Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Digestive skrev 2022-09-07 15:24:03 följande:
    Det är ingen idé att försöka när jag har skrivit motsatsen till det du påstår. Jag håller flera regeringar ansvariga och jag ser Vattenfalls utlåtande som korrekt.

Har inte heller några problem med att ha fel, det kan vem som helst kolla upp redan i början av min aktivitet i tråden. Har du själv erkänt fel en enda gång och i sådant fall vart?

Sluta vara så feg, klyban. Du får inte ut någonting gott av det.

Det finns bara en sak att säga det var bedrövliga och långvarig desinformation.
    DU närmar dig ofta, men sen kommer ursäkterna på en rad och man inser att det är något som inte riktigt stämmer.

Och hur du började med att säga det är bara en dag detta uttalandet, och när faktan är redan ifrån 2014 och en kortare tid framåt.
    Där du försökte rättfärdiga desinformationen, men uppenbarligen misslyckades fatalt med.
    Och även efter har det kommit några till och där kanske det inte alls är fel i det påståendet.

Och partierna SD och L och M och KD tror jag det var, de har fortsätt med samma desinformation.
    Varför ljuger dom så för?
    Och är det vad dessa partier nu står för och fabulera istället för detaljerad sakpolitik, för detaljerad sakpolitik det hör man sällan.

Att du inte fördömt någon som fört desinformation så länge, det är talande.

Digestive skrev 2022-09-07 15:32:24 följande:
    Du kan alltså inte citera mig och bevisa dina anklagelser? - trots att det kan ske genom blott några klick med musen. Ingen är förvånad, klyban.

Sluta ljug, sluta ljug, sluta ljug.

Det är många gånger bättre att ha fel än att ljuga.

DU personifierar ALDRIG HA FEL och ALDRIG ERKÄNNA SINA FEL, och påståendet om energin och reaktorerna det är desinformation och det ska aldrig erkännas som att det var en ren lögn, för faktan var ju så enkel att hitta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-09-07 17:34:19 följande:
    Det är bara att citera det som bekräftar dina anklagelser. Jag förstår din frustration då det är omöjligt att göra,

Nu dansar du bara runt i bristen på bevis och efter att ha skjutit dig själv i foten.

Jag klappar dock enbart takten klyban - det här är helt och hållet ditt eget fel, du har ingen annan än dig själv att skylla på. Du ska dock veta att jag glömmer det här lika snabbt som du slutar ljuga, jag har ingen som helst anledning att hålla folk på linan och försöker vara bättre än så.

Jag har erkänt fel vid många tillfällen och exempel på det återfinns till och med i den här tråden. Ska du alltså börja på en ny kula av lögner?

Finns ingen frustration alls dock är det sjukt intressant hur du först agerade på denna desinformationen och det var att försvara den.

Jag har inget att skyllas för andra kommer med desinformation, och det borde även du förstått.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-09-08 18:17:17 följande:
    Och du kan fortfarande inte bevisa att jag skulle ja försvarat någonting utan på sin höjd verkar du gå på känsla men jag betvivlar att ens det är fallet.

Är du fullkomligt frånkopplad från en evidensbaserad värld?

Det såg vi när du osett försvarade desinformationen med att tro att Vattenfalls Ordförande som var med på beslutet nästa ett decennium senare var tvungen förklara fakta som vi haft sedan dess beslutet togs.

Det var du som stod där med att ursäkta sig men men  det var ju bara en dag sedan ha sade det, och fakta vad Vattenfalls Ordförande gav ÄR fakta som getts i tråden för månader.

Att du har en agenda är otvetydigt med detta du gjorde där och speciellt när du vägrar erkänna det vad grava fel din sida gjrode, men ALDRIG ha fel och ALDRIG be om ursäkt för sina fel, går alltid lita på en vis politisktspektrum.

Och ja evidens berättat detta var desinformation i månader, men ändå så driver man desinformationen vidare i partierna till och med idag.

Och på tal evidens, som jag vet inte alls är så rolig nu för dig och med tanke på att desinformationen varit i månader och din första framträdande var att ursäkta den med att information bara var en dag.
    Förstår du vill glömma, men som tur är så ger jag dig informationen igen Solig

Och är det inte rätt udda att ha en politik som känner sig tvingade att ljuga så ofta, är deras politik så dålig?
    Undrar då man får aldrig någon sakpolitiska detaljer, utan desinformation verkar vara viktigare.

