• Anonym (H)

6 och 12, vem ska ha största rummet?

Ca 2,5 kvm skillnad mellan rummen. Båda har sina argument till varför de ska ha det större och vi vuxna resonerar olika.

Den yngre leker ännu på golvet, bygger med lego och önskar sig ett stort dockhus. Den äldre önskar sig ett piano.

• Svar på tråden 6 och 12, vem ska ha största rummet?
  • Lönnsirap

Barnet med mest behov av rummet ska ha det!

Vår 6 åring hade största rummet som liten, med argument om att lek tar större plats än häng och lugna lekar. Nu har tonåringen det rummet istället. Det låg nämligen lite "off" vilket gjorde det till ett idiotiskt rum till en liten med behov av närhet till oss föräldrar....

Såsom vi har det idag hade jag inte kunnat föreställa mig att vi skulle ha det. Det har verkligen växt fram. Tydligen behövde vi ett kontor mer än den fantastiska klädkammare som föregående ägare hade.

Se till att 12 åringen har ett rum där hon får vara ifred och ordna plats för piano/dockhus och sådant som ni tycker är viktigt. På ställen som är tillräckligt bra. I vår familj spelar/klunkar alla på pianot då och då, så det skulle inte kunna stå hos ett barn....

• Anonym (Hanna)

Kan tycka att 6 åringen som har mer småsaker och leker på ett helt annat sätt än vad 12 åringen gör ska få det större rummet. Annars får ni acceptera att leksakerna hamnar i andra rum.
    Sedan funderar jag på hur ni inte kan få plats med ett dockskåp/keyboard  i det mindre rummet? Man får väl planera och acceptera att det inte finns "dansgolv" vissa perioder i ens liv i sitt rum.

• Mrs Moneybags

Eftersom du frågar vad man tycker så...
    Jag tycker att 12-åringen ska ha det största rummet. Det rummet blir ledigt när 12-åringen flyttar ut och då kan 6-åringen flytta in där. 

Ett piano är betydligt mer givande än ett dockhus, att spela ett instrument är en färdighet för livet. Dockhus kan man leka med i vardagsrummet en stund och sedan plocka undan i någon garderob. Dockhus känns också som ett mer tillfälligt intresse, det kommer att växa bort inom något år. Pianot kan ju båda ha glädje av framöver.

Min son har ett halvstort rum, men både dator, trumset, gitarr på stativ, bokhyllor, säng, skrivbord, notställ och lite annat jox i sitt rum. Det funkar bra. Vi har en marimba i vardagsrummet. Jag kan tänka mig att pressa in ett piano också eller ett digitalt piano. 

• Anonym (H)

Mycket prat om att yngre ska ta över när den äldre flyttar etc, jag tror verkligen inte att vi kommer bo där i så många år att det ens kommer bli aktuellt. Sen med barnens problematik finns möjligheten att de blir kvar hemma bra mycket längre än till efter studenten.

Att den yngre var tänkt att få det större rummet berodde på flera saker, men dels det att hen faktiskt använder golvytan och att hen aldrig haft eget rum innan, så hen skulle få välja först.

• Anonym (X)
    Anonym (H) skrev 2020-11-19 11:26:36 följande:

Att den yngre var tänkt att få det större rummet berodde på flera saker, men dels det att hen faktiskt använder golvytan och att hen aldrig haft eget rum innan, så hen skulle få välja först.

Var hade ni då tänkt göra av pianot?
  • Anonym (Går att byta rum...)

Vi bor i villa med ett stort ?master bedroom?, två mer ?normalstora? sovrum och två mindre sovrum.

När vi köpte huset tog vi föräldrar ett av de mer ?normalstora? rummen och äldsta fick ta det andra ?normalstora? sovrummet medans den yngste (på den tiden) fick det stora ?master bedroom:et?.

Tanken med detta var att minstingen hade mer leksaker (som han aktivt lekte med) och det underlättade för alla att han hade sina saker i sitt rum istället för att de skulle ligga spridda över hela huset. Han hade så mycket utrymme att det helt enkelt inte fanns några argument för att inte kunna ha sina saker i sitt rum och leka bäst han ville där.

Det gick heller ingen nöd på den äldsta i det andra ?normalstora? rummet som hon fick.

