• Sofia95

Äggdonation 2021

joy85 skrev 2021-06-14 22:15:23 följande:

Nej det är ju förvisso sant, kommer fortsätta äta dem jag har ju aldrig mått dåligt av dem eller haft några klimakteriebesvär så antar att det vore dumt att äventyra om de nu fungerar bra. Hur går det i rean resa? Du har inga tabletter för att stimulera nu?

Jag har precis slutat med alla mediciner utom levaxin och trombyl (är i v13). Jätteläskigt att trappa ner och sluta, kändes som att förstöra allt! Såklart skönt nu att slippa, men jag är väldigt nervös inför vårt ultraljud som är nästa vecka. Planerar ni att återföra de ni har kvar i frysen? :)
  • Sofia95
    Lumila skrev 2021-06-15 12:56:48 följande:

Hej alla!

Idag hade vi vårt första möte med läkaren på Olgakliniken via skype. Hon rekommenderade kombinerat paket med max 2 IVF försök med egna ägg och sen ÄD.

Och det är väl så vi tänkt också. Eller egentligen tänkte vi testa ett IVF och sen ÄD. Nästa möte ska vi meddela vilket paket vi vill köra på och när vi vill köra igång. 

Men alltså det här med va((in. Ta eller inte ta. Jag vet inte! Han har tänkt ta, men jag är inte lika säker. Olgakliniken rekommenderar, eftersom det är de allmänna rekommendationerna, men beslutet är mitt eget.

Det skulle ju så klart underlätta med tanke på resor och sånt. Men jag är så rädd att det kan ställa till med något för min fertilitet eller till och med våra framtida barn.

Hur tänker ni?

Hej! Vad härligt att höra att er process fortlöper, jag hoppas innerligt att Olga har lösningen för dig <3

Om du har Facebook så finns en grupp som heter "Embryo och äggdonation-frågor" där det just nu pågår livliga diskussioner kring just vaccinering före återföring och under graviditet...
  • Sofia95
    pixie78 skrev 2021-06-18 15:37:19 följande:

Nu har vi fått sätta in ett embryo! Vi blev insläppta vid gränsen till Finland igår och embryot överlevde tinandet idag. Snacka om 1000 kg av axlarna alltså. Imorgon ska jag ta den där gonapeptylsprutan. Den ska tydligen hjälpa till att hålla slemhinnan fin. Fick även embryo glue denna gång. 

På tal om vaccin eller inte resonerade vi som så att jag ville ta båda doser i god tid innan insättningen. Så jag fick min andra dos för 2 veckor sedan. I och med ivf:en klassades jag som fas 3 riskgrupp och fick första redan i april (vid den tidpunkten rekommenderade man ju inte att gravida skulle ta den). Nu har ju rekommendationerna ändrats. 

Sofia95 - så underbart att du kommit så långt i graviditeten! Jag håller alla tummar för ett lyckat ultraljud nästa vecka! :)

Åh, äntligen! När har du testdag? Jag hoppas innerligt på ett plus!! <3
  • Sofia95

Och pixie78, tack! Ultraljudet gick bra, det finns en livlig krabat därinne <3

• Sofia95
    Livskamraten skrev 2021-06-19 17:36:29 följande:

Precis när jag skrev här så ringde telefonen :) så fått bra info och hur planen ligger framöver nu. Då kliniken har sommarstängt i några veckor så hamnar jag på nästa tillfälle. Känns ändå skönt att veta :) ha en fin kväll alla <3

Så typiskt att du får vänta ännu en vända, men kanske är det positivt. Så hinner du förbereda dig ännu mer, både fysiskt och mentalt! Då blir det insättning början av augusti?
  • Sofia95
    pixie78 skrev 2021-06-24 14:14:23 följande:

Men åh, vilken lycka! Måste varit helt fantastiskt att få vara med om! Så glad för din skull! Kan du slappna av nu eller är oron lika stor? 

Jag vet inte ens när vi fick testdag..haha.. den kommer jag ju inte lyckas hålla mig till ändå. Men har för mig de sa 2 juli. Jag hade tänkt testa på söndag, ruvardag 9 (vi satte ju in fredags) men nu börjar jag fundera på att testa redan imorgon på dag 7. Visst fick du ditt plus på dag 7 redan?

Vi åker utomlands i 2 veckor på tisdag (ruvardag 11) så vill ju helst veta innan dess. Funderar på att fortsätta med Progynonen även om det blir minus för att slippa mensen när vi är på semester. Visst borde man kunna göra så? Tidigare har jag fått mens 2 dar efter att jag slutat med Progynonen och Lutinus. 

Stort tack <3 Ja, det var överväldigande. Nu försöker vi att ta in det. Jag känner mindre oro, men vi har fortfarande inte vågat berättat för nästan någon (föräldrar, men inte syskon), för det känns liksom för bra för att vara sant. Men vi ska berätta snart, förmodligen kommer det att vara positivt för oss själva också, så att det trillar ner att det är på riktigt :)

Ja, jag testade svagt positivt rd7, sen tyckte jag att det var ännu svagare rd8 och bröt ihop, men rd9 var det starkare. Så om du testar (testat?) idag, håll huvudet kallt om det skulle vara supersvagt/minus!! Åh, jag hoppas innerligt att det gått vägen!! <3

Du borde kunna skjuta upp blödning, men då behöver du fortsätta även med lutinus. Det är ju tapp i progesteron som framkallar blödning. Och det är kanske inte så kul att fortsätta med under semester ifall der inte är "nödvändigt".