Och det bästa av allt, S är den som gett sakpolitik om hur läsa energikrisen, det visar klart och tydligt vem som faktiskt bryr sig om Sverige, för tomma och innehållslös ord är inget vi behöver.

• klyban
    Friger skrev 2022-09-09 07:47:42 följande:
    Jo... Nästan lika dumt som att borsta tänderna med radioaktiv tandkräm.

Men den vise ändrar sig. Det är egentligen bara Mp, C och (S inom parantes) som föredrar kolkraft och fossilgas framför ren atomkraft.

Kanske du istället ska förklara för oss varför du matat oss med desinformation länge?
    Och varför du trodde dig veta bättre än Vattenfalls Ordförande som var med när beslutet togs.

För du har ingen ursäkt alls, då flera redan gett dig fakta typ x10.
    Så vad fick dig sprida desinformation?

• klyban
    Friger skrev 2022-09-09 13:36:29 följande:
    Jag har svarat på frågan nästan lika många gånger. Ordföranden måste försvara sina beslut. Därför ljuger han. Deras teknikchef påstår ju dessutom det omvända. Det hade han inte behövt.

Du kan ju svara på hur vi ska lösa effektunderskotet som Svenska Kraftnät beskriver i sin balansrapport. Om 2-3 år så är det över 6.000MW en kall vinter.

Jag har frågat både dig och andra likvärdiga flera gånger. Fått exakt noll svar. Och det är ett väldigt akut problem.

Vi har all fakta, så IGEN hur vet du bättre än Vattenfalls Ordförande som var med på plats när beslutet togs?

Och på noll svar så undrar man vad du vill med din desinformation?
    För det du skriver och om allt är Regeringens fel är inkorrekt påstående av dig.

Men det är lugnt, jag förstår dina agenda och narrativ inte klarar av denna saklighet, därför komemr frågan upprepas hur inbillar dig veta bättre än Vattenfalls Ordförande som var på plats när beslutet togs och ett beslut som inte ändrade den totala effektnivån på detta. Solig

• klyban
    Friger skrev 2022-09-09 13:51:41 följande:
    Jag är bara en enkel elkraftingenjör som jobbat med stora projekt och dimensionerat el-nät i merparten av mitt vuxna liv.

Ordföranden var en varm förespråkare av kärnkraft tills han blev offentligt hotad av Mp att rätta in sig i ledet. Vilket han gjorde. Vattenfalls teknikchef är den du ska tro på.

Varför svarar du inte på det som är det mest akuta problemet i Svenskt Elnät? 6000MW effektunderskott är inget du löser via enkla bortkopplingar.

Hur löser vi problemen framåt?

Mp + S är ju som en bilförare som kört fel i en korsning och är på väg mot ett stup. De vägar erkänna att de körde fel, och vad värre är... De vägrar byta riktning.

Vi väntar alla fortfarande på varför du säger dig veta bättre än de som tog beslutet.
    Och den stora frågan, varför har du fört desinformation så länge?

Vad ska vi med desinformation till?
    Undrar då den berättar inte nått om verkligheten eller det du påstod med den.

• klyban
    Friger skrev 2022-09-09 14:11:26 följande:
    Jo, men faktum kvarstår. Svenska Kraftnät har år för år målat upp en allt bistrare bild av kraftläget.

I senaste balansrapporten så beskriver de att effektunderskottet beräknas bli mer än 6000MW en kall vinter inom bara 2-3 år. De tror inte heller att det ska gå att importera.

På ren svenska så saknas effekt motsvarande 6st kärnreaktorer om det blir en kall vinter. Det kommer inte att sluta bra.

Det varnas för nedsläckningar redan nu i vinter. Det beror inte på Putin. Han orsakar energibrist. Inte effektbrist, den kommer från vår energipolitik.

Vi ställer oss fortfarande frågande till varför du under LÅNG tid gett desinformation.
    Och varför inbillar du dig veta bättre än de som var med när beslutet togs och Vattenfalls Ordförande?

Men såklart du väljer ignorera och sen ställer nya frågor, det berättar att du skäms över desinformationen och inbillar dig att prata om annat skulle få det försvinna.
    Så kan du förklara varför du fabulerat allt detta, och nu tror du kan låtsas att de aldrig sagt det du gjort.

Det mest lustiga dock, det var att du fick all fakta på ett silverfat, men du bara fortsatte med narrativet och desinformationen.
    Vem ska man rösta på och när man fabulerar som du?
    Och varför är inte verkligheten intressant där?

• klyban
    Digestive skrev 2022-09-09 15:34:52 följande:
    Det är bara att citera.

Vill du att jag citerar mig själv och där jag visar en hållning som omöjligen kan förenas med det du kallar för desinformation? Jag utgår från att du inte vill något annat hellre.

Se följande inlägg.

Och ändå står vi på samma plats med dig, är inte det rätt komiskt att du kom till försvar att Vattenfalls Ordförande som var med på beslutet var endast en dag gammalt och därför skulle det inte vara desinformation(undrar, med tanke på all fakta låg redan på bordet)

Så varför kom du till undsättning med den och att det bara var en dag, för det var ju fortfarande desinformation det den användaren skrev.

Digestive skrev 2022-09-09 15:35:04 följande:
    Ovan är från samma dag som jag postade länken.

Fakta är nästan ett decennium gammalt och sen tror du det bara funnits en dag?

Digestive skrev 2022-09-09 15:35:16 följande:
    Två dagar efter jag postade länken.

Fakta är nästan ett decennium gammalt och sen tror du det bara funnits två dag?

Digestive skrev 2022-09-09 15:35:24 följande:
    Förtydligande logik i allmänhet samma dag som ovan.

En normalbegåvad människa förstår att det gäller korrekt information som folk ska ta till sig, i det här fallet menar jag alltså ordförandens uttalande.

Korrekt information gav av Padirac och Kllbill, så där finns ingen ursäkt med att fortsätta något som var bara desinformation ifrån en agenda.

Digestive skrev 2022-09-09 15:35:33 följande:
    Samma dag som ovan. Förtydligande av min poäng som alltså inte var att försvara desinformation.

Samma dag som ovan, nja, KillBill OCH Padirac har gett den faktan bra längre än samma dag.

Digestive skrev 2022-09-09 15:35:40 följande:
    I klartext tre dagar efter länken postades.

Trots allt det här så haglar lögnerna fortfarande från skribenten klyban.

Fakta är nästan ett decennium gammalt och sen tror du det bara funnits tre dagar nu?

• klyban
    nihka skrev 2022-09-09 16:18:51 följande:
    Jaså du tror det.

Vad tror du får störst konsekvenser om det havererar, ett vindkraftverk eller ett kärnkraftverk?

Vindkraftverk havererar nog oftast, men sällan har en konsekvens mer än elen uteblir.

Flashy bara berättar att han inte riktigt förstår hur saker och ting fungerar, de lever ju i förvillelsen att det är bara börja bygga kärnkraftverk så är allt bra och fixat och när det är direkt idiotiskt att bygga annat än Generations 4 kärnkraftverk och om man ska bygga sin energi på kärnkraftverk.

• klyban
    sextiotalist skrev 2022-09-09 16:31:25 följande:
    Men vindkraft kan inte ersätta vattenkraft eller kärnkraft. Komplement absolut 

Nope, inget kan ersätta nu, men vindkraftverk och annan el är lika välkommet.

Men om vi ska bygga vår el på kärnkraftverk, så bör vi vara kloka och inte bygga annat än Generations fyra kärnkraftverk och med tanke på avfall och effektivitet.
    Det i sig kan betyda vi bygger mer smutsiga kärnkraftverk ändå, men håller på det tills tekniken är här.

Och de ropar om kärnkraftverk, de är ofta aktivt emot ALL vindkraft och då blir det bara konstigt och udda.

Digestive skrev 2022-09-09 17:10:19 följande:
    För din del var det nog väldigt längesen som folk bara hade fel i sak och i allmänhet är bångstyriga.

Numera är varenda meningsmotståndare du bemöter anklagade för att vara ljusskygga desinformatörer med populistiska agendor. Varenda en. Vid varje tillfälle. Utan undantag.

Kämpa klyban, kämpa.

Finns inget att kämpa för, då vi redan det är desinformation och som du försöker ursäkta med att Vattenfalls Ordförande som var med  när beslutet togs tvingades att också förklara det var desinformation.

Så kämpa för fakta ska få existera, så originellt av dig.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko