• Anonym (H)

6 och 12, vem ska ha största rummet?

Ca 2,5 kvm skillnad mellan rummen. Båda har sina argument till varför de ska ha det större och vi vuxna resonerar olika.

Den yngre leker ännu på golvet, bygger med lego och önskar sig ett stort dockhus. Den äldre önskar sig ett piano.

• Svar på tråden 6 och 12, vem ska ha största rummet?
  • Anonym (förälder till två)
    Anonym (H) skrev 2020-11-18 06:30:56 följande:

Jättekonstigt med argument om att sexåringen inte använder rummet på samma sätt, det vet väl inte ni? Är det någon som verkligen använder det så är det den mindre.

Nej vi kan ju inte veta hur era barn är men för de allra flesta barn ökar behovet av att vara själva i sitt rum under längre tider när dom blir tonåringar, det ligger nästan i tonåringars natur.
    Er 12 åring är snart tonåring så det naturliga är att han eller hon kommer att spendera mer tid i sitt rum än 6 åringen de närmaste åren.

Du frågar ju efter vad folk i tråden anser och de flesta skriver ju att 12 åringen troligtvis har mer nytta av det större rummet.

Vet inte om det är för att många tycker just så men du skriver gärna argument mot det då, så det låter mer som att du tycker att 6 åringen ska ha det större rummet eller har jag fel? hade du skrivit lika många argument om många hade föreslagit att 6 åringen skulle ha fått det större rummet?

Tycket ni vuxna olika?
  • Anonym (Nala)
    Anonym (H) skrev 2020-11-18 06:32:50 följande:

Tänker du att hen ska klättra upp för att leka då?

Ja, precis. Om dockhuset inte är så stort att det inte finns plats att sitta bredvid.

Jag tänker att just dockhuslek brukar vara en ganska lugn sysselsättning som det skulle funka att göra en knapp meter över mark. Det är hela väggar runt överslafen så småsaker riskerar inte att trilla ner om ni ser till att ha en skiva som golv s.a.s.

Eftersom det är större risk för vilda lekar och kuddkrig om hen har sängplats där uppe så tänker jag att det här förslaget skulle ge hen lekutrymme och dessutom en mysig kojsäng.
  • Kvittning

Låt den äldre få rummet och sedan efter studenten så blir det stora rummet det yngre barnets (antingen genom flytt eller att de då byter rum), då får de ungefär lika lång tid i det.

Jag är yngst och uppväxt med att äldsta barnet har största rummet och i takt med att syskon flyttar hemifrån så byter man upp sig i rumsstorlek. Har aldrig haft några problem med den logiken och jag hade ändå extremt lätt för att hitta upplevda orättvisor mot mig som barn. 

• Anonym (Allin)

Jättekonstigt med argument om att sexåringen inte använder rummet på samma sätt, det vet väl inte ni? Är det någon som verkligen använder det så är det den mindre.

Men då så, ge rummet till sexåringen då 
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2020-11-17 19:55:33 följande:

Ca 2,5 kvm skillnad mellan rummen. Båda har sina argument till varför de ska ha det större och vi vuxna resonerar olika.

Den yngre leker ännu på golvet, bygger med lego och önskar sig ett stort dockhus. Den äldre önskar sig ett piano.

Hur tänkte ni när ni köpte huset/lägenheten?
  • Anonym (A)

Om du vet att det är så, så ger ni ju rummet till den yngsta.

Vad är ditt problem, ni har ju bestämt er för att flytta till ett hus/lägenhet med små barnrum, ändå ska det få plats med med dockhus och piano. Hur tänkte ni när ni köpte?
  • Billie38

Fattar faktiskt inte vad problemet är. Min dotter har ett rum på 8kvm och hon har plats till både säng, sängbord, skrivbord, större skåp och plats på golvet att leka med lego o dockor och allt möjligt. Har ni ens sett rummet i verkligheten eller tittar ni bara på ritningar?

Dock har hon sina kläder i en garderob som är utanför rummet.

• Anonym (6789)

Har ni inte redan det minsta rummet som ert sovrum, så tar ni det.
    Har ni redan det minsta rummet, så blir det varken piano eller dockhus i nuläget..
    Istället får ni prioritera att ordna ett boende med större rum. Då har ni gjort ett felköp utifrån er situation.

• Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2020-11-18 11:48:31 följande:

Hur tänkte ni när ni köpte huset/lägenheten?

Planen från början var att yngsta skulle få rummet, men sen började den äldre protestera och nu är inte vi föräldrar överens längre heller.
  • Anonym (H)
    Anonym (6789) skrev 2020-11-18 14:01:58 följande:

Har ni inte redan det minsta rummet som ert sovrum, så tar ni det.

Har ni redan det minsta rummet, så blir det varken piano eller dockhus i nuläget..

Istället får ni prioritera att ordna ett boende med större rum. Då har ni gjort ett felköp utifrån er situation.

Vi tänker inte flytta för att barnen har krav på större rum. Så små är inte rummen och så bortskämt har de inte lov att vara.
Svar på tråden 6 och 12, vem ska ha största rummet?