Sedan har tiden gått och vi har, utöver att ha fått tillökning, alla bytt rum. Vi föräldrar bytte först med minstingen när de fick en lillasyster. Hon, den nya minstingen, delade rum med oss i ?master bedroom:et? och pojken flyttade in i vårt gamla rum. Efter ytterligare en tid fick lillasystern ett eget rum och äldsta och pojken valde att byta rum sinsemellan.

Så vi har på något sätt gått varvet runt. Poängen med denna långa redogörelse är att det går att flytta om och byta rum när förutsättningar och behov ändras... Lös det praktiskt, så att det blir så bra det går för alla i nuläget. Ändras förutsättningarna senare och ett nytt ?bästa nuläge? uppstår så får man väl byta rum igen.

Lycka till.

• Mrs Moneybags

Mycket prat om att yngre ska ta över när den äldre flyttar etc, jag tror verkligen inte att vi kommer bo där i så många år att det ens kommer bli aktuellt. Sen med barnens problematik finns möjligheten att de blir kvar hemma bra mycket längre än till efter studenten.

Det låter som att du redan har bestämt dig. Vad var anledningen till att du startade den här tråden? Är det så att du och din man/fru inte har samma åsikt som du? 

Om barnen blir hemma i många år kan de ju alltid byta rum efter en tid? Om ni ändå har tänkt flytta om något år så är det ju inte heller någon stor sak...
  • Anonym (H)
    Mrs Moneybags skrev 2020-11-19 11:34:07 följande:

Det låter som att du redan har bestämt dig. Vad var anledningen till att du startade den här tråden? Är det så att du och din man/fru inte har samma åsikt som du? 

Om barnen blir hemma i många år kan de ju alltid byta rum efter en tid? Om ni ändå har tänkt flytta om något år så är det ju inte heller någon stor sak...

Nej som sagt så har den ena ändrat sig gällande fördelningen.

Vi tänker att vi ska ha byggt eget inom fem år, så några år blir det ju.
  • Anonym (J)

Hur stort är ert sovrum? Kan ni föräldrar ta det minsta rummet?

• Anonym (H)
    Anonym (X) skrev 2020-11-19 11:27:29 följande:

Var hade ni då tänkt göra av pianot?

Pianot var inte en del av ekvationen då.
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2020-11-19 12:45:08 följande:

Hur stort är ert sovrum? Kan ni föräldrar ta det minsta rummet?

Nej det kan vi inte, vår säng går inte in där ens om vi velat.
  • Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2020-11-19 12:54:38 följande:
    Nej det kan vi inte, vår säng går inte in där ens om vi velat.
    Okej. Vi har annars löst en liknande situation på det sättet och det har fungerat bra för oss. Vårt rum är bara drygt 5 kvm, så tänkte att det hade kunnat vara en lösning för er som ändå har ca 3 kvm till, om jag minns rätt :) 
  • Anonym (Va i helvete??)
    elalaroné skrev 2020-11-17 21:24:33 följande:

Jag som vuxen bestämmer, punkt slut.

Utgår från vad JAG vill ska vara i mitt hushåll. Visst, tonåringar vill ha sin yta MEN jag vill inte att de spenderar all sin tid där men är förståligt när de vill prata kärlekar med mera med sina vänner.

Min äldsta får sitt rum med med krav. Ex. vill ha öppen dörr vissa tider, läxläsning och sånt. När jag är hemma från arbetet vill jag se mina barn i ögonen och umgås lite, läser alltid läxorna med dem. Jag är smart själv så förstår deras läxor på hög nivå. 

Mina barn får inte ha stora rum. De ska ha 'små' rum. En sång räcker och skrivbord UTAN dator. Godkänner inte att de blir stressade eller störa på sina rum, där ska de sova. Möjligtvis läsa. Skrivbordet är för om de vill ha läxläsning där, annars har de det med mig och pappa på kontoret. De har sin arbetsplats. 

Barn och tonåringar är så stressade idag, jag vill inte de ska få kaos med all stress. Deras rum ska vara deras fristad. Liksom att vi har ett rum för social tillvaro med pingis. Där får barnen vara ostörda. Mitt hem, mina regler för vad jag tror är bäst.

Det här var det sjukaste jag läst på riktigt jäkla länge. Tonåringar får inte ha sina dörrar stängda när dom vill?

