• Anonym (H)

6 och 12, vem ska ha största rummet?

Ca 2,5 kvm skillnad mellan rummen. Båda har sina argument till varför de ska ha det större och vi vuxna resonerar olika.

Den yngre leker ännu på golvet, bygger med lego och önskar sig ett stort dockhus. Den äldre önskar sig ett piano.

• Svar på tråden 6 och 12, vem ska ha största rummet?
  • Anonym (X)
    fjanten skrev 2020-11-17 20:44:10 följande:

Hur jäkla litet är det lilla rummet egentligen??? Jag hade nog inte flyttat dit ö.h.t. med så värdelösa lösningar.

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Orättvis) skrev 2020-11-17 20:44:43 följande:
    Då hade jag inte köpt ett dockhus till det andra barnet heller.
    Varför ska ena barnet straffas bara för att det andra inte kan få vad det vill ha??
  • Anonym (X)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-11-17 20:46:06 följande:
    Varför ska ena barnet straffas bara för att det andra inte kan få vad det vill ha??
    Hur påverkas syskonrelationen av att det ena syskonet både får önskad grej och större rum?
  • Anonym (Orättvis)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-11-17 20:46:06 följande:
    Jag tycker att det känns orimligt att ett av syskonen får både större rum och hög önskan uppfylld, när det andra syskonet blir helt utan. Ett piano kan stå i ett annat rum, men det duger inte för föräldrarna.
  • Billie38

Det stora barnet kommer garanterat spendera mest tid på rummet. Så hade jag gjort mitt val.

Sen är det inte så svårt o göra plats för legobygge o ha dockhus. Allt beror på hur ni möblerar o fixar lösningar. Loftsäng ger mer golvyta till lek tex

• Anonym (H)

Problemet är inte rummen, utan att de önskar sig så stora saker. Ett mindre dockhus får såklart plats, men inte ett sånt som önskas. Alla har inte möjlighet att köpa det ultimata drömhuset direkt och vi är jätteglada för att vi äntligen kunnat köpa hus öht.

• Selmans

Kan en lösning vara en loftsäng med ett dockhus under till 6-åringen? Tänker att sexåringar generellt älskar loftsäng.

6-åringen får det större rummet så snart det äldre syskonet föyttt hemifrån, på så sätt får de ungefär lika många år i det stora rummet.

Föreslår också att det lilla rummet med loftsäng och dockhus inreda först, därefter det större rummet. 12-åringen lär ha lättare att vänta pga ålder och större rum.

• fjanten
    Anonym (H) skrev 2020-11-17 20:52:53 följande:

Problemet är inte rummen, utan att de önskar sig så stora saker. Ett mindre dockhus får såklart plats, men inte ett sånt som önskas. Alla har inte möjlighet att köpa det ultimata drömhuset direkt och vi är jätteglada för att vi äntligen kunnat köpa hus öht.

Men ha dockskåpet i något annat rum då om ni vägrar ha pianot någon annanstans. Snacka om att skapa problem som inte behöver finnas.
  • Anonym (H)
    Billie38 skrev 2020-11-17 20:50:42 följande:

Det stora barnet kommer garanterat spendera mest tid på rummet. Så hade jag gjort mitt val.

Sen är det inte så svårt o göra plats för legobygge o ha dockhus. Allt beror på hur ni möblerar o fixar lösningar. Loftsäng ger mer golvyta till lek tex

Förstår inte hur du kan vara så säker på det.

Loftsäng kommer vi aldrig ha, skulle bli rakt av livsfarligt.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Orättvis) skrev 2020-11-17 20:48:30 följande:
    Jag tycker att det känns orimligt att ett av syskonen får både större rum och hög önskan uppfylld, när det andra syskonet blir helt utan. Ett piano kan stå i ett annat rum, men det duger inte för föräldrarna.

Det känns ändå rimligare att köpa ett litet dockhus än ett piano. Själv skulle jag inte köpt något piano alls, oavsett vem som har det större rummet.

Nu börjar jag fundera på hur små de där rummen egentligen är om det inte ens får plats ett dockhus i det ena av dem.

TS, ni skulle kunna ha det yngre barnet i det mindre rummet och det äldre i det större. Det större kan då ha piano på sitt rum och det yngre kan nog ha dockhus, om man tänker lite utanför boxen och har det på en hylla på väggen istället eller någon annan smart lösning.
Svar på tråden 6 och 12, vem ska ha största rummet?