• Anonym (Grå)

Finns det ens någon sajt som fungerar sämre än Familjeliv?

Jag kommer då inte på någon!

• Svar på tråden Finns det ens någon sajt som fungerar sämre än Familjeliv?
  • Anonym (Grå)

Sajten fryser sig så fantastiskt hela tiden, så har det varit några år nu och ingen verkar göra något åt det!? Dom verkar tycka det är normalt, och att det ska vara så!

• Anonym (.)
    Anonym (Grå) skrev 2020-11-08 13:13:32 följande:
    Sajten fryser sig så fantastiskt hela tiden, så har det varit några år nu och ingen verkar göra något åt det!? Dom verkar tycka det är normalt, och att det ska vara så!
    Jag tar föregivet att ägarna insett problemet.
    Att sajten bygger på gammal teknik som man dessutom har förbättrat lite här och lite där genom åren. Minns du "Kodaren" som var aktiv för några år sedan och fixade kod lite här och där?

Webbajter är som ett garnnystan, från början ligger det i fina lager, strukturerat och fint ordnat. Men drar man lite här och lite där, skarvar lite här och lite där så blir det en förfärlig oordning man aldrig någonsin kan få ordning på.  Så det kodaren gjorde var rätt då men resultatet är det vi ser idag.

Det enda man kan göra är att göra om och göra rätt, göra om allt från början. Det är där databaserna ställer till det.  Allt det här, alla inlägg osv ligger i databaser och troligen är det så att kopplingarna mellan baserna och webbsidorna är så härviga att det måste till en expert för att reda ut det.

Sånt är svindyrt och inget ägare är intresserade av, det är liksom inte värt det. Och att börja om helt från början igen med ett helt nytt tomt forum? Då lär de flesta familjelivare försvinna till det berömda näst-sämsta forumet...
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (.) skrev 2020-11-08 13:22:10 följande:
    Jag tar föregivet att ägarna insett problemet.
    Att sajten bygger på gammal teknik som man dessutom har förbättrat lite här och lite där genom åren. Minns du "Kodaren" som var aktiv för några år sedan och fixade kod lite här och där?

Webbajter är som ett garnnystan, från början ligger det i fina lager, strukturerat och fint ordnat. Men drar man lite här och lite där, skarvar lite här och lite där så blir det en förfärlig oordning man aldrig någonsin kan få ordning på.  Så det kodaren gjorde var rätt då men resultatet är det vi ser idag.

Det enda man kan göra är att göra om och göra rätt, göra om allt från början. Det är där databaserna ställer till det.  Allt det här, alla inlägg osv ligger i databaser och troligen är det så att kopplingarna mellan baserna och webbsidorna är så härviga att det måste till en expert för att reda ut det.

Sånt är svindyrt och inget ägare är intresserade av, det är liksom inte värt det. Och att börja om helt från början igen med ett helt nytt tomt forum? Då lär de flesta familjelivare försvinna till det berömda näst-sämsta forumet...
    För en som inte knackar kod på fritiden, skulle sidan flyta smidigare om man tog bort alla trådar som är äldre än säg tio år eller nåt? Det borde ju ta bort en hel del material som ligger och skräpar, eller finns det någon annan lösning?
  • flygrl

Av alla sajter jag regelbundet besöker är FL den som funkar i särklass sämst. Diverse småfel skulle jag lätt kunna stå ut med om det inte vore för det otroliga laggandet man ständigt drabbas av. Det gör sajten närapå omöjlig och visst funderar jag ibland på att bara överge FL. Men...samtidigt gillar jag ju forumet, tycker om att läsa va andra tycker och tänker och även själv ibland skriva nåt. Det är oftast trevligt här. Va jag vet finns inget vettigt alternativ och därför fortsätter jag hänga här.

Men att inget görs åt dom tekniska problemen utan dom får pågå år ut och år in...det är så uppenbart att ägarna tyvärr slutat bry sig om FL och att sajten är döende. Känns jävligt trist faktiskt.

• klyban
    Anonym (Grå) skrev 2020-11-08 13:13:32 följande:
    Vet ibland så kan man posta ett inlägg så tar det flera minuter innan det blir postat, och allt är bara stilla.
  • Anonym (Grå)
    klyban skrev 2020-11-08 20:33:58 följande:

Vet ibland så kan man posta ett inlägg så tar det flera minuter innan det blir postat, och allt är bara stilla.

Precis den laddar ca. 25% sedan fryser allt sig, typ som en timeout i databasen, ibland går meddelandet iväg och ibland får man errorsidan!? Det måste ha varit flera olika kockar i olika steg, som knackat koden till denna soppa!
  • molly50

Som flera redan har skrivit så är det intressant att läsa här i forumet och se vilka olika liv andra lever och vilka olika åsikter folk har.
    Men detta laggandet är något som kan störa mig enormt.
    Jag tänkte först att det var min dator som krånglade,men nu inser jag att så inte är fallet.
    Jag hoppas att det åtgärdas,för det är enormt frustrerande.

• Anonym (.)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-11-08 19:43:15 följande:
    För en som inte knackar kod på fritiden, skulle sidan flyta smidigare om man tog bort alla trådar som är äldre än säg tio år eller nåt? Det borde ju ta bort en hel del material som ligger och skräpar, eller finns det någon annan lösning?
    Förmodligen gör det varken till eller från. Det är text som ligger och skramlar och gör inget annat än tar upp plats.
    Störst roll spelar hur databaskopplingarna ser ut, hur koden ser ut  och hur många anrop som sker.
    Typ.

• Anonym (.)
    molly50 skrev 2020-11-08 21:26:44 följande:
    Som flera redan har skrivit så är det intressant att läsa här i forumet och se vilka olika liv andra lever och vilka olika åsikter folk har.
    Men detta laggandet är något som kan störa mig enormt.
    Jag tänkte först att det var min dator som krånglade,men nu inser jag att så inte är fallet.
    Jag hoppas att det åtgärdas,för det är enormt frustrerande.
    Det har laggat i ganska många år. Från början hette det TÖM CACHEN. Sen hörde vi ingenting.

Men åtgärdas, det kommer inte att ske.
    Sajten kommer långsamt att dö som alla andra webbforum som mer eller mindre överges av ägarna. Det har skett många gånger förr och det händer just nu, här.

Googla "Forumdöd" och du får mängder av träffar från en massa olika fd forum...
  • LittleSunshine84

Det roliga är att man får aldrig ngt svar av ngn moderator eller ngn som helst feedback när man klagar. Är också ett lustigt sätt att ta emot kritik :)

Svar på tråden Finns det ens någon sajt som fungerar sämre än Familjeliv?