Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Så allting gick skrev 2022-12-29 18:18:08 följande:
    Vi vet även socialdemokraterna införde reduktionsplikten 2018.

Den pausar M nu från 1 Jan 2023. vi behöver inte vara bäst i Europa med att blanda  ut bensin o diesel.

Med sossarnas politik hade bensin o diesel blivit ännu högre och fortsatt sken, precis som dom lovade 2014, där man påförde skatter på löpande band, även fast dom lova att inte höja priset, öka den med 50% dvs nästan en 10:a litern.

Vi ska vara glada Kristersson tog tag i detta, vi ska inte o behöver inte vara bäst i världen o lida av väldens högsta drivmedel priser. vilket Magda verkligen tycker svenskarna ska ha.
    Du verkar skämmas över nått, och med tanke på att du tror de svikna vallöftena är inget att bry sig om.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Hangout91 skrev 2022-12-30 07:32:52 följande:
    Folk kommer inte förstå att vi oavsett regering är påväg in i en lågkonjuktur. Istället letar man billiga poänger beroende på vilket parti man röstat på.

Valfläsk sysslar alla partier med.

Alla partier har eller har haft saker dom inte är stolta över och vill sopa under mattan.

Det bästa som kan hända nu är att vi sitter ner i båten och tar oss igenom denna lågkonjuktur, den behövs för att inte ekonomin ska skena på olika fronter. Det är naturligt med en lågkonjuktur och går inte att bara trolla bort oavsett parti.

Det regeringen ska göra under en lågkonjuktur är att försöka rädda företagare och bostadsmarknaden så gott det går. Men även dessa områden kommer att påverkas framöver såklart.

Mmm, det är beklagligt att den brunblåa sörjan kör in oss i en lågkonjunktur.

Men varför man lovar saker man inte hade ens en uns av tanke att genomföra, det är att ljuga och lura sina väljare svårt.
    Undra vem som berättade detta före valet att dessa vallöften var fantasier.

KillBill skrev 2022-12-30 08:02:36 följande:
    www.svd.se/a/onkKKV/foretagarna-rasar-efter-f...

regeringen verkar inte ha en jävla aning vad de håller på med eller gör, sällan man ser så extremt svag regeringar som denna är.
    Och det verkar lite som ett hyperaktivt barn, och ropar ut ena saken efter den andra och allt är nonsens.

Hur många ggr har dom försökt nu?
    Och landsbygden och norrland, undra om de är glada över dessa svikna vallöftena.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Så allting gick skrev 2022-12-30 12:37:09 följande:
    Vi har sett bitterhet o vrede hos Magda, där hon öppet går ut och skrämmer stora delar av svenska befolkningen. 
    Ska verkligen Sverige ha ledare som går ut o skrämmer folket, hon börjar lika mer o mer Putin. Blivit totalt makt galen.

-

Jag tycker att det är djupt beklagligt och väldigt oroväckande att Magdalena Andersson är ute och far med osanning och inte har fakta i målet innan hon går ut och skrämmer upp folk

Socialförsäkringsministern vänder sig mot ett uttalande från Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson om att folk skulle behöva gå runt med tusentals kronor i kontanter och att det skulle innebära en säkerhetsrisk. Personer med försörjningsstöd kommer inte heller att drabbas eftersom de redan i sitt ekonomiska bistånd kompenseras för de höga elräkningarna.

Så du svarade inte alls, och istället började prata om annat

Och nej maggan mördar inte Ukrainare som nazisten putin gör, eller kastar ut oligarker ifrån fönsterna
    Din projicering var extremt svag, så svag inte ens du själv gick på den.

• klyban
    Så allting gick skrev 2022-12-30 14:04:57 följande:
    Vi ser en klar förändring inom Svensk politik.
    Det börjar likna en lekstuga, eller mobbing eller hur man vill se det, finns inga anledningar till att inte bete sig professionell.

Kan liknas som för alla, en dag på jobbet, skulle arbetskompisarna börja bete sig som Magda är frågan om det accepteras.

-

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch möttes av ett spritt fnissande när hon i SVT:s partiledardebatt svarade på kritik om regeringens klimatpolitik.

