Tom Araya skrev 2022-07-12 16:41:24 följande:
Du menar så "låg efterfrågan" att Tyskland överväger att kraftigt öka sin kolbaserade el-produktion?
Det verkar ju jättelogiskt...
Det går ju att kontrollera hur mycket el som förbrukas nu jämfört med under kalla vintern.
Själv förbrukar jag kanske 15-20% nu av det jag förbrukar de månader jag förbrukar mest. Jag har också samma pris sedan ett par år tillbaks fram till sommaren 2023.
Är inte Tysklands planerade kolbaserade produktion en förberedelse för kommande vinterns energibrist? Vad har du för uppgifter om detta?
Jag ska se om jag hittar info om el och energiförbrukning i Sverige, Tyskland och Europa säsongsbaserat.
Men visst finns det en logik i att ett litet svenskt produktionstillskott inte kan påverka priset då det är stor efterfrågan, men att det kan vara möjligt att det kan påverka priset om förbrukningen är låg.
Jag vet att jag försökt få dig att kvantifiera hur mycket extra svensk elproduktion, hur många nya svenska kärnkraftverk, som skulle behövas för att sänka elhandelspriset under säsongen med hög efterfrågan. Jag kan inte komma ihåg att du gett något svar.