Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2022-08-05 15:18:32 följande:
    Hade mp fått driva sin politik så hade det blivit så.
    Som tur är så får de inte det längre och jag hoppas det förblir så.
    Men de hann fatta beslut som skadat svensk kraftförsörjning.
    Nej,

Nu har ju inte MP haft majoritet i riksdagen och alla partier driver sin politk och är fria att göra det så länge de inte bryter mot några lagar.

I riksdagen försöker alla partier (nja kanske inte alla) hitat vägar framåt för att förverkliga delar av sin politik. I överenskommelser med varandra kommer fler olika partier överens om än det än det andra.

Att tror att MP skulle kunna lägga ner alla kärnkraft i Sverige är att tro att MP har stort inflytande över andra partier. 

MP har som alla andra partier fått jämka och komma överens för att få gehör för den politik de driver. Det har inte resulterat i och kommer inte att resultera i att all kärnkraft ersätts av sol och vindkraft.  Inte heller  har det kommit 10 000 tyska bögar med EU-medlemskapet - fast det skulle kunna hända

• Padirac

Mer fakta  - är det MOT kärnkraftsföreträdare?

www.dn.se/ekonomi/i-dag-betalar-norge-20-ganger-mer-an-sverige-for-strommen/

"En kilowattimme beräknad kosta nästan 20 gånger mer i Kristiansund jämfört med Stockholm på fredagen. Foto: Johan Nilsson/TT

På fredagen kostar elen 20 gånger så mycket för en person som bor i södra Norge jämfört med en person som bor i södra Sverige. Det visar elbörsen Nordpools statistik.

...

Norska Nettavisen skriver att Norge på fredagen väntas exportera över 40 gigawattimmar el till Danmark och Tyskland, samtidigt som åtta gigawattimmar importeras från England.

Redan i mitten av juli rapporterade NRK om de höga elpriserna i landet. Då var strömmen 50 gånger dyrare i Oslo jämfört med Stockholm, och elen hade bara varit billigare i den norska huvudstaden en enda månad under det senaste året.

– Sverige har en god överföringskapacitet mellan norr och söder. Dessutom har de mycket vindkraft, som pressar ned priserna, sade elanalytikern Lene Hagen då."

Är en norsk elanalytiker pålitlig?

• Padirac
    Digestive skrev 2022-08-06 01:52:08 följande:
    Ser inte hur det ändrar att politiska beslut var avgörande.
    Nej, du kan inte se det - så... vilka politiska beslut?  När tgs de politiskabesluten? Av vem? På vilket sätt spelade dessa beslut roll för vattenfalls beslut?

Spelar allt detta någon roll för meddelandes Ms kommunikationsavdelning? 

I ett samhäller som inte är anarkokapitalistiskt/libertatianskt är det troligt att politiska belut har påverkan på samhällsfunktioner och tjänster.

Så försöker Ms kommunikationsavdelning ge oss en lektion i samhällskunskap, statskunskap och politisk filosofi?  

Nej, det är såklart inte det Ms kommunikationsavdelning försöker göra är att försöka skapa en konflikt genom att förvränga beskrivningen av verkligheten -  Ingenting är overkligt och allt är möjligt i en radikaliserad post-truth-värld

Om Ms kommunikationsavdelnig representerade 'de vuxna i rummet' skulle de rätta påståendet som kom från medarbetaren som försökte sprida dimridåer och skapa falska föreställningar som hon vill ska spridas fort till alla då det snart är val...

Du deltar tydligen i att okritikts och naivt sprida detta meddeqlnde som är avsett att skapa en overklig beskrivning av verkligheten - nu är det säkerrt för att elda på stämningen bland sina anhängare som inte har ens en grund förståelse för verkligheten och historien elelr att de är 'nyttiga idioter'
  • Padirac
    Friger skrev 2022-08-06 12:19:12 följande:
    Ja din politik är ju att krossa elnätet och förstöra miljön via vindkraft. Det går bra för er nu måste jag säga.

Det var en rolig intervju. Lästa bara dina citat. Han säger att det var politiska beslut som orsakade att reaktorerna las ner och att det hade varit bra att ha dem när elnätet håller på att kollapsa. Hade en apa kunnat räkna ut.

Det sista han sa var utan argument och för att behålla huvudet. Hans chefer är ju en politiska politrucker vars huvuden hänger löst eftersom systemet håller på att falla.
    Jag tror inte du har några belägg för att det handlar om att behålla sina huvuden - det är ett politiskt uttalande från din sida och har ingenting med saklighetet eller faktiska förhållanden att göra

Vattenfall är tydliga i debatten om en hel del mot regeringarna som sitter oavsett vilken energipolitik som bedrivs - de är betydlogt mer professionella än du påstår att de är

Här är ett debattinlägg om effektskatten

www.dn.se/ekonomi/vattenfall-alla-sveriges-karnkraftverk-kan-stangas/

"Bakgrunden till det statliga företagets varning är den bristande lönsamheten i energisektorn. Enligt Torbjörn Wahlborg, chef för Vattenfall Generation och ansvarig för bolagets kärnkraft, är Vattenfall hårt pressat av både energipriser och den omtvistade effektskatten.

– Den nuvarande situationen är ohållbar i längden. Elpriserna på terminsmarknaden för flera år framåt har fortsatt att falla, och med en effektskatt på 7 öre per kilowattimme är det ingen av våra reaktorer som är lönsamma, säger han till Di.

...

Och när nya säkerhetskrav på så kallad oberoende härdkylning träder i kraft 2020 innebär den bristande lönsamheten att Vattenfall står inför problem. Innan de nya reglerna träder i kraft måste Vattenfall nämligen göra omfattande investeringar, enligt Wahlborg.

– För att hinna i tid behöver vi redan nu under 2016 fatta beslut om nya investeringar i storleksordningen 4 miljarder kronor. Men som ansvarig ser jag just nu inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra de investeringarna, säger Torbjörn Wahlborg.

Den statliga energijätten är majoritetsägare i Ringhals och Forsmark och kontrollerar därmed fem av sex reaktorer som återstår när övriga kärnreaktorer ska stängas senast år 2020. Planen är att de kärnkraftverk som återstår vid nedstängningen ska vara i drift in på 2040-talet. Men den planen riskerar att komma på skam, enligt Vattenfall, som varnar för att även de återstående reaktorerna kan läggas ned i förtid.

Det skulle enligt Torbjörn Wahlborg dels innebära att bolaget står inför förluster i klassen ”tiotals miljarder kronor”, dels att Sveriges elförsörjning skulle bli ”allvarligt hotad”.

Som lösning på problemet pekar Torbjörn Wahlborg på ett skrotande av effektskatten."

Debattartikel om mellanlagrets betydelse för att kunna köra kärnkraften

www.dn.se/ekonomi/vattenfalls-larm-nastan-fullt-i-karnavfallslagret/

"Det håller på att bli fullt i lagret där Sveriges kärnbränsleavfall mellanlagras. Det kan hota kärnkraftsdriften redan 2024, varnar Vattenfall.

– Vi har haft otaliga möten med energiministern och miljöministern och representanter för regeringen och redogjort för att läget börjar bli kritiskt, säger produktionschefen Torbjörn Wahlborg till DN.

...

Enligt Torbjörn Wahlborg vid Vattenfall krävs det ett politiskt beslut senast i sommar. Annars kommer mellanlagret att bli fullt 2023.

– Och då kan vi troligen inte köra våra kärnkraftsreaktorer 2024 eftersom det inte finns någon plats för det utbrända kärnbränslet, säger han.

Det politiska beslutet, behöver enligt Wahlborg, omfatta klartecken både till att börja bygga slutförvaret i Forsmark i norra Uppland och öka inlagringskapaciteten vid mellanlagret i Oskarshamn från dagens 8.000 ton till 11.000 ton."

www.dn.se/ekonomi/efter-regeringens-beslut-vattenfall-varnar-for-elbrist-2024/

"Vattenfall spår att reaktor två i Forsmarks kärnkraftverk inte kan återstartas år 2024 efter regeringens beslut kring kärnavfallet.

– Det är allvarligt om det saknas en reaktor i energisystemet. Elpriserna kommer stiga och det finns en ökad risk att elen inte räcker till, säger elproduktionschefen Torbjörn Wahlborg.

När miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) motiverade beslutet att separera ansökan om utökad mellanlagring från frågan om slutförvaring av kärnavfall gjorde han det med orden ”Det är för att vi då kan undvika hotet att kärnkraften får stänga ner 2024”.

Men enligt det statliga energibolaget Vattenfall blir konsekvensen den rakt motsatta.

– Vi har under en längre tid varnat för att göra på det här viset. Enligt vår bedömning, som delas av externa jurister, ökar risken markant för att elproduktionen inte kan starta upp efter 2024. Det är förvånande att man törs ta den här typen av risker med elproduktionen som är så viktig, säger Torbjörn Wahlborg, elproduktionschef på Vattenfall.

Bolaget larmade redan i maj om att reaktorn Forsmark två inte kan återstartas efter bränslebyte 2024, eftersom maxkapaciteten på 8 000 ton i mellanlagringsanläggningen i Oskarshamn då kommer att ha nåtts."

