Mentat skrev 2023-12-21 20:12:31 följande:
2013 var alltså Vattenfalls näst bästa år någonsin för dess kärnkraft:
Vattenfalls kärnkraft näst bästa produktionsår hittills - Vattenfall
Men visst, regeringen som tillträdde 2014 motarbetade kärnkraften på alla vis. Resultatet ser vi nu med kraftigt svängande elpriser. Dagens regering försöker åtminstone städa upp röran, men det kommer att ta tid.
Med tanke på att du inte ens kunde skilja på kall fusion (vilket du upprepade 3 ggr, så det var ingen felskrivning) och mer normal fusion så tror jag att du skall tala väldigt tyst om inkompetens. Jag har inte sett att du diskuterat skillnaden på en stellarator och en tokamak, men visa gärna var du gjorde det. Jag vet att det inte är din stil att vara tystlåten, men prova så får du se.
De kraftigt svängade elpriserna berode på elmakrnarknaden och det stora behovet av att exportera el till kontinentala europa iom energbrist pga minskad tysk elproduktion, problem med fransk kärnkraft, samhällets uppstart efter pandemin och gasbrist pga Putins anfallskrig mot Ukraina.
I år är pridet betydligt lägre och det beror inte på att Sverige har en massa extra kärnkraftsel att exportera utan det beror på att kontinentala europoa har fyllda gaslager och inte samma problem med fransk kärnkraft som förra vintern
www.nyteknik.se/energi/dampad-oro-kring-fransk-karnkraft-sanker-elpris/4189429
"PUBLICERAD 4 SEP 2023 KL 14.31Fjolårets energikris i Europa förklarades i första hand av strypta gasleveranser från Ryssland. Men till detta bidrog även att delar av Frankrikes stora kärnkraftsindustri ? som står för omkring två tredjedelar av Frankrikes kraftproduktion ? stängdes ned för reparationer och underhåll.
...
På måndagen var produktionskapaciteten i fransk kärnkraft uppe på 40 gigawatt för första gången på flera månader, sedan 12 av 16 reaktorer med reparationsbehov nu åter är i drift.
Totalt har den förstatligade kraftproducenten Électricité de France (EDF) 37 av sina 56 reaktorer tillgängliga.
Energieffektivisering bland hushåll och minskad industriproduktion under det gångna året har också minskat pristrycket
...
"