• Anonym (-)

Ska "anpassningar på arbetsplatsen" för en "svag" anställd göra att andra drabbas negativt och få dra extra lass?

Finns på min arbetsplats anställda med uppenbara psykiska problem. Depressionstecken, ångesttecken, rädd för att prova nya saker, på gränsen att bli utbränd. Chefen anpassar arbetet för den här personen så att hen behöver göra minimalt utöver det absolut nödvändiga. T.ex. behöver personen inte introducera ny personal, studenter, ta på sig uppdrag/ansvar med mera. Förstår arbetsgivarens välvilja här, och arbetsgivaren har ett ansvar att anpassa arbetsplatsen, förebygga ohälsa osv. MEN det leder ju till att annan personal på arbetsplatsen får sjukt mycket att göra, t.ex. ta dubbla studenter, dubbla ansvarsområden.. Kan det verkligen behöva vara så? Att en/ett fåtals behov ska styra och sabba för alla andra? 

• Svar på tråden Ska "anpassningar på arbetsplatsen" för en "svag" anställd göra att andra drabbas negativt och få dra extra lass?
  • Anonym (Oklart)
    Anonym (-) skrev 2020-11-17 09:43:25 följande:

Är kluven alltså. Om personen sjukskriver sig för en tid och en normalfungerande vikarie tas in så kan ju denna vikarie leva upp till förväntningar och krav för lärarrollen, således blir arbetsbördan jämt fördelad mellan alla arbetstagare samt att den "svage" får hjälp hen behöver

Personen kan bara sjukskriva sig i 7 dagar. Efter det är det först en läkare och sedan Försäkringskassan som ska bedöma om personen har nedsatt arbetsförmåga eller inte och så låter det ju inte här.
  • Anonym (f)
    Anonym (Oklart) skrev 2020-11-18 07:11:12 följande:
    Personen kan bara sjukskriva sig i 7 dagar. Efter det är det först en läkare och sedan Försäkringskassan som ska bedöma om personen har nedsatt arbetsförmåga eller inte och så låter det ju inte här.
    Nej, och ofta får sjukskrivna inte den hjälpen de behöver heller. 
  • Anonym (inget val)

TS. Arbetsgivaren har för det första inget val. DE är skyldiga att anpassa arbetet.
    För det andra verkar det inte som att de arbetsuppgifter ni andra utför ens tar särskilt mycket av er tid?
    För det tredje kan du inte skylla på den som är sjuk.

• Anonym (Ansvar)
    Anonvm skrev 2020-11-17 20:03:12 följande:

Jag känner att vi lever i parallella världar.

Jag är en simpel knegare med ett rikstäkande kollektivavtal som reglerar min lön, vi är 120 kollektivare på golvet på min arbetsplats o vi har på öret lika lön allihopa.

Vissa har jobbat sen i somras, vissa har jobbat i 40+år. Vissa kan 2-3 olika arbetsmoment, andra kan samtliga 100+ förekommande arbetsuppgifter.

Vissa producerar 100 enheter i timmen, andra 25.

Vissa är sjuka 2-3 gånger i månaden, andra kan räkna sina sjukdagar senaste 20åren på ena handen.... Men alla har samma lön, noga med det.

Off topic. Men är det inte vanligt med ackord på industrijobb?
  • Anonym (inget val)
    Anonym (Ansvar) skrev 2020-11-18 20:57:26 följande:
    Det tror jag inte. Många gånger verkar det vara så som anonvm skriver. Så har vi det också på min arbetplats. Starka fackliga förbund och fasta löner beroende på befattning
  • Anonvm
    Kanske det är.

Mina egna erfarenheter genom min egen arbetsgivare säger mig att den tiden är förbi, "det är nya tider nu" brukar den nyutexaminerade 27åriga "HR-chefen" som anställdes för några år sen säga....

Vi hade en sorts ackord tidigare kan man säga, vi brukade få gå hem för dagen de dagar som vi gjort klart en order o det inte fanns mer för oss att göra den dagen... Nu tvingas vi ansöka om kompensationsledigt eller gå o sätta oss i lunchrummet o vänta ut resterande arbetstiden.
    OM det inte är praktiskt möjligt att dela upp det som andra ligger efter med förstås, då ska jag utöver att först ha gjort mitt eget jobb även göra hälften av det som någon annan har kvar för dagen, enbart pga av att h*n inte klarar av att hålla tempo.

Ni kan föreställa er vilka slitningar, splittringar och grupperingar detta leder till? Ni kan föreställa er vilken mysig stämning det är i lunchrummet?
  • Ester69

Tror ackord är typ utdött i industrin. Jag har jobbat både på gjuteri, bearbetning av gjutgods och jobbar nu som operatör inom träindustrin. Och på ingen av dom arbetsplatserna och liknande finns inte ackord.
  • Ester69

Tror ackord är typ utdött i industrin. Jag har jobbat både på gjuteri, bearbetning av gjutgods och jobbar nu som operatör inom träindustrin. Och på ingen av dom arbetsplatserna och liknande finns inte ackord.
  • Ester69
    Anonvm skrev 2020-11-17 22:48:24 följande:

Skillnader i prestationer runt 5-10% är givetvis fullt acceptabelt.

Precis som du säger så har vi alla våra styrkor och svagheter, vi är olika bra på olika saker. Men på många arbetsplatser så finns det vissa arbetsmoment som ingen egentligen vill göra eftersom de är tunga, jobbiga, skitiga, tråkiga, eller vad som helst... Då är ju det "solidariska" att göra att ha en arbetsrotation så att ALLA tvingas utföra detta, fast inte så ofta.

Det är ju detta som sätts ur spel när vissa individer tillåts undvika detta genom att koka ihop nån motivation till varför de ska slippa....

Det där känner jag igen, vi har rotation men det är alltid några som kör på veckans *grej". Fast oftast för att slippa dom jobb som innebär mest ansvar. Och sen ska man ha samma lön fast man alltid får ta dom hårda bitarna. Och med en svag chef så får gnällspikarna som dom vill.
  • Anonvm
    Ester69 skrev 2020-11-18 22:32:41 följande:
    Har du några teorier kring varför det har blivit så?

Har du några tankar om det är en negativ eller positiv förändring? Om du resonerar ur lite olika perspektiv?
Svar på tråden Ska "anpassningar på arbetsplatsen" för en "svag" anställd göra att andra drabbas negativt och få dra extra lass?