• Sofia95

Äggdonation 2021

densomväntar skrev 2021-05-07 13:30:47 följande:

Jag fick ett plus på stickan idag. Jag är.. gravid? Herregud. 5 år sedan sist, andra graviditeten på 8 år. Det känns så otroligt sjukt. Delmål ett avklarat, nu väntar bara hundra delmål till innan det f ö r h o p p n i n g s v i s kommer en januaribebis... shit...

Åh, jaa!! Gud så glad jag blir! GRATTIS!!
  • Sofia95
    Lumila skrev 2021-05-16 10:10:45 följande:

Tack alla!

Vi har gjort 3 FET med embryon av donerade ägg. En femdagars blastocyst och två st 3 dagars embryon.

Testade idag igen för säkerhets skull och fortfarande neg. Läste det där om att urintester ofta kan visa falskt resultat efter embryoöverföring. 

www.ivf-embryo.gr/sv/ivf/graviditetstest-efter-embryoaterforing

Men vår läkare har inte sagt något om blodprov... Hur har ni andra gjort?

Så himla tråkigt att höra :( jag har bara testat med hemmatest. Hoppas innerligt att du finner en ny väg att prova, och ork till det <3
  • Sofia95
    snuffen5 skrev 2021-06-02 10:26:11 följande:

Hej! Vi går också på Gennet i Prag :) Den 4 maj gjorde jag mitt tredje försök och jag är nu gravid i v 7! Väntar på att göra VUL 10 juni. Mår såååå illa hela tiden dock...

Vad härligt! Stort grattis!

Hur går det för er andra? Amaryllis? Myntan? Lumila?

Min graviditet fortlöper, gjorde ett extra ultraljud privat i måndags för att stilla min oro (som i princip är konstant) och allt såg bra ut. Nästa ultraljud är kub om tre veckor. Är 10+3 nu. Illamåendet har kommit och gått, var ganska intensivt i två veckor för att sedan försvunna helt i fyra dagar, men nu är det tillbaka igen. Hoppas innerligt att 2021 blir året för lycka hos oss alla <3
  • Sofia95
    Amaryllis2021 skrev 2021-06-03 19:34:46 följande:

Jo jag höll mig in i det längsta innan jag vågade testa mig?. under dagarna innan test började illamåendet komma rejält men var ändå livrädd för minuset.

Tog mig samman och testade mig i söndags och plusset kom direkt. Var tvungen att kolla igen med ett nytt prov med samma resultat. Var och tog ett blodprov i onsdags och inväntar svaret på det!

Helt plötsligt känns det som jag alltid varit gravid och illamåendet är en del av vardagen? så nu tar denna resa en ny form?.. efter 6 ivf-behandlingar för ett syskon där vi fick prognos till 5-10 procent blev det tillslut jackpot direkt vid ÄD. Nu får vi hoppas att det lilla knytet håller i hårt och stannar kvar!

Gud så härligt att höra! Stort grattis!! Ja, nu hoppas vi verkligen att det stannar!! <3
  • Sofia95
    pixie78 skrev 2021-06-08 10:59:30 följande:

När är den senaste dagen ni gjort insättning i FET på Progynon?

Jag mätte slemhinnan igår (dag 13) och den var bara 6.2 så nytt ultraljud på fredag (dag 17). Har en blastocyst så behöver ju ta Lutinus i 5 dagar innan insättning vilket ju innebär insättning dag 22 tidigast. Känns inte det sent?

Förra gången var insättningen dag 18.

Det blev liknande för mig och jag oroade mig som du. Jag fick som svar att man kunde stimulera i 18 dagar, men har inte slemhinnan blivit godkänt då så behöver man avbryta och börja om. Hoppas det ser bättre ut för dig på fredag! Men om det inte känns hundra, så avbryt! Trots att det känns skittråkigt så är det ju bättre att ha optimala förutsättningar när det gäller!
  • Sofia95
    snuffen5 skrev 2021-06-10 19:13:11 följande:

Idag var jag på VUL och såg ett litet hjärta! Är i v 8+0 och ska fortsätta med medicinen i 4 v till

Åh, stort grattis!!! <3
  • Sofia95
    pixie78 skrev 2021-06-11 12:45:50 följande:

Idag fick vi godkänt på slemhinnan (8.4) och insättningen blir om en vecka! Det vill säga dag 24. Känns sent men jag antar att det funkar eftersom man ju stimulerar och inte kan jämföra med en vanlig ägglossningscykel.

Vilken dag fick du sätta in när du var i samma situation med långsamt växande slemhinna? Det stod i mejlet att jag skulle få Gonapeptyl också från kliniken efter insättningen. Det var nåt helt nytt som de aldrig nämnt tidigare - nån som vet vad det är och har tagit det?

Nu gäller det bara att vi hamnar hos en snäll tulltjänsteman som släpper in oss i Finland nästa vecka. Det är inte alls säkert att de gör det pga de strikta coronareglerna. Fatta vilken ångest jag kommer ha när vi ska gå igenom där. Gah!!

