Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Regeringens el-fiasko

I det Sverige som leds av Ulf Kristersson, Ebba Busch och Jimmie Åkessons  är priset på el lika högt i hela landet. Trots detta kommer bara elkonsumentet i Södra Sverige kompenseras. Det är ta mig fan inte klokt!

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Så allting gick skrev 2022-11-30 10:02:45 följande:
    Vi kan bara tacka sossarna för dessa rekord priser, här i norr gick vi från 28,85 öre till 372,34 öre på bara några dagar. Ev kommer priset sticka iväg ännu högre under dagen, Magda priser kommer ge elbidrag även i norr, avvecklingen av kärnkraft får dom verkligen betala för nu.

Vi med bundna elavtal slipper ännu betala Magda priser, även 1,5 år till, får hoppa Kristersson hitta lösningar innan dess.

Det är lika högt elpris i Finland, baltstaterna och i Danmark som i Sverige. Norge har nästan lika högt pris. I dessa länder förklaras prisökningen med Rysslands energipolitik och Rysslands krig mot Ukraina och det är självklart den främsta förklaringen till höga elpriser även i Sverige.

Vad tycker du om att bosatta i Norra Sverige som har lika högt elpris som i Södra Sverige blir utan den SD styrda M/KD/L regeringens el kompensation? Detta trots att det är kallare i norr och att man därför har högre elförbrukning?

• KillBill
    Så allting gick skrev 2022-11-30 15:16:13 följande:
    Som sagt Finnen o andra länder brukar ha högre elpriser än Sverige.
    Det stämmer inte. Fram till 2020 var priserna vändigt lika i norra Europa. Se själv på diagramet nedan som visar elpriserna i Finland, Sverige 1,2,3,4 Danmark och Norge. 2018 och 2019 hade dessa länder i princip samma kostnad för el.

• KillBill
    Så allting gick skrev 2022-11-30 20:03:18 följande:
    Finns många sätt o räkna på, men Sverige o Frankrike är stora aktörer inom el i Europa.

Vi vet att Finnarna importerar mest från Sverige, men när deras nya kärnkraftverk kommer igång fullt ut kommer det sänka elpriset i hela norden. dvs den motsvarar mindre än vad Sveriges avveckling av kärnkraftverk sista åren.

Men tar man elpriser framkom det i år att man kan inte titta på själva priset, man måste titta vad hushåll betalar för sin el, alla har olika skattesystem.
    Det är i alla fall vad jag bryr mig om, vad jag får betala, sedan får elpriset kosta vad det vill. det är vad kund får betala som räknas i slutändan.
    -

När det gäller priset på el på kraftbörserna har Frankrike alltjämt ett högre pris än Sverige. I juni 2022 kostade en MWh i genomsnitt 248 Euro i Frankrike och 170 Euro i Sydsverige (Elområde 4). Men olika politiska ingrepp, t ex skatter och bidrag, gör alltså att de franska hushållen och företagen betalar mindre för elen jämfört med svenskarna.
    Räkna på? Vad menar du? Det jag visade i mitt inlägg är statistik som visar genomsnittligt elpris i Sverige och andra länder i Norden för de senaste åren. Den statistiken visar att ditt påstående är fel.

Det var tidigare inte särskilt stora skillnader i elpris mellan elprisområdena  i Sverige eller mellan länderna i Norden. Det är också tydligt att elpriserna har ökat lika mycket i övriga Norden som i Sverige (oftast mer).
  • KillBill

Ett sviket vallöfte i två bilder..

• KillBill
    Så allting gick skrev 2022-12-01 08:56:55 följande:
    Frankrike har subventionerat el, man behåller en del av egenproducerad el till lägre pris och exporterar till ett annat pris, allt beror på elmarknaden är sammankopplat med övriga Europa. 

Om man vill ta likheter med bensin/diesel så har Sverige högst priser på grund av utblandning och skatter, men inköps priset är nästan det samma för övriga som inte har en oljeindustri.
    Liknande med konsumtion, vin/öl mat osv , Dansken är billigare än svensken, även fast löner ligger i snitt högre i Danmark än Sverige.

En vanlig villa har i regel högre el förbrukning i sv än en dansk villa, mycket på grund av att vi bor i kallare område och förbrukar mer el på värme.

På så sätt har Sverige inte billiga elpriser även om elbörsens siffror hänvisar annat,  eller kort o gott man kan inte titta på elbörsen, man måste titta till helheten vad man får för sina pengar. Svenska staten behåller överskottet och använder inte pengarna dit dom ska, ex flaskhals intäkter, dom användes inte till utbyggnad av elnätet, nu betalas dom tillbaka som kompensation för elkunder i SE1 och 2, dvs  extra pengar kunder redan betalt in till staten via höga Svenska kostnader.

