Padirac skrev 2022-12-30 22:47:13 följande:
Jag har fler i min närhet som absolut trodde detta skulle komma med en rödgrön regering och på fullt allvar trodde att de brunblå skulle ge dem elpriser och bränslepriser som långt innan pandemin.
De förstod absolut ingenting av den gemensamma europeiska elhandelsmarknaden eller marginalprissättningen och inte heller att vissa skatter och reduktionsplikt för bränsle är reglerade genom EU. Var de lurade av valpropaganda från de brunblås eller ville de inte förstå då det var enklare och han mer effekt på opinionen och på de egna känslorna att påstå att det var den rödgröna regeringens fel.
Nu verkar det med den nya regeringen ha blivit värre än det var med den förra regeringen, inte bara läget utan framför allt desinformation och uppenbara lögner från ministrar som förnekar det de själva sagt trots att det finns väl dokumenterat och allmänt tillgängligt.
Vi har en svag regering med svaga ministrar, till och med en historiskt svag statsminister så här långt. Världen häpnar över hur de borgerliga lierat sig med det bruna SD, ett parti som inte bara är grundat av nazister och fascister utan också idag dras med regelbundet återkommande skandaler med nazister och auktoritära förebilder och samröre med dessa.
Det är många som långt tidigare såg det Tidöavtalet innebär för en svag regering.
Det mer intressanta är att vi har berättat detta ett bra tag nu, och nu är facit redan här att vi hade rätt.
Och de väljare som flyttat till högern för stödja dom istället är GRUNDLURADE just nu.
Men det blir så när en politik bara har tomma ord och populism, och aldrig arbetat på ett politiskt förslag i sitt liv.
SÅ ska de börja arbeta med svåra och tekniska saker, ja, svaret blev pannkaka inser man och ton av svikna vallöften REDAN.
Jag har aldrig sett så många vallöften svikas på så kort tid innan, att nått vallöften sviks är jag dock okey med, för allt går inte fixa.
Men vallöftet sänka bränslet med 6:- och sen står dom där med 14 ynka ören och en skattehöjning på detta.
Ja, det är då man inser dom ljugit om vad de ska göra, och där blir man istället frågande, varför ljög dom, av inkompetens eller alternativ anledning till de vill ha makten.
För en sak är klar, det är inte för folket de är här för och alla dessa svikna vallöften.
Men istället jagar dom luciatåg och annat sånt tramsande, för arbeta verkar inte vara deras grej.
mari123 skrev 2022-12-30 23:13:30 följande:
FAST även om SD är nazister och alla vi som röstade på dem också........så påverkas väl inte tillgången på el? När man slänger ut värmepannan innan man har en godtagbar ersättning så blir det kyligt.
En fråga man ska ställa sig, varför har de samma organisationsnummer som när de var nazister, varför är aktiva medlemmar kvar i SD från nazisttiden, och varför får vi höra om antisemitism och sen befordrar dom den som gav antisemitismen, sieg heil liknande-tecken på valvaka, och alla nazister som först sparkas ut när de är avslöjade, och den som är mest intressant, varför röstar nazister på SD.
För den frågan jag skulle ställa mig själv, det är Hmm, varför röstar nazister på mitt parti.
Och för det svaret så måste du krypa under populismen de har, och titta lite noggrannare, men jag lärt mig att folk ha svårt att se igenom populismen, vad det beror på att man kanske inte själv klarar av att bedöma populismen och ta med alla parametrar.
För just dessa 6:- mindre på bränsle, som bara bli 14 öre OCH en skattehöjning.
Detta har vi berättat om många ggr och det är först nu när det är en realitet och att facit gav oss rätt, så inser man att extrem populism löser inga frågor, bra lurar väljare.
Sen sure, alla är populister, men det finns också nivåer av den, och här har vi sett en extrem populism som nu berättar att de mer eller mindre ljög, alternativt extremt inkompetenta.
KillBill skrev 2022-12-31 10:04:14 följande:
Vadå smutskastning? Kristdemokraterna med Ebba Busch i spetsen gick till val på att staten skulle stå för 90% av kostnaden över 70 öre per kWh. Dina siffror från Umeå visar att kostnaden per kWh är mer än dubbelt så hög men Norrland får inte ett öre i elstöd.
Det vi ser är ett historiskt svek från högerpartierna SD/M/KD och L
Och det var snällt sagt av dig också, för skulle säga att de förde väljaren bakom ljuset, för så extremt inkompetenta kan de inte vara, eller?
Jag sett vallöften svikits förr, och ofta pga andra viktigare saker kom upp istället och sen inte hanns med.
Här och REDAN nu, så är det ett pärlband av STORA vallöften som är brutna redan.
Och den som röstade på högerblocket bör inse den är grundlurad, men vissa av dom står och hurrar än då, så det betyder att sänkta bränslepriser inte var det dom var ute efter, så vad är dom ute efter och om inte hjälpa medborgaren?