Jag är uppriktigt orolig för dina barn nu, jag tycker du ska söka hjälp nu, innan du gör mer permanent skada på dina barn.
  • Kvittning

Man får sätta studenten som gräns, bor man kvar hemma efter studenten så får man byta till ett mindre rum.
  • Anonym (förälder till två)

Vad säger barnen själva då?
    Är det lika viktigt för barnen att få välja det största rummet eller har det blivit en grej att man ska vinna valet om störst rum.
    Bråkar dom om rummet?

Att 6 åringen vill ha ett dockhus kan man förstå men har hen sagt att hen vill leka med det i sitt rum och ingen annanstans?
    Kommer 6 åringen leka själv i sitt rum eller vilja vara där ni är?

Barn brukar bli tillfrågade om rum men oftast är det inte lika viktigt för alla syskon vilket rum det blir och är det det kan ofta ändå diskutera om hur man kan inreda rummen och den som inte får det rum den vill ha kan få tex vara med och välja inredning så att det blir som barnet vill ha det.
    Kan ju vara allt ifrån tapeter, gardiner, ny säng, nya mysiga kuddar eller annat så man ändå blir nöjd med sitt rum.

Du skriver att 6 åringen skulle få välja först, var det barnet självt som sa att hon ville ha rummet för att det var störst eller var det något annat som avgjorde valet?
    Jag menar om hen bara valde ett men egentligen är det inte är så viktigt vilket rum det är, det kan ju vara viktigare för 12 åringen men det vet ni ju bäst som vet hur barnen är.
    eller är det ni som tycker att 6 åringen ska ha rummet för att dockhuset ska få plats?

Om ni nu ger 6 åringen rummet får ni ju ändå förstå att 12 åringen blir besviken speciellt om hon då inte heller får ett piano då ni inte vill ha det någon annanstans.
    Kan ni inte då ta med 12 åringen i planeringen av inredningen och låta hen få köpa några saker som hen vill ha till sitt rum då hen inte får något piano.
    Man kan göra mycket för att dämpa besvikelse.
    För det är klart en 12 åring blir besviken om man inte får ett rum där ett piano får rum och lilla syskonet får ett större rum för att just få plats med ett dockhus.

Det troliga är ju att 12 åringen är besviken en längre tid för ett mindre rum än 6 åringen, det är mer ålders avdikat att känna så för ett rum där man inte får plats med det man vill ha.

Ni får ta med besvikelse i beräkningen när ni beslutar om rum och försöka dämpa den.
  • Kvittning
    Anonym (förälder till två) skrev 2020-11-19 17:31:43 följande:

Vad säger barnen själva då?

Är det lika viktigt för barnen att få välja det största rummet eller har det blivit en grej att man ska vinna valet om störst rum.

Bråkar dom om rummet?

Att 6 åringen vill ha ett dockhus kan man förstå men har hen sagt att hen vill leka med det i sitt rum och ingen annanstans?

Kommer 6 åringen leka själv i sitt rum eller vilja vara där ni är?

Barn brukar bli tillfrågade om rum men oftast är det inte lika viktigt för alla syskon vilket rum det blir och är det det kan ofta ändå diskutera om hur man kan inreda rummen och den som inte får det rum den vill ha kan få tex vara med och välja inredning så att det blir som barnet vill ha det.

Kan ju vara allt ifrån tapeter, gardiner, ny säng, nya mysiga kuddar eller annat så man ändå blir nöjd med sitt rum.

Du skriver att 6 åringen skulle få välja först, var det barnet självt som sa att hon ville ha rummet för att det var störst eller var det något annat som avgjorde valet?

Jag menar om hen bara valde ett men egentligen är det inte är så viktigt vilket rum det är, det kan ju vara viktigare för 12 åringen men det vet ni ju bäst som vet hur barnen är.

eller är det ni som tycker att 6 åringen ska ha rummet för att dockhuset ska få plats?

Om ni nu ger 6 åringen rummet får ni ju ändå förstå att 12 åringen blir besviken speciellt om hon då inte heller får ett piano då ni inte vill ha det någon annanstans.

Kan ni inte då ta med 12 åringen i planeringen av inredningen och låta hen få köpa några saker som hen vill ha till sitt rum då hen inte får något piano.

Man kan göra mycket för att dämpa besvikelse.

För det är klart en 12 åring blir besviken om man inte får ett rum där ett piano får rum och lilla syskonet får ett större rum för att just få plats med ett dockhus.

Det troliga är ju att 12 åringen är besviken en längre tid för ett mindre rum än 6 åringen, det är mer ålders avdikat att känna så för ett rum där man inte får plats med det man vill ha.