Varför byter du fokus? Diskussionen mellan oss handlar om att elpriserna inom Sverige och i Norden var rätt lika fram till år 2020 men därefter har skjutit i höjden. Du påstod att bl.a. Finland brukade ha högre priser än Sverige men det stämmer inte på perioden innan Ryssland /Putin ströp gasexporten till Europa och invaderade Ukraina.

• KillBill
    klyban skrev 2022-12-03 12:23:09 följande:

Användaren byter fokus pga den vet det den skriver är desinformation, och sakligt aldrig håller för påsyn av verkligheten.
    Det är därför den ger detaljer om annat och där den faktan saknar betydelse för nämnda fråga, i hoppet om säga kolla det jag säger är korrekt, och sen hoppas ingen märker det helt plötsligt handlade om nått helt annat.

För sakligt är hemska saker för denna användare, de hoppar runt på samma näckros blad nu, runt och runt och runt, och det som sker var gång är att sakligheten kommer på bordet, så springer denna användare åt andra hållet.
    Och man inser att användaren vill desinformera Sverige och svenskarna och det är inte svårt och se vart det komemr ifrån....

Ja frågan är faktiskt varför du skriver desinformation.
  • KillBill
    Så allting gick skrev 2022-12-03 13:01:01 följande:

Något liknande håller på att ske i Sverige. I januari 2020 röstade riksdagen om huruvida reaktorn Ringhals 1 och 2 skulle stängas. M, L, SD och KD ogillade det statliga elbolaget Vattenfalls beslut att avveckla reaktor 1 och 2 och röstade för att behålla dem i drift. S, MP, V och C röstade för att stänga. Trots att reaktorn enligt Vattenfalls egen utredning kunde användas i många år till.

Du fortsätter att publicera desinformation.

Vattenfalls styrelse beslade att lägga ner de 2 äldsta reaktorerna i förtid eftersom det inte ansågs ekonomiskt försvarbart att göra de investeringar som krävdes för fortsatt drift.  Att påstå att det skulle ha gått att ändra beslutet då är lika falskt som att idag påstå att det går att återstarta reaktorerna nu.

Det är också bra att känna till att varken M eller KD drev krav på att fortsätta driva reaktorerna 1 och 2 i Ringhals under  energiöverenskommelsen 2016..

• KillBill
    Så allting gick skrev 2022-12-03 13:58:48 följande:
    Har lagt ut tidigare att Vattenfalls produktionschef gick ut med att det var politiskt beslut. samt sossarna för vilseledande egensinnig politik ang kärnkraften som skapar konsekvenserna, eller vill man göra något olönsamt höjer man priserna samt försvårar möjligheter, som ex i Umeå där bostadsrättsföreningar dubblar kostnader för bil parkeringar, orsak man vill folk ska åka buss o cykla istället, osv.
    Via ordentliga prishöjningar kan man styra det mesta, enkelt o ta beslut om höjda kostnader, även jag gör så via mitt uppdrag som styrelseordförande, ska även upp i rätten nästa vecka, försvara höjningarna, går upp utan jurist eller advokat, är helt säker på vinst ändå, så enkelt är det, kan berätta efter den 6 och när domslutet kommer hur det gick, även om jag skulle förlora, men tror inte det blir förlust, dvs jag går emot jurister som en vanlig ledamot, vem som har mest power återstår o se, själv tycker jag det bara är intressant hur än det kommer gå.

.

Orsaken varför kärnkraftsreaktorer ?på affärsmässiga grunder? i förtid stängts och tagits ur drift är till följd av skatten på termisk effekt (effektskatt) införd åren 2014-2018, höjda säkerhetskrav och avgifter, förbud av brytning och anrikning av uran, med bestämmelse införd i miljöbalken 2018, utarbetad av dåvarande miljöministern (2016-2019) Karolina Skog?(MP).

Därtill långa beredningstider för slutförvar av använt kärnbränsle under dåvarande klimat- och miljöminister (2021) Per Bolunds?(MP) ansvar, baserat på underlag från en inte utexaminerad finsk tandläkarstudent publicerad mastersuppsats, som ansågs var mer trovärdig än 40-års forskning av Svensk kärnbränslehantering.

Du har publicerat åsikter från lägre tjänstemän.

Först Vattenfalls ledning och sedan Vattenfalls styrelse kom fram till att det inte var ekonomiskt försvarbart att investera i R1 och R2.  Snack om att det är S som har lagt ner reaktorer på Ringhals är inget annat än konspirationsteorier.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko