Inlägg från: Sprallan |Visa alla inlägg
  • Sprallan

Vår letrozol resa- följas åt?

Marimardi skrev 2021-02-10 23:40:14 följande:

Hörrni jag tog ett RFSU test spontant bara för att trots att jag inte alls känner mig gravid, och det visade två streck!! Köpte ett digitalt också bara för att vara säker och den visade gravid 1-2 veckor!! Är i chock!!:D

Så himla kul!!! Stort grattis :) kände det på mig ;)

Jag var och tog blodprov för progesteron samt för mina sköldkörtelvärden (har inte bara PCO utan även hypotyreos) så nu är det bara att avvakta svar, samt mens eller positivt svar på stickan om drygt en vecka. Håll tummarna :)
  • Sprallan
    Kvinnamedpco skrev 2021-02-10 16:14:03 följande:

Hejsan!

Jag är ny i tråden och anledningen till att jag söker mig hit är för att jag har PCO och går på Provera och Letrozol (andra kuren), jag och min fästman har varit utan skydd i två år men försökt aktivt i ca ett år. Min första kur fungerade inte alls, kunde inte mäta med ägglossningsstickor att jag fick ägglossning och mycket riktigt så bekräftades detta med utebliven menstruation (och ingen graviditet).

Ska nu börja med Provera igen för att få igång en blödning så att jag kan börja äta dubbla dosen av Letrozol. Är det någon som behövt göra liknande?

Jag blir nyfiken hur fungerar det för alla er i tråden? Jag har läst lite men funderar på vilket stadie ni är idag? Får ni menstruationsblödningar efter letrozolbehandlinge? Kan ni mäta ägglossningen? OSV.  Vi börjar med IVF i maj om det inte blivit en "naturlig" graviditet innan dess.

Så bra tråd, blir tungt att gå igenom "ensamma". 

Hej :) välkommen!

Jag har också PCO, är inne på min andra kur letrozol sedan ett missfall i december. I höstas blev jag gravid på min tredje kur letrozol (det som sen slutade i missfall tyvärr).

Jag har ingen ägglossning alls naturligt, provade först med enkelkur letrozol, det räckte inte för mig utan fick gå upp till dubbel dos under cykel 2. Behövde dock inte äta provera utan vi började på ny kur direkt, vet inte om det var för att jag verkligen inte har nån egen cykel alls att ta hänsyn till som jag slapp ta provera igen utan kunde få börja på dubbel direkt efter VUL där det konstaterades att enkel dos inte gav effekt.

Sedan blev jag som sagt gravid på min tredje kur. Dock konstaterades MA i vecka 10 på ultraljud i december så nu är jag igång igen och på min andra kur. Väntar mensen om ca en vecka.

Jag får tydligt utslag på ägglossningsstickorna (förutom på första kuren efter missfallet där jag fick utslag under 4-5 dagar, tror inte kroppen var redo riktigt) samt blödning de månader jag inte blivit gravid. Sålänge du får ägglossning av letrozolen kommer du att få en blödning varje månad om du inte blir gravid, så då ska du inte behöva ta provera utan bara letrozol :)
  • Sprallan
    Kvinnamedpco skrev 2021-02-10 16:14:03 följande:

Hejsan!

Jag är ny i tråden och anledningen till att jag söker mig hit är för att jag har PCO och går på Provera och Letrozol (andra kuren), jag och min fästman har varit utan skydd i två år men försökt aktivt i ca ett år. Min första kur fungerade inte alls, kunde inte mäta med ägglossningsstickor att jag fick ägglossning och mycket riktigt så bekräftades detta med utebliven menstruation (och ingen graviditet).

Ska nu börja med Provera igen för att få igång en blödning så att jag kan börja äta dubbla dosen av Letrozol. Är det någon som behövt göra liknande?

Jag blir nyfiken hur fungerar det för alla er i tråden? Jag har läst lite men funderar på vilket stadie ni är idag? Får ni menstruationsblödningar efter letrozolbehandlinge? Kan ni mäta ägglossningen? OSV.  Vi börjar med IVF i maj om det inte blivit en "naturlig" graviditet innan dess.

Så bra tråd, blir tungt att gå igenom "ensamma". 

Hej :) välkommen!

Jag har också PCO, är inne på min andra kur letrozol sedan ett missfall i december. I höstas blev jag gravid på min tredje kur letrozol (det som sen slutade i missfall tyvärr).

Jag har ingen ägglossning alls naturligt, provade först med enkelkur letrozol, det räckte inte för mig utan fick gå upp till dubbel dos under cykel 2. Behövde dock inte äta provera utan vi började på ny kur direkt, vet inte om det var för att jag verkligen inte har nån egen cykel alls att ta hänsyn till som jag slapp ta provera igen utan kunde få börja på dubbel direkt efter VUL där det konstaterades att enkel dos inte gav effekt.

Sedan blev jag som sagt gravid på min tredje kur. Dock konstaterades MA i vecka 10 på ultraljud i december så nu är jag igång igen och på min andra kur. Väntar mensen om ca en vecka.

Jag får tydligt utslag på ägglossningsstickorna (förutom på första kuren efter missfallet där jag fick utslag under 4-5 dagar, tror inte kroppen var redo riktigt) samt blödning de månader jag inte blivit gravid. Sålänge du får ägglossning av letrozolen kommer du att få en blödning varje månad om du inte blir gravid, så då ska du inte behöva ta provera utan bara letrozol :)
  • Sprallan
    Marimardi skrev 2021-02-11 16:42:04 följande:

Tack så mycket!! :D

Åh hoppas det visar positivt! Håller tummarna för dig!

Tack! Ska försöka hålla ut en vecka till innan jag testar (på BIM) håll oss uppdaterade hur det går för dig, så kul med lite positiva utfall :)
  • Sprallan
    Kvinnamedpco skrev 2021-02-11 15:07:14 följande:

Hej och tack! 

Fruktansvärt med missfall, men håller tummarna att det fungerar denna gången för er! Okej skönt att du slipper provera, blir en så lång väntan av det.. Jag har en naturlig cykel på lite mer än 100 dagar. Så kanske är som du säger att man tar hänsyn till detta.  Är det första cykeln du kör dubbla Letozol? Återkom gärna hur du känner dig, var det någon skillnad vad du har kunnat känna?

Jag har ganska starka ägglossningstest hela tiden, eller skulle säga att det inte är den klassiska kurvan som man ser på internet att den blir starkare och starkare för varje dag för att sen succesivt trappas ner. Mina ägglossningstest ser med ut som en hjärtfrekvens, stark, svagt, starkt, svagt osv. 

Ser verkligen fram emot att få ägglossning då vet man ju att det är möjligt att få en liten bebis, men min läkare lät inte allt för positiv. Han sa något med att jag kan ha för mycket ägg för att medicineringen ska fungera... Men men hoppet är det sista som lämnar :) 

Tack!! Ja det var tufft, speciellt när det gått så pass långt att man trodde man var ?safe?.

Har kört dubbel kur hela tiden utöver min allra första kur i somras :) det konstaterades direkt att enkel kur var för klent. Kände absolut skillnad mellan enkel och dubbel kur, just för att jag fått ägglossning varje gång på dubbel kur. Fick det inte på enkel kur och då kände man ju ingenting. Måendet har varit detsamma hela tiden, jag har inte mått särskilt dåligt av letrozolen, är lite tröttade än vanligt annars är min enda biverkning att jag fått extremt dålig hy :(

Klurigt när inte testen visar tydligt. Ett bra knep är ju att ta blodprov för progesteron, då får läkaren svart på vitt om du haft ägglossning eller inte. Det ska tas 1 vecka efter att man tror att man haft ägglossningens. VUL är ju också väldigt användbart, då kan läkaren enkelt se på dina äggstockar, finns där några mognande äggblåsor, när estimerar de att de ska släppa utifrån befintlig storlek osv.

Hoppas det ska hjälpa dig :)
  • Sprallan
    barnlängtan2021 skrev 2021-02-11 22:20:05 följande:

Hej!

Jag har inte heller någon egen ägglossning och har fått köra med letrozol. Blev gravid på andra enkeldosen så det gick väldigt fort. Fick dock ett bekräftat MA i måndags så går bara och väntar på att en blödning ska komma nu eller om jag ska behöva få tabletter på återbesöket om en vecka.