Ni får ta med besvikelse i beräkningen när ni beslutar om rum och försöka dämpa den.

Det där med att välja inredning känns som ett bra tips som kompensation för att inte kunna ha exakt det önskade dockskåpet.

Ett piano känns svårare att ersätta.

Lite som när jag tyckte vi behövde köpa en större bil när vi fick barn för att få plats med barnvagnen vi kunde få gratis av min syster och min man påpekade det orimliga i att anpassa bilens storlek efter en barnvagn när det finns betydligt mindre barnvagnar och bilar är betydligt dyrare.

Ärligt talat blir jag faktiskt lite provocerad av att ett barn ska få det största rummet för att få plats med ett dockhus, det är nog det dummaste argument jag hört. Piano kan man ha glädje av hela livet (från en som själv spelat piano och inte alls gillade det...), ett dockhus kommer kastas ut senast i tvåan när det börjar anses som töntigt av kompisarna.

Om man nu absolut vill ge yngsta barnet det stora rummet. Använd inte dockhus som argument och se till att göra plats för piano någon annanstans, även om det inte passar in.
  • Anonym (H)
    Kvittning skrev 2020-11-21 01:06:57 följande:

Det där med att välja inredning känns som ett bra tips som kompensation för att inte kunna ha exakt det önskade dockskåpet.

Ett piano känns svårare att ersätta.

Lite som när jag tyckte vi behövde köpa en större bil när vi fick barn för att få plats med barnvagnen vi kunde få gratis av min syster och min man påpekade det orimliga i att anpassa bilens storlek efter en barnvagn när det finns betydligt mindre barnvagnar och bilar är betydligt dyrare.

Ärligt talat blir jag faktiskt lite provocerad av att ett barn ska få det största rummet för att få plats med ett dockhus, det är nog det dummaste argument jag hört. Piano kan man ha glädje av hela livet (från en som själv spelat piano och inte alls gillade det...), ett dockhus kommer kastas ut senast i tvåan när det börjar anses som töntigt av kompisarna.

Om man nu absolut vill ge yngsta barnet det stora rummet. Använd inte dockhus som argument och se till att göra plats för piano någon annanstans, även om det inte passar in.

Det är som sagt flera skäl till att den yngre skulle ha det större rummet.
  • Anonym (förälder till två)
    Anonym (H) skrev 2020-11-21 09:48:45 följande:
    Det är som sagt flera skäl till att den yngre skulle ha det större rummet.
    Fast du frågar ju här på forumet om vem som ska har det största rummet och många svarar med olika argument.
    Du skriver att det finns flera skäl till att den yngre ska ha det större rummet men dom skäl du angivet är att den yngre vill ha ett dockhus och det får inte plats i det mindre rummet plus att det yngre aldrig tidigare har haft eget rum, det är det du berättat om, finns det fler skäl som gör att den yngre ska få rummet så är det ju inget vi fått veta och det påverkar förstås hur vi svarar.

Men när du skrev frågan utgick i alla fall jag att du faktiskt funderade på vem som skulle få rummet men du verkar ju redan ha bestämt dig för att det yngre ska få det så då vet jag inte varför du frågar här på forumet.
    eller var det bara för att få medhåll om det yngre skulle få det?

Vi kan ju inte veta allt om hur era barn är men du verkar också helt emot tanken att det äldre barnet ska få det större och varför är svårt att förstå när det enda du skriver är att det äldre vill ha ett piano och det yngre ett dockhus och inget av det får plats i den mindre rummet och att ni absolut inte kan tänka er att ha varken piano eller dockhus någon annanstans i huset.
  • Anonym (L)

Jag hade gett stora rummet till 12-åringet för att få plats med pianot.

Till 6 åringen hade jag införskaffat bra förvaring så att när legot inte används skall de plockas bort för att ta fram andra leksaker. Sen hade jag struntat i ett skrivbord åt 6-åringen om det ska ritas så får hen sitta i köket.

Känns som antingen dockskåpet är enormt eller det är massa andra möbler som ska tryckas in om inte de får plats på 8 kvm.

När jag bodde hemma var mitt rum på 8 kvm och jsg fick plats med säng, skrivbord, garderob och en kaninbur och hade ändå plats på golvet.

Svar på tråden 6 och 12, vem ska ha största rummet?