Men nu ska vi tänka positivt! Att du behöver fortsätta för att du plussar!! *hoppas hoppas* kram på dig!
  • Sofia95
    pixie78 skrev 2021-06-27 08:17:55 följande:

Fick Gravid 2-3 veckor idag på digitala. Och två väääldigt svaga streck på testa tidigt- stickorna. Är försiktigt optimistisk eftersom vi fick det förra gången också på ruvardag 9 men sen blev det ändå minus på testdagen. Det som känns annorlunda denna gången är att det stod 2-3 veckor, förra gången 1-2. Men det kanske inte spelar nån roll. När bör det slå över till 3+?

Åhh, jaaaa!! Så glad jag blir!! förstår att du inte vågar glädjas för mycket, jag var likadan eftersom det släppte första gången. Men jättepositivt med det digitala jy!!

Det kan dröja innan det slår om, så förlita dig inte på det. Testa med fler stickor istället, som du kan jämföra med varandra.

Jag hade missat att du skrev om test i förrgår, skrev nog till dig precis samtidigt. Men insättningsdag blir rd0. Så idag är rd9 :)
  • Sofia95
    pixie78 skrev 2021-06-29 08:16:39 följande:

Hehe, jo.. gissa om jag kissat på stickor. :) Morgon och kväll! Känner nästan det är lite out of control men alltså det här är såååå jobbigt. Första ruvardagsväntan är ingenting mot detta alltså. Jag tycker mina streck är så himla svaga (även på morgonurin) och inte blir starkare. De har varit lika svaga nu sen i söndags. Tog ett hcg nu på morgonen. Lite oklart varför, för jag åker utomlands ikväll och är borta i 2 veckor så kan inte ta nåt uppföljande..haha.. men kände bara att jag vill ha så mkt bekräftelse som möjligt på vad som pågår. Så nu måste jag googla på vad man ska ha för hcg-värde på ruvardag 11. Har du koll? :)

Det har jag inte koll på, men jag läste i en grupp på fb om två det gått bra för. Den ena hade 245 på rd9 och den andra 434 på rd11. Men det där tror jag är väldigt individuellt, en del ligger ju lågt i början, så det relevanta är ju egentligen ökningen..

För dö i njuta av er resa och kanske kanske kan den få dig att tänka på annat åtminstone korta stunder, vänta två dagar och kissa igen. Man blir knäpp av att testa varje dag, jag gjorde det också:-P
  • Sofia95
    Eva7272 skrev 2021-07-03 09:04:09 följande:

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av läkemedlet Estradot (plåster)? Jag fick utskrivet progynon från början av en klinik men jag fick avbryta då det var problem att komma in i landet pga Covid. Nu ska jag påbörja på en ny klinik med Estradot. Jag undrar om skillnaden. Progynon verkar vara vanligast när jag läser här i tråden. Tänker att den kanske ger bäst resultat? Kanske är mindre risk för biverkningar/sjukdomar också? Men man använder ju dem under relativt kort period oavsett.

Jag tycker att dosen jag fick utskriven nu verkar vara mycket svagare. Två st 75 mikrogram plåster ska jag ha konstant (byta var tredje dag). Progynon var det tablettform 2 mg som skulle tas 3 gg om dagen. Så det är ganska stor skillnad i styrka. 0,15 mg kontra 6 mg. Vill påbörja i helgen men skulle vilja reda ut detta först.

Hej! Jag har använt både progynon och estradot (visserligen i kombination) men personligen föredrar jag Estradot. Vid framtida försök ska jag be om att få använda enbart plåster, jag tror på bättre upptåg från dem då de går direkt ut i blodet utan att behöva passera mag-tarmsystemet:) Jag försökte översätta styrkorna men fick lite olika svar. 50mcg motsvarar antingen 1st (2mg)progynon eller 1mg progynon. Men jag tror 1 tablett, för de som haft 3x1 progynon har kunnat byta till 2x75mcg Estrodot, alternativt 2x100mcg. Om du inte bygger slemhinna på din ordinerade dos kan du höja till 2x100mcg. Jag tror progynon är vanligast bla för att de är billigare och så har det varit bättre tillgång på dem i Sverige.
  • Sofia95
    Eva7272 skrev 2021-07-03 14:32:06 följande:

Tack så mycket för snabbt svar. Jag hann ta en tablett Progynon men tror nog jag övergår till Estrodot. Jag hoppas att det kommer att funka.

Det kommer att gå hur bra som helst! Och att du hann ta en tablett progynon spelar ingen som helst roll. På med plåstren och bestäm dagar att byta bara! De sitter bra och jätteskönt att slippa alarm 3ggr/dag om medicin!
Svar på tråden Äggdonation 2021