Hur gjorde du sen efter missfallet? Fick du en naturlig blödning så du kunde börja med letrozol igen?

Ush vad ledsamt :( beklagar verkligen!! Vet precis hur det känns, man känner sig så lurad. Vilken vecka var du i? Känner SÅ med dig <3

Jag fick tabletter med mig direkt, där är det ju väldigt individuellt hur smärtsamt det blir. Mitt blev väldigt smärtsamt, och jag är inte särskilt känslig, men blödde då istället bara 5-6 dagar. För vissa blir det ju som en vanlig mens i smärta men varar nog ofta längre då.

2 veckor efter att jag tagit tabletterna fick jag komma på VUL för att se att allt var ute (vilket det var) och jag kunde få börja med ny kur letrozol direkt om jag ville och kände mig redo, vilket jag gjorde. Detta på grund av att jag inte har någon egen cykel alls att ta hänsyn till. Men vet att vissa nog vill att man tar provera för att framkalla en blödning.

Den första kuren blev dock lite märklig, indikerades ägglossning på dag 14,15 och 16 på stickorna (alla tidigare cykler endast 1 dag, alltid dag 17) och sen kom ändå inte mensen förrän dag 33 (alltid dag 31 annars) Kroppen var nog inte riktigt redo. Nu är jag på omgång 2, dag 28 idag, ÄL dröjde ända till dag 22 så väntar inte mensen förrän om en vecka tidigast. Tagit prov för progesteron idag för att få bekräftat ÄL.

Cyklerna har blivit längre efter mitt MA, men om jag nu fått ÄL denna cykeln så verkar kroppen ändå vara ?back on track? :)

Hoppas att din återhämtning går så snabbt och smärtfritt som möjligt. Var det första barnet eller syskonförsök?
  • Sprallan
    barnlängtan2021 skrev 2021-02-12 11:31:18 följande:

Jag var först på ett ultraljud i slutet av januari, skulle då ha varit i vecka 8+0 men blev flyttad till 6+3. Men allt såg ändå bra ut och hjärtat slog. 10 dagar senare (i måndags) hade fostret krympt från 6,4 mm till 3,5 mm och inget hjärtslag.

Får hoppas att jag börjar blöda snart eller att det går snabbt sen med tabletterna. Det är vårt första barn så det var väldigt efterlängtat.

Förstår det, samma för oss, vårt första :( skulle gått in i v13 på julafton så vi hade planerat att berätta för närmsta familjen på julafton. Nästa gång kommer vi nog inte alls att kika på när barnet är beräknat, eller ens tänka att det kommer att gå vägen förrän vi iaf gått förbi vecka tolv, kan fortf inte släppa tanken på att jag skulle fått en liten den 7/7 :( men självbevarelsedriften gör på något vis att man kämpar vidare ändå. Ledsamt att du ändå först fått se att allt gått bra, jag fick beskedet på mitt första ultraljud som skulle vara ?tidigt? i v.10, så jag fick i alla fall aldrig se fostret levande, det kan jag förstå är väldigt kämpigt :(

Hoppas att du kan komma igång med nya försök så snart som möjligt, jag håller tummar o tår för er!
  • Sprallan
    Anonym (St92e) skrev 2021-02-12 15:35:05 följande:

När ni tar letrozol, märker ni av äggvitesekret vid ägglossning?

Jag gör, supertydligt! Känns lite smått ofräscht men är glad för det för det är mitt enda symptom så strular stickorna kan jag gå efter det istället :)
  • Sprallan
    barnlängtan2021 skrev 2021-02-12 21:08:30 följande:

Ja jag har haft lite svårt att acceptera det bara för jag vet att hjärtat slog bara några dagar tidigare. Vi skulle haft i mitten av september. Kommer vara så himla orolig nästa gång vi plussar...

Vill bara att det ska bli torsdag nu så jag kan få komma på återbesöket, är faktiskt tveksam om jag kommer börja blöda innan dess på egen hand.

Förstår verkligen det :( ja, det var nästan det som jag blev mest ledsen över, så besviken och känns så orättvist att jag aldrig kommer kunna njuta av en graviditet nu, konstant vara orolig för missfall till dagen man väl håller barnet i famnen. Fruktansvärt.

