Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2022-07-12 15:06:55 följande:
    Okej.

Alla inlägg som handlat om hur hög efterfrågan på el på den gemensamma europeiska marknaden samt höga priser på kol, olja och gas påverkar el-priserna har alltså haft fel?
    Det kan ju vara så låg efterfrågan på el just nu att ett litet tillskott kan påverka priset till skillnad från när det är stor efterfrågan då det krävs stora tillskott i produktionen för att priset ska påverkas?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-12 16:41:24 följande:
    Du menar så "låg efterfrågan" att Tyskland överväger att kraftigt öka sin kolbaserade el-produktion?

Det verkar ju jättelogiskt... Skrattande
    Det går ju att kontrollera hur mycket el som förbrukas nu jämfört med under kalla vintern.

Själv förbrukar jag kanske 15-20% nu av det jag förbrukar de månader jag förbrukar mest. Jag har också samma pris sedan ett par år tillbaks fram till sommaren 2023.

Är inte Tysklands planerade kolbaserade produktion en förberedelse för kommande vinterns energibrist? Vad har du för uppgifter om detta?

Jag ska se om jag hittar info om el och energiförbrukning i Sverige, Tyskland och Europa säsongsbaserat.

Men visst finns det en logik i att ett litet svenskt produktionstillskott inte kan påverka priset då det är stor efterfrågan, men att det kan vara möjligt att det kan påverka priset om förbrukningen är låg. 

Jag vet att jag försökt få dig att kvantifiera hur mycket extra svensk elproduktion, hur många nya svenska kärnkraftverk,  som skulle behövas för att sänka elhandelspriset under säsongen med hög efterfrågan. Jag kan inte komma ihåg att du gett något svar.  
  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-07-12 16:57:10 följande:
    Ebba har ju pratat om landsbygden som "hjärtlandet".
    Själv så blir jag mer.och mer övertygad om att rösta KD i riksdagsvalet. Det får.bli MED i kommun och regionval den här gången. Det.viktigaste nu är.att få bort retarderingen från helvetet. Då kan det bli min röst på KD som avgör, sambon säger samma sak.
    'Hjärtlandet' är en term lånad från den konservativa högern i USA och är dessutom en del av fascisten alxandr dugins teorier om eurasianism som Putin mer än lutar sig mot. Kräks
  • Padirac
    Du menar så "låg efterfrågan" att Tyskland överväger att kraftigt öka sin kolbaserade el-produktion?

El

ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php

Kol

Gas

Fordonsbränslen 

• Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-12 17:50:22 följande:
    Vad är det du vill säga med inlägget, så jag vet vad jag ska titta efter på länkade sidor?
    Hur mycket el och energi som används under sommaren jämfört med vintern

Sen kanske du har någonting som visar inom vilken tidsperiod Tyskland planerar ett dra igång kolkraftverken.

Tror du att ett litet eltillskott på marknaden har stor eller liten påverkan på el- oc henergipriser priser då mycket eller litet el/energi förbrukas?

• Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-12 18:11:31 följande:
    Det jag har svarat är att ökad svensk el-produktion med kärnkraft måste följas upp av mer kärnkraftsproducerad el i övriga Europa.

Detta för att minska eller helt få bort el producerad med fossila bränslen och ändå ha god tillgång på el över hela året och vid alla tidpunkter.
    Ok, så vi är överens om att svensk kärnkraft inte kan ersätta eltillgång i europa producerad i andra europeiska länder.

Frågan är då om en utökad svensk elproduktion kan påverka priset lokalt i Sverige under den säsong en omfattande elhandel förekommer mellan länderna som handlar el mellan varandra och tvärt om? 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-12 20:52:25 följande:
    Det verkar vi vara överens om.

Det tror jag.
    Jag vet inte om du förstod den senare frågan - jag frågar dig om du tror att en i relation med europeiska mått mätt liten svensk elproduktion kan påverka priset om det är en liten handel på elhandeln eller tvärt om, dvs om det är en stor hanel på elbörsen?

Ditt svar är: Det tror jag

tror du det i bägge fallen?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-12 21:24:04 följande:
    Då förstod jag nog inte frågan.

Om du menar om det har betydelse om den europeiska el-handeln är stor eller liten, för hur svensk el-produktion ska kunna påverka svenska el-priser, så är mitt svar ja. Stor europeisk el-handel gör nog att vår egen produktion i lägre grad kan påverka svenskt el-pris.
    Tack.

då är kanske denna sak utredd och det är inte konstigt att det vid vssa tillfällen har liten  prispåverkan och vis vissa andra tillfällen har större prispåverkan om det prodiceeras mer eller mindre el i Sverige för att säljas på den gemensamma elmarknaden?
    Tom Araya skrev 2022-07-12 15:06:55 följande:
    Okej.

Alla inlägg som handlat om hur hög efterfrågan på el på den gemensamma europeiska marknaden samt höga priser på kol, olja och gas påverkar el-priserna har alltså haft fel?

Tom Araya skrev 2022-07-12 16:55:23 följande:
    Du får i detalj förklara hur ditt påstående här står sig mot påståenden tidigare i tråden om hur efterfrågan på en gemensam europeisk marknad samt priser för kol, olja och gas är de mest betydande faktorerna för höga el-priser.

Är det inte också så att kriget i Ukraina främst har påverkat tillgången och därmed även priset på olja och gas= en förstärkning av den effekt jag nämner ovan?

• Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-13 20:32:15 följande:
    Den är knappast utredd då min fråga var om påståendet stämmer eller ej, att hög efterfrågan på el på den gemensamma europeiska marknaden samt höga priser på kol, olja och gas påverkar el-priserna?

I min fråga finns två faktor som saknas i ditt påstående här, nämligen hög efterfrågan och höga priser på kol, olja och gas.
    Hahaha

Att hög efterfrågan ( i förhållande till tillgång) på el tillsammans med höga priser på övriga energibörserna ger ett högt el-pris har ju stötts och blötts inte bara i tråden utan i media sedan långt före det ruska anfallskriget mot Ukraina. Fråga nhar besvarats flera gånger av experter för såväl den europesiak markande nsom tex för USA.

Har du missat detta eller är det några pusselbitar som inte fallit på plats i resonemangen?

Missförstår jag dig?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-13 20:32:15 följande:
    Den är knappast utredd då min fråga var om påståendet stämmer eller ej, att hög efterfrågan på el på den gemensamma europeiska marknaden samt höga priser på kol, olja och gas påverkar el-priserna?

I min fråga finns två faktor som saknas i ditt påstående här, nämligen hög efterfrågan och höga priser på kol, olja och gas.
    Jag uppfattade det i ett tidigare inlägg som att vi var överens om att den extra elproduktion som Sverge skulle kunna skapa inte på långa vägar räcker till för att påverka priset på elhandelsbörsen i ett läge då det är stor efterfrågan tillsammans med stor förbrukning  -  rätt eller fel?

Att hög efterfrågan driver upp elpriserna till nivåer som andra energislag har är väl belagt - håller du med eller inte?

Elmarknaden verkar genom att priser sätts i förhållande till tillgång och efterfrågan på energi, tillgång kan variera i fråga om överföringskapacitet - överens om det? 
Svar på tråden Regeringens el-fiasko