Det var ju det här med att säga sådant som är sant igen, som är så viktigt i alla fall för mig, sa hon i den direktsända partiledardebatten.

Flera partiledare hördes skratta utanför bild, bland annat Miljöpartiets språkrör Per Bolund, vilket möttes av en snabb blick av Ebba Busch.

Nu erkänner Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson att hon var en av dem som fnissade åt uttalandet. 

Ja, det gjorde jag. 

Osakligt tyckande berättar du inget har att säga.

Och såklart skrattade dom åt ebbas tokigheter som att sanningen är viktig
    Nej, den är helt betydelselös för´na, och det är därför de skrattade och för det var så sjukt. 

• klyban
    Så allting gick skrev 2022-12-30 15:14:05 följande:
    Bara menar det politiker gör kan vanliga arbetare göra, dvs dom gör det legitimt.

Jag som själv bossar kanske ska passa på o göra liknande, vid upphandlingar osv. Ska se reaktion., bara skratta o sedan inte skicka underlagen, vet att jag varit sugen ibland o göra så, men nu är det helt ok.

Visst får dom skratta enligt mig, tycker det är lite trist o se inom politik ang Sveriges framtid. förklarar bara att det inte är så noga vad som händer eller sägs, finns film, hahah,hon såg inte så glad ut Ebba

www.gp.se/nyheter/sverige/magdalena-andersson...

Du hoppar så snabbt runt på dina näckrosblad, så du inte ens hänger med själv

Och såklart dom skrattar åt en som säger sanningen är viktig, och sen ljuger så ofta.
    NOLL kritik fick dom som skrattade, för alla fattade varför de skrattade och för det var ett tokigt skämt att sanningen är viktig för´na.

Och nu är kritiken obsolet pga tiden som gick, ja, det är trist att se en lögnare prata att sanningen är viktig och då skrattar man när man hör såna tokigheter.

Padirac skrev 2022-12-30 17:46:31 följande:
    Om du försöker upphandla tjänster och finansiella lösningar av EB som konstant ljuger om både din verksamhet och den verksamhet hon driver och ni båda känner till det är de att väl lika bra att du skrattar åt henne när hon säger att det är viktigt att vara uppriktig och hålla sig till sanningen. smile2.gif
    Men du kanske gör affärer med skojare utan att skratta?

Själv gjorde jag en grundlig genomlysning av avtalsvillkor och av leveransorganisationen för en affär på andra sidan 10-miljonersstrecket och fann att det inte var mycket av de krav vi ställde som uppfylldes eller ens kunde uppfyllas av den leverantören. Och visst skrattade jag då de skarvade samtidigt som både jag och de själva visste att de inte kunde eller ens hade förmåga att uppfylla det de lovade.   
    EB har inte vuxit i rollen som statsledande minister eller ens minister. Det som funkade med att trashtalka oliktänkande med olika lögner funkar inte som minister i en regering.

Kanske blir det bättre, men jag tror att EB kommer att ha svårt att växa i sin roll.

Mmm, hon kommer ha stora problem att vara saklig, och jag tror hon inbillar sig att den extrema inkompetensen inte syns.
    Men hade dom inte pratat strunt i så många år, och istället arbetat, ja, då kanske det inte hade varit så hör illa som det är nu.

• klyban
    Så allting gick skrev 2022-12-30 19:34:18 följande:
    Men exakt vad jag försöker beskriva, är man nog många som vill samma sak, ex driva vindkraft som enda alternativ, gäller det att få med sig lika många i riksdagen, sedan finns det experter åt bägge håll, även dessa drivs enligt sin egna uppfattning. några vill ha vind, andra kärnkraft.

Man behöver inte ta beslut om vad som är bäst för landet. Genom att placera ut förtroende valda i viktiga styrelser kan dessa påverka besluten och driva igenom sina egna uppfattningar.