Likaså är jag SÅ mycket mer otålig i hela processen nu, när man faktiskt varit gravid en gång. Man har inte alls samma tålamod.

Förstår det, och jag tror nog samma. Man har ju fått MA, kroppen har ju inte förstått att man har missfall, det kan ju pågå flera veckor innan den inser det och det är ju fruktansvärt att gå o vänta på :( givetvis behöver man sörja men att komma vidare i processen hjälper en också att läka lite. Håller tummarna för dig!
  • Sprallan
    Anonym (Reed91) skrev 2021-02-12 22:37:41 följande:

Hej på er igen. Det var ett tag sedan jag skrev och har väl inte varit särskilt aktiv alls för jag har mått så dåligt av allt dethär med svårigheter att bli gravid. Men grattis till er som plussat och jag beklagar era missfall Sprallan och Barnlängtan. Jag är så ledsen för er skulle att ni ska behöva gå igenom det också.. 

Jag själv har ätit två kurer av letrozol och andra gången dubbel kur och på den lyckades vi äntligen plussa men tyvärr blev det ett tidigt missfall/kemisk gravidtet, vet inte vars gränsen går där. Jag hann bara tro i 1 vecka att vi äntligen skulle få bli föräldrar och jag blev helt förstörd när blödningen kom så förstår att ni måste haft/ha det fruktansvärt jobbigt nu med alla känslor kring det hela.. 

Min räddning var att precis efter blödningen fick vi på jobbet börja vaccineras mot covid-19 så jag fick ett break från detta med att tänka på barn och all stress kring det. Men nu är jag färdig vaccinerad och när mensen kommer igång nån gång har vi tänkt börja om med letrozol igen. 

Det skulle vara skönt ge varandra stöd i allt detta. Jag mådde så bra nu när vi haft denna paus från allt med barn men nu när det inte längre finns någon anledning att inte börjar försöka igen så kommer många jobbiga tankar och en fruktansvärd bitterhet tillbaka. Det känns bara så jävla orättvist att det ska behöva vara såhär rent ut sagt! Och jag är på ett sätt livrädd att börja om att försöka bli gravid igen för det blir sån besvikelse när mensen kommer och det är en sånn känsla av maktlöshet. Hur gör ni för att känna att det är värt det? Jag är så imponerad av erat kämparanda att ni orkar fortsätta efter alla nederlag, själv kan jag nästa känna ibland att jag inte orkar mer, att jag längre inte vill bli mamma trotts att jag innerst inne faktiskt vill det men jag orkar bara inte bli besviken hela tiden. 

Förlåt för detta långa meddelande och all bitterhet men kände bara att jag behöver skriva av mig. Känns inte som jag har någon i min närhet som förstår mig i allt dethär? 

För mig är drivkraften att bara fortsätta inte bara att vi så gärna vill ha barn utan även min ålder. Jag är visserligen bara 30 men detta är vårt första barn, vi vill ha minst ett till om man får önska och min skräck är att fortf försöka bli gravid med nummer 2 när jag närmar mig 40. Att hålla på med detta så länge vet jag inte vad det skulle göra med ens psyke. Tror det är därför jag är så motiverad på att inte ?slösa tid?. Dessutom har det visar sig att min sambo har betydligt färre spermier än önskvärt och produktionen går ju ner ännu mer efter 35 (han är 29) så även där känns tiden som en faktor.

Men alla är olika och behöver olika förutsättningar för att orka, om du känner att du mådde bra av en paus var det ju fantastiskt att du fick en lite beslutad ?åt dig? om du förstår vad jag menar. Risken är ju att du inte tagit den själv om det inte vore för vaccinet :)

Jag själv pratar inte med detta med någon utöver min sambo och samma för honom. Jag mår normalt sett bra av att prata men detta har jag velat hålla för oss själva, vi har massor av nära vänner som får barn nu och känner att jag inte vill dra ner deras lycka. Jag tror att jag kommer berätta allt den dagen jag väl har en bebis i min famn, men det återstår att se :) vi pratar däremot mycket om det med varandra, inget är tabu eller konstigt vilket såklart hjälper :)
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?