Anonym (ABC) skrev 2020-12-17 13:34:54 följande:
Jag har träffat en man som är min själsfrände (om sådana nu existerar). Han har en snart 10 årig son och jag och mannen har varit ett par i ett år. Jag är 27 år gammal och har inga barn sedan tidigare och har väl aldrig riktigt varit intresserad av barn och skulle inte sörja, om jag aldrig fick några heller. Vi vill bli sambos, inte nu men kanske om 1 - 1,5 år och jag är LIVRÄDD. Livrädd för exet, som skapar problem redan nu i tid och otid och livrädd över att behöva leva ett "trist" liv som småbarnsförälder till ett barn som inte är mitt. Hans son och jag kommer mycket bra överens och han verkar tycka om mig. Han vet inte att vi är ett par riktigt än, men vi umgås alla flera dagar i veckan och ibland kommer en kommentar från sonen som t.ex "kan inte du flytta in här? det hade varit såååååå kul" eller "vi MÅSTE resa tillsammans när Coronan är över". Måste tillägga att jag tycker om sonen också, för den han är, en otroligt godhjärtad liten individ men avskyr honom för att han är ett "barn". Dock är han inte 10 för alltid så jag försöker intala mig själv att "barn" är en sån kort period i hans liv.
Jag hänger dock mycket på familjeliv (he he) och får se den ena katastrofen efter den andra och fundera nu på att avsluta relationen, för att jag vet att allt kommer att skita sig (som det verkar göra för alla?). Jag är en person som älskar att ta ut händelserna i förväg för att på så sätt skydda mig själv från hjärtesorg och besvikelse och nu är jag så förtvivlad i precis allting att jag inte vet vad jag ska göra. någon som har några tips????
Jag har även en till fundering, min partner tycker att sonen själv ska få slå ihop ett plus ett och tillslut fatta att vi är ett par, är det rätt väg att gå? Eller bör han sätta sig ner med honom och berätta? Vi båda är kluvna - jag som inte har barn och han - som aldrig varit i denna situation tidigare. Vad tycker ni??
OK, istället för de tråkiga svaren du får nu, så ska jag dela med mig av min erfarenhet. Jag var äldre än du, var inte alls bekväm med barn (och är nog inte det än,trots att vi har ett gemensamt).
Sambons barn var 8 och 10 när vi träffades.
Så mina handfasta råd
Det är inte småbarnsliv med en 10-åring.
Du är inte förälder
Steppa inte upp och ta något föräldraansvar, utan fortsätt som nu, en rolig, trevlig vuxen som finns i barnets närhet.
Lägg konflikterna mellan exet och din kille där de hör hemma, hos exet och din kille.
Börja med att skapa (eller bygg på) en relation som du och den här 10-åringen vill ha, strunta i vad pappan/omgivningen/exet förväntar sig av dig. Det är ni som ska ha en relation som ni trivs med. Om det är bästa kompisen/storasyster/moster/faster/snälla tanten/extramamma är egalt. Det viktigaste är att det är som ni vill ha det.
Ser även din roll som att stötta, inte vara med och dela. Dvs du ska inte ta skjustningar för att pappan ska göra något roligare, men om det krisar så hoppar du in. Det är inte du som ska gå ner i tid, avstå från saker för att han har barn. Där är det han som ska göra de uppoffringarna. Du ska inte heller steppa upp och ta största delen av hushållet, det är fortfarande pappan som ska ta ansvar över det som berör hans barn, både ekonomiskt / tid / tillgänglighet etc.
Nu har det gått drygt 25 sedan jag träffade sambon, sambons barn och vårt gemensamma är vuxna och vi har mycket bra och otvungna relationer. Det har varit tufft ibland och det har hänt att jag velat sälja alla gratis på lämplig auktionssight. Tonåringar är gratis, så är det bara. Ibland har mamman varit riktig jobbig, men till slut landade vi allihopa,
Det får vara jobbigt, det får kännas tufft ibland, så är livet.
Men så länge du sätter gränser kring dig själv, respekterar, och än bättre, ha din unika relation till sonen. Då brukar det gå riktigt bra.