Det är ett påstående helt utan belägg och med stor brist på saklighet att TW säger saker för att behålla huvudet  - det kan också en apa räkna ut {#emotions_dlg.flower}

• Padirac
    Digestive skrev 2022-08-06 13:48:56 följande:
    Det markerade du i ditt tidigare inlägg:

Det var politiska beslut som gjorde att Vattenfall 2015 beslutade att i förtid stänga två av Ringhals reaktorer. Nya säkerhetskrav efter kärnkraftsolyckan i Fukushima 2011 och effektskatten, som senare slopades, spelade in i beslutet, säger Vattenfalls produktionschef Torbjön Wahlborg.

M-representantens utspel på Twitter spelar mindre roll för min del varför jag inte tog upp det här. Det är fler än en spik i kärnreaktorernas kista men MP har tagit åt sig äran för den slutgiltiga och förmodligen på goda grunder. Att Sverige liksom EU har försatt sig i ett Rysslands-beroende har det varnats högt om sedan början av 2000-talet, under flera regeringar.

Jag tvivlar även på att det beroendet enbart har med kärnkraften att göra.
    Jaha, så det var för att M-representantens utspel på Twitter spelar mindre roll för din del som du passade på att sprida just detta utspel  precis som M-representanten bad alla göra Drömmer

" Sprid tills det når exakt varenda väljare."

Du deltar tydligen i att okritikts och naivt sprida detta meddeqlnde som är avsett att skapa en overklig beskrivning av verkligheten - nu är det säkerrt för att elda på stämningen bland sina anhängare som inte har ens en grund förståelse för verkligheten och historien elelr att de är 'nyttiga idioter'
    Digestive skrev 2022-08-05 14:13:25 följande:
    twitter.com/susannasilfver/status/15554323935...

Vattenfall: Politiken avgjorde

Det var politiska beslut som avgjorde att kärnreaktorn Ringhals stängdes. Det säger nu Vattenfalls produktionschef till efter de senaste dagarnas debatt om höga elpriser - Reportern i SVT, Rapport

Ingen aning om hur det här inslaget i Rapport ligger i tiden.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-08-06 14:59:51 följande:
    Nej, jag fokuserade på det som jag tog upp i tråden och Twitter-inlägget var ingenting mer än ett bekvämt underlag.

Hade jag velat sprida någonting så hade jag gillat och re-tweet:at meddelandet utan närmare/med bejakande kommentar - inte tagit upp SVT-klippet i ett forum som knappt bär puls.

Jag utgår från att folk har filter, kan se vad som är relevant med sådant jag tar upp respektive inte och det jag ansvarar för är mitt ord, inte andras. Det senare är säkert ingen främmande princip för dig.
    Nu var det väl inte TV-klippet du tog upp utan tweeten som Ms kommunikationsavdelning hade vingklippt för att göra allt overkligt och allt möjligt

Du passade på att sprida och dela tweeten till 'alla väljare' som de bad om 
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-08-06 14:59:51 följande:
    Nej, jag fokuserade på det som jag tog upp i tråden och Twitter-inlägget var ingenting mer än ett bekvämt underlag.

Hade jag velat sprida någonting så hade jag gillat och re-tweet:at meddelandet utan närmare/med bejakande kommentar - inte tagit upp SVT-klippet i ett forum som knappt bär puls.

Jag utgår från att folk har filter, kan se vad som är relevant med sådant jag tar upp respektive inte och det jag ansvarar för är mitt ord, inte andras. Det senare är säkert ingen främmande princip för dig.
    Digestive skrev 2022-08-06 01:52:08 följande:
    Ser inte hur det ändrar att politiska beslut var avgörande.
    Håller du med om att tweeten försöker vara grovt missledande?  eller försöker Ms kommunikationsavdening berätta att det var deras regeringsbeslut om effektskatt ledde till stängningen av Ringhals reaktorer?  (noter att de tär två separata frågor) 
    Digestive skrev 2022-08-05 14:13:25 följande:
    twitter.com/susannasilfver/status/15554323935...

Vattenfall: Politiken avgjorde

Det var politiska beslut som avgjorde att kärnreaktorn Ringhals stängdes. Det säger nu Vattenfalls produktionschef till efter de senaste dagarnas debatt om höga elpriser - Reportern i SVT, Rapport

Ingen aning om hur det här inslaget i Rapport ligger i tiden.
    Här är intervjun som följde lite senare i nyheternas ingress om att det var politik som avgjorde stängningen av reaktorerna - www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenfall-angrar-inte-stangningen-av-ringhals

Min transkribering av intervjun med Torbjön Wahlborg följer här:

Reporter: Tycker du att det var Vattenfall eller politikerna som stängde  Ringhals?
    TW: Ja, beslutet var Vattenfalls, men jag kan också konstatera att hade vi inte haft effektskatten som vi hade 2015 så hade vi inte tagit det beslutet

De politiska beslut som låg till grund för att Vattenfall 2015 beslutade att lägga ned i förtid var effektskatten på kärnkraft - givet övriga förhållanden på marknaden.

