skyldighet att ta reda på vad som gäller, allt ansvar ligger inte på mäklaren.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 20:41:53 följande:
    Vi trodde att vi var tydliga.
    Jag vet att ni har pratat lite med mäklaren om att ni ville ta med er vissa saker, men hur tydliga var ni? Har ni skrivit en lista? En mäklare kan inte förväntas komma ihåg sånt i detalj, hen har ju fler klienter.

Och sedan är det väl också så att i flera av de fall som du räknar upp av olika saker ni tagit med er så har ni bara inte lagen på er sida, då måste man vara extra tydlig med en sådan lista antingen i försäljningsmaterialet eller vid kontraktsskrivning att de här sakerna ingår inte, de tar vi med oss.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Nicole) skrev 2021-01-14 10:34:31 följande:
    Men vad är det för ett argument? "Du kan ju inte förvänta dig att mäklaren gör sitt jobb för att hen har andra klienter"? Va? Självklart ska man ju kunna förvänta sig att om man anlitar en mäklare, har ett möte och går igenom viktiga detaljer om huset så lyssnar mäklaren och tar anteckningar om hen känner att hen behöver det. Det är liksom minimum av vad jag skulle förvänta mig i en sån situation. 
    Om mäklaren inte fått en lista kan hen inte förväntas lägga sånt på minnet. Om mäklaren har antecknat finns ju en lista, men säljarna måste också vara lite påpassliga och se till att det görs om det nu är så viktigt. Man kan inte luta sig tillbaka och säga att mäklaren borde ha gjort si eller så, misstag händer men om det är så viktigt ser man till att det är tydligt. Dessutom behöver man inte sitta och gissa vad som gjorts eller sagts och det är därför jag frågar ts hur tydliga de faktiskt varit.

I det här fallet är det ändå en no brainer vad som skulle ha lämnats kvar utan en konkret lista till köparna om vad som inte ingår.
Svar på tråden Ska allt ingå?