• Sofia95

Äggdonation 2021

Beklagar Zwillinge86 :( <3

Och hejar på er andra som det går bra för <3

För mig går det värdelöst. Förra stimuleringen gick åt skogen, vi avbröt och började om. Denna gång progynon i kombination med plåster, men inte heller det gick vägen. Jag känner mig extremt uppgiven, som inte ens når fram till start. Det har snart gått 6 månader sedan vår första och enda återföring och de fyra blastos vi har i frysen känns som något vi sträcker oss efter men liksom inte kan nå.

Jag har läst jättemycket om svårigheter med att bygga slemhinna nu och inser att det är mer vanligt förekommande än jag trodde, men jag hittar liksom inte hur de som haft problem kommit vidare, eller om de avslutats som olyckliga historier.

Har inte fått exakt plan för hur kliniken tänker att vi går vidare, men en hint om att jag ska addera menopur. I kombination med vad är jag ännu oviss om och likaså förstår jag inte syftet med det överhuvudtaget. Jag läser att det är FSH och LH. Mitt FSH är redan skyhögt och att framkalla ägglossning är ju inte syftet (vilket hur som helst inte skulle vara möjligt).

Finns det någon som har något att dela med sig till mig för att inge något slags hopp? Jag skulle verkligen verkligen behöva det.

(Kritik mot klinik osv undanbedes dock, jag orkar inte sånt just nu, det stjälper mer än det hjälper)

Tack <3

• Sofia95
    vårsommarhöstvinter skrev 2021-03-04 09:11:50 följande:

Sofia95 - det är väldigt vanligt att ha svårt att bygga slemhinna, ja. Så du är inte ensam. Vad jag har förstått är det mängden österogen som avgör. Du kanske helt enkelt behöver betydligt större mängder än vad du har fått hittills?

Tack för svar! Jag tänker likadant. Jag verkar inte kunna ta upp progynon. Kanske högre dos plåste4 skulle fungera. Men förstår du tanken med menopur? För tydligen ska jag använda det ensamt, alltså utan komplettering med östrogen?
  • Sofia95
    Lumila skrev 2021-03-08 07:41:51 följande:

Hej på er alla!

Så fint för er som fått se hjärtslag och allt nu på ultraljud. Underbart!

Så tråkigt att slemhinnan inte vill samarbete för dig Sofia. Jag fick använda bioidentiska östrogenplåster. Kanske kan det fungera bättre om du fick bioidentiska hormoner istället för syntetiska? Jag vet inte, men bara en tanke? 

Progesteronet (vagitorierna) är ju också bioidentiskt.

Vad gäller egen del ser det dåligt ut...

Jag har idag tagit graviditetstest (enligt den dag läkaren ville jag skulle ta test) och det visar negativt. Idag är embryot 16 dagar gammalt såp det borde verkligen synas nu.
    Jag köpte ett test som visar graviditet 5-7 dagar före beräknad mens, så jag testade också lördag och söndag med samma resultat.
    Så tyvärr ser det inte ut att ha lyckats. Lördag och söndag har jag mest gått runt och deppat, gråtit och legat på soffan. Idag hoppas jag kunna ta nya tag.
    Jättreåkigt att höra. Håller tummarna för nästa försök <3

Nu sista gången kombinerade jag syntetiskt och bioidentiskt (progynon och estradot). Jag hade hoppats på att få testa med högre dos plåster denna gång, enbart eller åtminstone med lägre dos tabletter. Jag vet inte riktigt hur de tänker med planen nu..
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2021-03-12 06:21:12 följande:

Hur går det för alla? Är det någon som gör behandling nu?

Ja, om stimulering räknas så är jag igång (igen). (Eller fortfarande..). Utan östrogen. Högst märkligt.
  • Sofia95
    Livskamraten skrev 2021-03-12 19:24:13 följande:

Vi var till Uppsala 1 mars och satte in ett embryo, allt såg fint ut slemhinna och ägg :) ska ta gravtest på söndag. Spännande och overkligt samtidigt. Tog ett test dag 8 ... som visade ganska starkt streck, så hoppas det består på söndag. Är nervös ...