Härligt! då kommer det att gå jättefint!

Jag fick dessvärre avbryta de stimuleringarna. Slemhinnan avstannade och vid flera tillfällen tom började den tillbakabildas, gick dessutom från antydan till 3-skikt till homogen.. Men nu sista gången (då var jag trött på misslyckade stimuleringar och höjde medicinen utöver planen själv) gick det ju bra och då blev insättning på dag 18.

Insättning dag 24 är inga konstigheter, jag vet de som satt in ännu senare än så. Det är bara ifall slemhinnan inte vuxit på 18 dagar man bör avbryta, för då kommer den liksom inte utvecklas. Men din slemhinna är ju redo nu och kan bara vänta i lugn och ro :) 8,4mm låter toppen (min var 8,3mm).

Hoppas på smidig resa för er!
  • Sofia95
    joy85 skrev 2021-06-13 19:46:11 följande:

Hej alla,

Har en son sedan tidigare via äd i Sverige som lyckades på första försöket vilket jag är väldigt tacksam för och vi har 2 blasto i i frysen. Men min fundering just nu är mian äggstockar....de har tydligen slutat fungera nu och jag äter novofem och har gjort under en längre tid pga hormonet, det är ju inte super bra att äta östrogen undrar hur ni andra har gjort som inte har äggstockar som fungerar?

Hej och välkommen! Nu vet jag inte vad du behövde för behandling vid ert första försök, men du behöver absolut inte ha fungerande äggstockar för att lyckas med ÄD. Ett embryo skickar HCG till äggstockarna för att de ska producera östradiol och progesteron, men vid en ÄD i stimulerad cykel tillsätts dessa genom medicinering fram till eller tom v12, då moderkakan tar över all hormonproduktion.

Bra och bra är det väl inte att hålla på med hormoner, men om du inte har fungerande äggstockar har du förmodligen ganska låg dos av östrogen och då brukar man kunna må ganska bra av att tillsätta det. Om du känner dig orolig så kan du försöka att få bioidentiskt östrogen istället för syntetiskt?

Eller förresten, var din fråga enbart gällande underhållsmedicin? Isf åt jag progynon 2mg dagligen långt innan vi påbörjade fertilitetsbehandling, jag kommer dock aldrig att göra det igen. Började tappa håret samtidigt som jag började med dem och det är fortfarande pågående. Behöver jag något underhållande senare tänker jag be om något annat, estradot möjligtvis. Tycker det varit smidigt med plåster:)
  • Sofia95

Joy85, jag tror att jag missförstod din fundering. Jag kollade dessutom upp novofem nu och det räknas ju som bioidentiskt. Om du undrade över risker så tror jag inte att du behöver vara orolig. Däremot så behöver man ju bara medicinera om man upplever besvär som påverkar en i vardagen. Jag hade inte behövt börja med östrogen, jag hade inga besvär mer än psykiska spärrar. Jag läste att brist på östrogen kunde ge torra slemhinnor och som från en dag till nästa upplevde jag problem med det, men jag tror det bara var i mitt huvud. Jag ångrar det i efterhand.

• Sofia95
    joy85 skrev 2021-06-13 21:37:22 följande:

Tänker definitivt på risker, har ätit dem i 10 år vilket nu verkar ganska konstigt för.mina äggstockar har ju fungerat fram tills nu även om de inte producerat ägg som de "borde". Så tänkte mest på risken för tex cancer ...min gynekolog säger att det finns risker för hjärt och kärlsjukdomar och neskörhet om jag inte äter dem så för.mig verkar det vara lite som pest eller kolera....varför jag inte tagit tag inget tidigare är för att jag könnt att de vet väll vad de pratar om mennefter att ha åkt på.ek hel del niter inom läkarvård (vi har även en fantastisk sådan) så känner jag att om det fanns någon Chans att sluta äta dem och kanske att det inte hade så.mycket påverkan ( då jag aldrig haft några klimakteriet besvär alls) så ville jag gärna sluta....mennde vill att jag ska äta dem.minst 20 år till....

Ja, så sa de till mig också. Östrogen är ju viktigt för oss. Mår du bra av novofem? Jag tänker att riskerna för cancer inte ökar nämnvärt av underhållsdos, eftersom du då bara äter en dos som ska göra att du kommer upp i normala nivåer. Däremot tror jag inte det är bra att hålla på med stimuleringar i fertilitetsbehandling under längre tid, då det är mycket högre nivåer. Jag gjorde misslyckade stimuleringar som bara fick avbrytas i nästan sju månader innan jag lyckades bygga slemhinna. Det känns som mycket hormoner i "onödan", samtidigt var jag ju tvungen att testa mig fram vad som fungerade för mig och nu i efterhand var det ju värt det alla gånger.
Svar på tråden Äggdonation 2021