• Anonym (ooo)

Hur bygger man upp relation med bonus?

Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-07 08:34:09 följande:

Jag har en nu 17 årig bonusdotter och en 15 årig bonusson. Vi har inte kommit överens så bra hittills, då jag inte brytt mig så mycket och de inte gillat mig, eftersom jag stulit deras pappa. 

Vad kan man göra för att försöka komma närmare ungdomar i den åldern? Idag hälsar vi knappt på varandra och pratar bara kort för att man måste säga något. Annars undviker vi varandra så mycket det går. Har bott med deras pappa i 2,5 år nu och det verkar aldrig bli bättre med kemin. Jag har ingen lust. Men vet att jag nog måste göra något för att det ska fungera.

Det är nog rätt svårt att börja nu liksom, men visst. Sätt dig med dem och ha ett vuxet samtal (utan att pappan är med) där du förklarar att du vill försöka få till en bättre relation. Men viktigt att du behandlar detta som vuxen-vuxen-samtal och inte barn-vuxen, så att de känner sig lyssnade på - be dem om deras åsikter i frågan också, inte bara att du talar om för dem hur du skulle önska. Du ska också försöka undvika att prata som en förälder, utan mer som en schysst extra vuxen. 
    Viktigt att det är din och deras relation, inte pappans. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-14 09:39:07 följande:

Jag har skaffat lägenhet och älskar att vara ifrån den hemska styvdottern som är enbart elak mot mig och de två tycker att jag ska följa deras regler. Dottern har dessutom sagt vid några tillfällen att om jag bor kvar så flyttar hon till mamman. Då står pappan på sig att då får hon väl flytta och då blir hon genast tyst. Hon vet att hon har det betydligt bättre hos pappan där hon får dyr mat och sushi och dyra presenter och resor. Hos mamman vet hon att det bara är lagad mat och att mamman har ont om pengar. Sonen flyttade på heltid till mamman redan för 2 år sedan, i samband med att jag flyttade in.

Min fråga är VARFÖR det är så viktigt för min sambo att jag bor med honom och barnen som hatar mig? Jag försöker prata med honom, med dotter, exet och alla om att det just nu vore bättre för oss alla om vi var särbo tills dottern är klar med skolan. Men han vägrar ens prata om det. Han säger bara att han sa när vi träffades att särboskap är ingenting för honom, utan han vill vara sambo. Punkt slut!!!
    Det går inte ens att diskutera det, utan han blir helt galen. Jag menar, det hade ju varit underbart för oss alla under ett tag.

Nu har jag min älskade lägenhet och han kräver att den ska bort, annars gör han slut. Eftersom han är min stora kärlek, så vill jag inte förlora honom. Därför är jag i panik och vet inte vad jag ska göra??!!! Tänk om det verkligen tar slut om jag skulle stå på mig?! 

Men du, det är väl rätt tydligt vad som är bäst för dig i detta (dvs ta din lägenhet)? Jag tycker att 95% av situationen beror på hur pappan är en vekling som inte klarar av att bolla sina barn och dig samtidigt. Han har inte direkt hjälpt till för att ni skulle kunna leva tillsammans allihop. Är du hans stora kärlek? 

Om han gör slut nu så gör han. Kanske tänker han innerst inne att det är det bästa för då slipper han sura ungar. Kanske väntar han på att dottern ska flytta hemifrån och att ni sen skulle kunna fortsätta, vad vet jag? Är du den som håller ihop hushållet rent praktiskt - är det viktigt för honom att du finns där för sånt? Har han någon panik för at ännu en relation ska ta slut, eller rädd för vad andra ska tycka eller vad är grejen? För om han älskar dig tillräckligt så borde ni kunna jobba mer konstruktivt på detta. Har ni testat parterapi? 

Kanske bättre att ni gör slut, får lite distans. Du kan andas, reflektera och han också. Blir det så att ni tar upp kontakten tex till sommaren, so be it. Då kan ni kanske tom få en nystart. Kanske inser han att hans barn inte ska styra hans privatliv. 
Svar på tråden Hur bygger man upp relation med bonus?