joy85 skrev 2021-06-13 19:46:11 följande:
Hej alla,
Har en son sedan tidigare via äd i Sverige som lyckades på första försöket vilket jag är väldigt tacksam för och vi har 2 blasto i i frysen. Men min fundering just nu är mian äggstockar....de har tydligen slutat fungera nu och jag äter novofem och har gjort under en längre tid pga hormonet, det är ju inte super bra att äta östrogen undrar hur ni andra har gjort som inte har äggstockar som fungerar?
Hej och välkommen! Nu vet jag inte vad du behövde för behandling vid ert första försök, men du behöver absolut inte ha fungerande äggstockar för att lyckas med ÄD. Ett embryo skickar HCG till äggstockarna för att de ska producera östradiol och progesteron, men vid en ÄD i stimulerad cykel tillsätts dessa genom medicinering fram till eller tom v12, då moderkakan tar över all hormonproduktion.
Bra och bra är det väl inte att hålla på med hormoner, men om du inte har fungerande äggstockar har du förmodligen ganska låg dos av östrogen och då brukar man kunna må ganska bra av att tillsätta det. Om du känner dig orolig så kan du försöka att få bioidentiskt östrogen istället för syntetiskt?
Eller förresten, var din fråga enbart gällande underhållsmedicin? Isf åt jag progynon 2mg dagligen långt innan vi påbörjade fertilitetsbehandling, jag kommer dock aldrig att göra det igen. Började tappa håret samtidigt som jag började med dem och det är fortfarande pågående. Behöver jag något underhållande senare tänker jag be om något annat, estradot möjligtvis. Tycker det varit smidigt med plåster:)