• Padirac
    Padirac skrev 2022-08-06 16:05:22 följande:
    Håller du med om att tweeten försöker vara grovt missledande?  eller försöker Ms kommunikationsavdening berätta att det var deras regeringsbeslut om effektskatt ledde till stängningen av Ringhals reaktorer?  (noter att de tär två separata frågor) 

Här är intervjun som följde lite senare i nyheternas ingress om att det var politik som avgjorde stängningen av reaktorerna - www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenfall-an grar-inte-stangningen-av-ringhals

Min transkribering av intervjun med Torbjön Wahlborg följer här:

Reporter: Tycker du att det var Vattenfall eller politikerna som stängde  Ringhals?
    TW: Ja, beslutet var Vattenfalls, men jag kan också konstatera att hade vi inte haft effektskatten som vi hade 2015 så hade vi inte tagit det beslutet

De politiska beslut som låg till grund för att Vattenfall 2015 beslutade att lägga ned i förtid var effektskatten på kärnkraft - givet övriga förhållanden på marknaden.

Jag rättar mig själv , effektskatten infördes år 2000 och justerades ett antal gånger

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2000466-om-skatt-pa-termisk-effekt-i_sfs-2000-466

1 §   Skatt skall betalas till staten enligt denna lag på den termiska effekten i en kärnkraftsreaktor. Med termisk effekt avses i denna lag kärnkraftsreaktorns värmeproduktionsförmåga.

2 §   Skatt ska betalas för varje kalendermånad som tillstånd finns att inneha och driva en kärnkraftsreaktor. Om driftstillståndet har löpt ut eller återkallats före slutet på en kalendermånad, upphör skattskyldigheten vid denna tidpunkt.

Skatten utgör för varje kalendermånad 1 500 kronor per megawatt av den högsta tillåtna termiska effekten i kärnkraftsreaktorn. Om den högsta tillåtna termiska effekten inte har fastställts, får beskattningsmyndigheten beräkna effekten efter jämförelse med reaktorer för vilka sådan effekt har fastställts. Lag (2017:401).

3 §   Skattskyldig är den som har tillstånd att inneha och driva en kärnkraftsreaktor. Lag (2002:430).

4 §   Bestämmelser om förfarandet vid uttag av skatten finns i skatteförfarandelagen (2011:1244). Lag (2011:1403).

5 §   Om en kärnkraftsreaktor har varit ur drift under en sammanhängande period av mer än 90 kalenderdygn, får avdrag med 49 kronor per megawatt av den termiska effekten göras för det antal kalenderdygn som överstiger 90. Lag (2017:401).

Övergångsbestämmelser 2000:466
       1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2000. Genom lagen upphävs lagen (1983:1104) om särskild skatt för elektrisk kraft från kärnkraftverk.
       2. Den upphävda lagen gäller fortfarande i fråga om förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet av den nya lagen.

2002:430

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2003. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

2005:963

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2006. Äldre bestämmelser gäller fortfarande i fråga om förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

2007:1389

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2008. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

2015:471
       1. Denna lag träder i kraft den 1 augusti 2015.
       2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

2017:401´
       1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2017.
       2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

2017:402
       1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2018.
       2. Den upphävda lagen gäller dock fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

• Padirac
    Digestive skrev 2022-08-06 16:08:47 följande:
    Du ser vad jag citerar i ursprungligt inlägg och det var alltså innehållet i SVT-klippet.

Det är möjligt att någon behöver grunda sig själv med verkligheten - där allt inte är overkligt och där allt inte är möjligt - efter att ha läst mitt ursprungliga inlägg, det var dock inte postat med någon särskild hänsyn till sådan utsvävning.

Jag ber om ursäkt om det rubbade någons kontakt med verkligheten och hoppas att den kontakten härdas med eventuell återkomst.
    Rent krasst så är det väl inte mer än ett redigerat i syfte att vara missvisande ldel av ett stv--klipp du passade på att sprida. 
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-08-06 20:23:12 följande:
    Nja, SVT-klippet i sig är inte missvisande men kommentaren i aktuell Tweet går att diskutera i sammanhanget. Det gör man dock med fördel med den som skrev aktuell kommentar.
    Ok- så du håller med om att det sätt Ms kommunikationsavdelning/Ms representant använde klippet från ingressen till nyheten missvisande?
Svar på tråden Regeringens el-fiasko