Så allting gick skrev 2022-11-12 12:52:52 följande:
Ska försöka beskriva i mer lekmannanivå, kopiera text från olika experter hjälper inte om man inte förstår hur det fungerar, dels för det finns experter som förespråkar från sin egna syn och sida, dvs för och emot, experter på bägge sidor som talar utifrån vad man personligen tror på. Om man nu ska förklara ex Åkessons uttalanden, miljö och el har blivit som en religion fråga. Ta bara Frankrike vs Tyskland våra mest befolkade länder i Europa, en för andra emot.
Sedan måste man förstå nettoexport, även om Sverige exporterar har ändå Sverige en import, Dvs elen vet inte vilken väg den ska gå, den går där det är lättast, (likt ett system med vatten o vattenslangar.)
Varav jag berättat att finnen bygger med rasande fart elnät till Norrland, dvs man vill fylla på sitt egna nät med billig el, på så sätt reducerar man importen från södra Sverige, dvs vattenslangen får högre tryck från norr, samtidigt som den bromsar upp importen från södra Sverige.
Det är lite kort vad som händer i söder, det uppstår region elbrist på grund av flaskhalsar, el från se3 väljer åka till Finland, söder får el från europa som är dyr, även om vi inte har elbrist i "HELA" Sverige så har södra sverige elbrist på grund av att sossarna avvecklat kärnkraften där. samt det förklarar även varför Karlshamn startar upp, dvs överföringskapacitet från norr kan inte utnyttjas fullt ut, trots överskott på el i landet. tar man förra året höga elpris fanns en nettoexport till söder. dvs man får högre elpris trots överskott i "norra" Sverige, dvs, inte elöverskott i hela landet.
Läser du inte vad jag skriver? Jag pratar inte om nettoexport jag pratar om den totala importen. Importen av el år 2022 är väsentligt mindre än vad den varit tidigare dvs importen idag är mindre än när alla kärnreaktorer var i drift.
Staplarna nedan visar den totala svenska importen av el för 12 månadsperioder dvs årsvärden.
Jag förstår att vi behöver mer el i södra Sverige och det snabbaste sättet att få det är att bygga ut havsbaserad vindkraft. Då kan vi snabbare få lägre elpriser i södra Sverige