Ska eg ha mens idag, men brukar det komma mens i början ändå eller kan ddr bli att den uteblir direkt?

Wow! Så himla underbart! Håller alla tummar för testet imorgon! Klart det är positivt! <3
  • Sofia95
    Livskamraten skrev 2021-03-13 09:06:43 följande:

Tack, ja det är underbart <3

Nervöst ändå, man vill ju så innerligt mycket att det går bra. Ja som alla här inne som kämpar. Ni kan så mycket inom detta område :)

Håller tummarna hårt för i morgon, morgontest på min dotters namnsdag <3

Hur mår du nu? Du skrev att du fått mycket biverkningar av progynonet, har de avtagit?
  • Sofia95

Nu är jag också igång, fortfarande eller på nytt, beroende på hur man ser det. Menopur gav ingen effekt överhuvudtaget så jag fick avbryta och kör återigen kombinerat progynon och plåster, något höjd dos.

Startade idag, gör vul 1 april och hoppas på att resultatet inte blir ett aprilskämt. Jag är taggad och positiv :)

Vid sidan om detta har vi haft vårt bedömningssamtal hos landstinget, som sa att deras kö är nästintill obefintlig just nu. Känns toppen att ha den möjligheten också och att kunna flytta över om vi inte fått någon framgång före vi är välkomna hos dem.

Kul med all positiv utveckling här! Jag följer era resor med hopp om framgång hos oss allihop! <3

• Sofia95

Livskamraten - så himla tråkigt att det släppte, jag beklagar :'( Har du fått någon ny plan för nästa försök ännu?

Lumila- håller tummarna för plus! När har du testdag?

Pixie78- håller tummarna även för dig, att ni kan få köra igång snart!

Mitt vul förra veckan gick över förväntan(!). Jag har lyckats bygga en alldeles jättefin slemhinna och har fått tid för FET på fredag! Känns fantastiskt, efter ett halvår med enbart avbrutna stimuleringar!

• Sofia95
    Sussna85 skrev 2021-04-08 12:04:45 följande:

Lycka till imorgon med ET,härligt att äntligen slemhinnan ville samarbeta <3

Stort tack <3 <3 <3
  • Sofia95
    Kaninbunny skrev 2021-04-08 12:33:22 följande:

Hej, jag har alltid blivit väldigt obekväm bara jag hör ordet äggdonation. Har sett reklam för det på mitt arbete. Man får betalt om man donerar ägg till par som till vilket pris som helst ska ha ett barn. Så jag har en fråga till er insatta: Vad har barnet egentligen för rättigheter i det här fallet? Har barnet rätt att få veta vem dess riktiga mamma är?

Oj, wow. Jag måste andas lite innan jag svarar, så att det inte blir ett alltför subjektivt svar.

Först och främst, en donation är alltid en frivillig handling. Ersättningen motsvarar förlorad arbetsinkomst och medicinering. Ingen donator tjänar pengar på att donera.

Par (eller ensamstående för den delen) "som till vilket pris som helst ska ha ett barn"? Vad menar du? Tänker du likadant gällande adoption, att man köper ett barn? Jag tänker att kostnad för mottagare är både rimlig och rentav positiv. Är det inte ett tecken på hur gärna man vill bli förälder? Och det ett kvitto på att man kommer att göra sitt absolut yttersta i föräldraskapet? Så tänker i alla fall jag..

Gällande barnets "rättigheter" så finns det både öppen och stängd donation. Vid en öppen har barnet rätt att vid myndig ålder få information om donatorn. Donatorn har dock inga skyldigheter, vare sig juridiska eller ekonomiska. Donatorn är inte förälder. Mamma till barnet, ur alla aspekter utom genetiskt, är kvinnan som föder barnet.

Eftersom du i din obekvämhet ändå väljer att skriva ett inlägg i en tråd som uppenbart handlar om mottagande av donerade ägg, så vill jag be dig att välja dina ord med omsorg. Jag tänker ta för givet att ditt syfte är att minska okunskap snarare än att trampa någon på tårna. Jag hoppas att du fått svar på det du undrade och kan ha en mer öppen syn på denna fantastiska möjlighet att skapa liv.
Svar på tråden Äggdonation 2021