Enda problemet regeringen stött på är att kommuner har eget veto, där lokala partier själva kan besluta om dom ska ha vindkraft hos sig, och vi ser en majoritet där som säger nej, för att runda problemet vill man ta bort kommunernas veto att kunna säga nej. det handlar om att driva sin egna politik, når man riksdagen kan man ta bort kommuner veto o bygga som man vill. dvs ju högre upp man får majoritet, kan man reglera så andra inte kan gå emot beslut från ex riksdagen. beslutar man i riksdagen att ta bort kommunernas veto, sitter det bara ett få tal personer kvar som beslutar åt dom.
    Lite som du berätta, skratta ut Ebba, få henne att framstå som ikke trovärdig och man plockat bort sista motståndet., sedan kan man göra som man vill o tycker.
    En ung brutta som Ebba borde dom lätt kunna psyka ut.

Round and round it goes, and never finish.

DU kan låtsas hur mycket du vill, men varför så många skrattade åt ebba är en no brainer.
    ebba är inte trovärdig, det har vi blottlagt i flera år, finns liksom inget du kan säga som ädnrar detta.
    Ja, om nu inte ebba slutar att fabulera så mycket, men det låter inte så troligt.

Så nästa näckrosblad?

• klyban
    Padirac skrev 2022-12-30 22:47:13 följande:
    Jag har fler i min närhet som absolut trodde detta skulle komma med en rödgrön regering och på fullt allvar trodde att de brunblå skulle ge dem elpriser och bränslepriser som långt innan pandemin.  De förstod absolut ingenting av den gemensamma europeiska elhandelsmarknaden eller marginalprissättningen och inte heller att vissa skatter och reduktionsplikt för bränsle är reglerade genom EU.  Var de lurade av valpropaganda från de brunblås eller ville de inte förstå då det var enklare och han mer effekt på opinionen och på de egna känslorna att påstå att det var den rödgröna regeringens fel. 

Nu verkar det med den nya regeringen ha blivit värre än det var med den förra regeringen, inte bara läget utan framför allt desinformation och uppenbara lögner från ministrar som förnekar det de själva sagt trots att det finns väl dokumenterat och allmänt tillgängligt. 

Vi har en svag regering med svaga ministrar, till och med en historiskt svag statsminister så här långt.  Världen häpnar över hur de borgerliga lierat sig med det bruna SD, ett parti som inte bara är grundat av nazister och fascister utan också idag dras med regelbundet återkommande skandaler med nazister och auktoritära förebilder och samröre med dessa.

Det är många som långt tidigare såg det Tidöavtalet innebär för en svag regering. 

Det mer intressanta är att vi har berättat detta ett bra tag nu, och nu är facit redan här att vi hade rätt.
    Och de väljare som flyttat till högern för stödja dom istället är GRUNDLURADE just nu.

Men det blir så när en politik bara har tomma ord och populism, och aldrig arbetat på ett politiskt förslag i sitt liv.
    SÅ ska de börja arbeta med svåra och tekniska saker, ja, svaret blev pannkaka inser man och ton av svikna vallöften REDAN.
    Jag har aldrig sett så många vallöften svikas på så kort tid innan, att nått vallöften sviks är jag dock okey med, för allt går inte fixa.
    Men vallöftet sänka bränslet med 6:- och sen står dom där med 14 ynka ören och en skattehöjning på detta.

Ja, det är då man inser dom ljugit om vad de ska göra, och där blir man istället frågande, varför ljög dom, av inkompetens eller alternativ anledning till de vill ha makten.
    För en sak är klar, det är inte för folket de är här för och alla dessa svikna vallöften.

Men istället jagar dom luciatåg och annat sånt tramsande, för arbeta verkar inte vara deras grej.

mari123 skrev 2022-12-30 23:13:30 följande:
    FAST även om SD är nazister och alla vi som röstade på dem också........så påverkas väl inte tillgången på el? När man slänger ut värmepannan innan man har en godtagbar ersättning så blir det kyligt.

En fråga man ska ställa sig, varför har de samma organisationsnummer som när de var nazister, varför är aktiva medlemmar kvar i SD från nazisttiden, och varför får vi höra om antisemitism och sen befordrar dom den som gav antisemitismen, sieg heil liknande-tecken på valvaka, och alla nazister som först sparkas ut när de är avslöjade, och den som är mest intressant, varför röstar nazister på SD.

