Regeringens el-fiasko
Padirac skrev 2022-05-16 01:01:45 följande:
Det är klart att jah skulle uppfattad et som ett prolem o m80 mi npropellerblad skulle förvaras i mitt hem. Det skulle också vara ett problem att lagra allt kärnkraftsavfall och alla delar till kärnkraftverken i mitt hem, likaså skulle det vara ett problem att lagra betongen alla fördämningar för vattenkraften hemma hos mig.
Bra, du har du i alla fall insett att sammanhanget har betydelse.
Men detta är ju inte en relevant problemställning, det är ett pseudoproblem så som du framställer det,
Jag gav dig bara ett exempel på ett sammanhang.
Ett annat och mer relevant exempel är när kraftverk ska avvecklas och materialet ska tas om hand, det är inte ett pseudoproblem.
detssutom är det en ensidig problemframställan utan perpektiv som inte jämför dessa 80 mil propellerblad med vilka lagringsbehov som alternativa energislag har.
Det
är en ensidig frågeställan, ja, i likhet med frågeställan om avfall från kärnkraftverk, som kärnkraftsmotståndare gärna tar upp lika ensidigt.
Vill man ha en jämförelse så får man göra en riktig jämförelse med alla alternativ och med alla ingående parametrar.
Jag har inte sett lösningar i samma grad för vindkraftverk som för kärnkraftverk för lagring av miljöskadligt avfall, så det borde ses som ett problem till vindkraftens nackdel.
Det du påstår är förnekelse är alltså mina påståenden som i allt liknar det du skriver om att alla energislag har sina för och nackdelar, med mitt tillägg att 80 mil propellerblad är en sk*tsak i jämförelse med 100 tusen år lagring av kärnavfall? Det är sannerligen en ny betydelse av ordet förnekelse .
När du påstår att det är en skitsak så är det för att du inte vill jämföra, utan istället ensidigt vill göra kärnkraftens avfall till ett problem.
I en jämförelse ska ju finnas de nackdelar och konsekvenser som finns med respektive energislag, vilka lösningar man har för miljöskadligt avfall, vad det kostar och detta måste även ställas mot eventuella fördelar, producerad effekt under verkets livstid och till vilken kostnad.
Ditt resonemang går endast ut på att bortse från allt som är vindkraftens nackdelar, kostnader och problem, det är sannerligen förnekelse.