Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-14 09:39:07 följande:
Jag har skaffat lägenhet och älskar att vara ifrån den hemska styvdottern som är enbart elak mot mig och de två tycker att jag ska följa deras regler. Dottern har dessutom sagt vid några tillfällen att om jag bor kvar så flyttar hon till mamman. Då står pappan på sig att då får hon väl flytta och då blir hon genast tyst. Hon vet att hon har det betydligt bättre hos pappan där hon får dyr mat och sushi och dyra presenter och resor. Hos mamman vet hon att det bara är lagad mat och att mamman har ont om pengar. Sonen flyttade på heltid till mamman redan för 2 år sedan, i samband med att jag flyttade in.
Min fråga är VARFÖR det är så viktigt för min sambo att jag bor med honom och barnen som hatar mig? Jag försöker prata med honom, med dotter, exet och alla om att det just nu vore bättre för oss alla om vi var särbo tills dottern är klar med skolan. Men han vägrar ens prata om det. Han säger bara att han sa när vi träffades att särboskap är ingenting för honom, utan han vill vara sambo. Punkt slut!!!
Det går inte ens att diskutera det, utan han blir helt galen. Jag menar, det hade ju varit underbart för oss alla under ett tag.
Nu har jag min älskade lägenhet och han kräver att den ska bort, annars gör han slut. Eftersom han är min stora kärlek, så vill jag inte förlora honom. Därför är jag i panik och vet inte vad jag ska göra??!!! Tänk om det verkligen tar slut om jag skulle stå på mig?!
Min åsikt om varför han vill att du ska göra av med lägenheten är, att han inte har samma makt över dig om du kan säga tack och hej när de bär sig illa åt mot dig.
Av allt detta du skriver så förstår jag verkligen inte hur han kan va din stora kärlek. Med tanke på både hans och hans ungars beteende så hade mina känslor legat på ganska många minus vid detta laget.
Hade jag varit i dina skor så hade jag ALDRIG släppt lägenheten. Dessutom när jag väl hade fått den så hade jag gett dottern svar på tal så det osade svavel i hela huset om hon varit dum och elak.
Hade hon sen gnällt hos lille pappsen så hade jag gett honom samma avhyvling och en helt igenom ärlig och spikrak envägs kommunikation vad jag verkligen tycker om både honom, hans ungar och hans sk uppfostran. Sen hade jag gått ut genom ytterdörren, åkt till min bostad, och låtit mina ord sjunka in ordentligt hos gubben.
Någon gång måste man rensa luften, sen får det gå hur det vill med förhållandet. Har det gått till den gränsen så kan det inte bli sämre i alla fall.