För den frågan jag skulle ställa mig själv, det är Hmm, varför röstar nazister på mitt parti.
    Och för det svaret så måste du krypa under populismen de har, och titta lite noggrannare, men jag lärt mig att folk ha svårt att se igenom populismen, vad det beror på att man kanske inte själv klarar av att bedöma populismen och ta med alla parametrar.
    För just dessa 6:- mindre på bränsle, som bara bli 14 öre OCH en skattehöjning.
    Detta har vi berättat om många ggr och det är först nu när det är en realitet och att facit gav oss rätt, så inser man att extrem populism löser inga frågor, bra lurar väljare.
    Sen sure, alla är populister, men det finns också nivåer av den, och här har vi sett en extrem populism som nu berättar att de mer eller mindre ljög, alternativt extremt inkompetenta.

KillBill skrev 2022-12-31 10:04:14 följande:

Vadå smutskastning? Kristdemokraterna med Ebba Busch i spetsen gick till val på att staten skulle stå för 90% av kostnaden över 70 öre per kWh. Dina siffror från Umeå visar att kostnaden per kWh  är mer än dubbelt så hög men Norrland får inte ett öre i elstöd.

Det vi ser är ett historiskt svek från högerpartierna SD/M/KD och L

Och det var snällt sagt av dig också, för skulle säga att de förde väljaren bakom ljuset, för så extremt inkompetenta kan de inte vara, eller?

Jag sett vallöften svikits förr, och ofta pga andra viktigare saker kom upp istället och sen inte hanns med.
    Här och REDAN nu, så är det ett pärlband av STORA vallöften som är brutna redan.
    Och den som röstade på högerblocket bör inse den är grundlurad, men vissa av dom står och hurrar än då, så det betyder att sänkta bränslepriser inte var det dom var ute efter, så vad är dom ute efter och om inte hjälpa medborgaren?

• klyban
    Så allting gick skrev 2022-12-31 12:46:23 följande:
    Haha du citerar fel låt.
    Magda hänvisar till: The answer, my friend, is blowin´in the wind.

Vi villa ägare vet att nätavgiften kommer gå upp genom att staten ska subventionera nätanslutningar till vindkraften, den kostnaden plockas igen igenom att höja nätavgifterna. och vi får högre totalkostnader som ett brev på posten via vindkraften.

Citerar inga låtar, pratar om dig.

Och svikna vallöften är en sak vi pratar om, men ser Round and round it goes, and never finish.
    Du är medveten du aldrig kan vinna ett argument genom börja prata om annat va?
    För det är det enda du gör i tråden upp tills nu.

Så allting gick skrev 2022-12-31 13:15:30 följande:
    Stämmer inte riktigt, man har god koll på allt.
    Ta bara gamla sossen Göran Persson han sitter i LKAB som ordförande, han är med och bestämmer om koldioxid fritt samt vart LKAB ska vara efter 2030. Även fast han inte kan eller ens fattar ett skit om gruvdrift.

Utöver att ha flyttat hela staden några kilometer beslutar man även att betala vinst till ägaren på 12 miljarder, dvs det är inte LKAB som beslutar om utdelning, det är Göran, även fast pengar hade behövts till omställning till fossilfritt .

Den som är insatt, den vet att LKAB kan och ska bli CO2-fritt.

Vad är det för problem med det då??????
    Round and round it goes, and never finish.

KillBill skrev 2022-12-31 13:58:01 följande:

"vi såg det inte komma" politik?  Menar du att politikerna borde ha förstått att Ryssland skulle starta krig mot Ukraina?

Problemet är att vi har en regering som sviker vallöftet om pristak på el vilket leder till att människor inte har råd att värma sina bostäder och eller inte har råd att betala sina räkningar.

Så här skrev Ebba Busch innan valet. Vi kan alla vara eniga om att hon ljög.

Tydligen kan dom gå till banken nu enligt ebba.
    Och hur det är en hjälp är en gåta, för det innebär ju bara mer skulder.

nattuw skrev 2022-12-31 14:15:53 följande:
    Hur många gånger skall någon behöva förklara för dig att varje land har ett eget ansvar för att landet fungerar?

Det duger inte att hela tiden skylla på någon annan när besluten som lett fram till dagens situation (i Sverige) beror på strategiska beslut som fattats av tidigare svenska regeringar.

Och vad har lett fram till dagens situation om inte nazisten putin, utan putin så hade vi haft ett hanterbart problem.

Eller handlar detta om desinformationen om varför 2 reaktorer var utdömda och man tog ett beslut på affärsmässiga grunder att inte bygga nytt, i en tid där el var löjligt billigt och i överflöd.

Eller vad var det du tänkte på?

• klyban
    mari123 skrev 2022-12-31 16:43:55 följande:
    För mig har NAZISM med judar att göra. Ett folk jag inte känner till och jag tror inte jag träffat en jude i hela mitt liv) Fullständigt ointressant och jag fattar inte att jag som SD:are skulle vara nazist! Rasist? Ja där är jag delvis med men NAZIST! ....NÄ

Ingen som någonsin sagt att du är en nazist, det vi säger är vart SD kommer ifrån och vad som kommer ur SD mest hela tiden.
    Och de tär just nazism och antisemitism.

Men en sak har du rätt om judar, varför pratar man ens om den, dock är nazism MYCKET mer än bara judar.

• klyban
    mari123 skrev 2023-01-01 04:45:50 följande:
    Är det? Är NAZISM mycket mer än bara judar? Jag är 67 år och för mig är nazism lika med utrotningsläger, Hitler och judar. Jag har matats med de hemska historierna sedan barnsben. 

Ja, men nazism är med än bara judar, för dom ser bara arier och resten är "skräpmänniskor".
    Men ja, den nazismen med Hitler var majoriteten judar, men nazismen hann med att döda 2miljoner polacker tex.

Och här pratar vi inte om krigets döda, utan mördade senare.

Sen mördades homosexuella(Män som kvinnor.), par miljoner ryssar mördades i nazismens namn, religiös förföljes och de mördade man flitigt också.
    Som du förstår, nazism är bra mycket mer än judar, men det var judarna man var på flitigast att utrota.
    Detta lärde jag mig i skolan, menar du att dom glömde av detta för dig?

Så nazism är inte endast utrotningsläger och judar, det är mycket mycket MYCKET mer, och är direkt förvånad att du missat det, för du brukar inte missa sånt här annars.
    mari123 skrev 2023-01-01 04:59:18 följande:
    Citerar mig själv. Tråden handlar om elpris och här ute hamnade vi smile1.gif Drar mig tillbaka och ber om ursäktSkäms

Hehe, sant, vi återgår till elen, men det började med SD och inget vi säger om SD är inkorrekt, utan ren och skär fakta.

Och då är vi tillbaka till de svikna vallöftena, och här har dom preciserats sig vad de skulle göra, och sen inte levererat alls.
    Har aldrig sett så många och störa vallöften blivit svikna så fort innan, inte ens nära.
    De är så extremt grova så att det enda man kan säga är dom ljög ALLA för väljaren, och väljaren gick på det med hull och hår.

Rösta för skolan är dock väldigt vagt, här preciserade dom sig att sänka bränslet med 6:- och det blev istället endast 14 ören och sen en skatt på detta så att bränslet blev dyrare.

Så är inte det en lögn då och när de lovar 6:- som de inte ens bryr sig om att hålla, då är man luras som väljare.

Men anser de flesta borde förstått att det ljögs friskt och när man sade sossarna lade ned två reaktorer, och sen vägrar ta in fakta att 2 reaktorer var utdömda och fick byggas om helt, och det var i en tid med ~30 miljarder i förluster och en löjligt lågt elpris.(Detta är saker man helt själv kunde tagit reda på, men lögnen var för viktig för ett maktövertagande, och vad är då en sketen sanning värt som man trappar över på vägen?)

Sen lovades det 90% ersättning för all el som kostade över 70öre eller var det 90 öre?
    JA, vad hände där?
    Ingenting av vad de lovade, för de gav ett vallöfte som vi alla sade aldrig kommer funka, och de ljög för väljaren.
    Och det ser du inga problem med att dom ljuger för dig och på något så stort också?

Svar på tråden Regeringens el-fiasko