Inlägg från: Sprallan |Visa alla inlägg
  • Sprallan

Vår letrozol resa- följas åt?

Gulgja skrev 2021-08-24 18:03:23 följande:

Stort grattis!!! Du ska verkligen inte känna dig dum på något sätt. Det här är din resa och historia precis som våra historier är våra egna vi skriver. Nu ser vi alla till att vi håller tummarna för att allt ska gå bra och detta blir en stickybaby!!!! Tycker det låter som en bra idé med krämen och aspirin men sen kan du också köpa eget progestoron test på werlabs bara för att få se hur progestoronet ser ut.

1000 tack! :) ja det är klart, men jag vill ändå inte göra någon mer frustrerad i sin egen situation, här skriver vi ju för att få energi och pepp av varandra :) så tusen tack för ditt pepp!

Fick faktiskt OK från henne nu att vi kollar progesteronet när jag ändå kollar min sköldkörtel (har hypotyreos också så måste ta blodprov 1gång per månad i graviditet för det är annars också en risk för missfall). Så jag ska dit imorgon om jag hinner annars på måndag för att ta blodprov, hoppas såklart jag kan utesluta progesteronbrist, men om det visar brist kan jag ju få hjälp, då hoppas jag bara att det inte är för sent eftersom jag kommer va in i V6 säkert när provsvaret kommer.

Skönt att äntligen få gehör iaf! :)
  • Sprallan
    Steeph skrev 2021-08-24 18:09:39 följande:

Men grattis, jag sa ju att du skulle bli gravid igen förstår dock din oro i det hela. 

Jag förstår inte heller varför de är så mesiga med att skriva ut progesteron.. man blir ju tokig. Tror kanske att det är lättare att vända sig till privata då de är lite mer lätta att ha att göra med

Jag tror och hoppas verkligen inte att du väntar ditt 3:e missfall. Det är klart att det ska gå vägen denna gång. Jag håller tummarna och önskar dig all lycka till <3

1000 tack! Ja jag kände att jag mådde illa när jag red i måndags när pulsen gått upp lite, så då började jag misstänka att det kanske kunde gått vägen ändå :)

Nej jag fattar inte det heller! Jag går faktiskt hos en privat redan och hon brukar va så himla frikostig och öppen för allt men efter mitt sista missfall så blev hon jättemärklig och precis tvärtemot. Men jag fick faktiskt svar från hennes sköterska precis att jag får ta blodprov för progesteron. Så ska försöka hinna dit imorgon, annars får det bli på måndag :) hoppas bara det inte är för sent att göra en åtgärd om det visar brist, det kanske behövs direkt från befruktningen. Men men, nu får jag svar iaf :) :)

När har du BIM? Vet att ni skulle gå vidare med IVF men tänker att du fick väl ÄL denna cykeln? Så en chans finns ju i så fall att du redan är gravid :)
  • Sprallan
    Steeph skrev 2021-08-26 11:28:49 följande:

Åh då förstår jag. Hoppas så att ditt progesteron ligger fint och att du inte behöver tillskott. Och skulle du behöva det så hoppas jag att du får starta med det omgående

Jag är på äl+3 idag så det är en lång väg att vandra. Har bim 6/9. Fick äl på dag 20 trots letrozol men tror att abort och vaccin störde det hela. Ska försöka 2 månader till utan letrozol och får hoppas att vi lyckas bli gravida innan ivf. Dock känner jag mig helt lugn inför ivf, fick en så bra känsla från kliniken

Fick svar på proverna idag, jag hade högt progesteron och låg helt adekvat för en tidig graviditet. Funderar ändå på om jag kanske ska testa progesteronkräm. Den är bioidentisk så de säger ju att man inte kan överdosera så att säga. Vill göra allt jag kan för att försöka hjälpa det på traven. Jag tänker att alla missfallen har kommit efter v7, så jag kanske inte ökar som jag ska sen, då kanske lite hjälp kan få receptorerna att vakna till och producera mer.. vad tror ni?

Vi håller så klart tummarna för ett plus, men så skönt att ni är igång ändå och fått en så bra känsla för kliniken! Tror det är helt rätt att bara nollställa kroppen lite innan ni kör igång med IVF :)
  • Sprallan
    Arezo89 skrev 2021-08-30 14:49:01 följande:

Stort grattis till plusset Sprallan!!! Jag håller tummarna hårt för att det går hela vägen den här gången! Det är jättebra att ditt progesteron var högt, jag kollade också det på eget bevåg och blev lugnad av att det låg på en bra nivå, går in i graviditetsvecka 10 på onsdag. :) önskar dig och alla andra i tråden all lycka!!

Spännande! Är lite kluven om jag ändå ska köra på med progesteronkräm, alla mina missfall/MA har ju kommit efter v7, tänker att jag kanske inte ökar som jag ska, men lär inte kunna tjata till mig ett prov till om några veckor, haha

Kul att du kommit så pass långt nu, en fjärdedel :) har du varit på något tidigt ultraljud eller du inväntar KUB? Borde va dags om nån vecka? :)

Jag har ett tidigt VUL inbokat i slutet av V8 på 7+6, så får vi hoppas det ser bra ut.

Lycka till med allt!
  • Sprallan
    Steeph skrev 2021-08-31 08:12:43 följande:

Men vad skönt att du hade högt progesteron, det är ju toppen jag kommer göra samma sak när/om jag blir gravid igen, gå och lämna prov.

Jag tror ju inte det kan skada, men om du har bra progesteron så ska det ju inte behövas något mer. Kanske läs på lite och verkar det okej och du vill testa så kör på

Ja, vi pratade igår och förmodligen blir det bara en ägglossning till sen kör vi igång så att vi hinner en återföring innan jul!!!

Spännande med återföring redan innan jul! Håller tummarna massor :) du får uppdatera oss om hur det går och hur allt går till, tycker det är så intressant och kanske blir det fler av oss som får gå vidare till IVF framöver.

Jag bestämde mig för att köra med krämen också, nu får vi hoppas det är tredje gången gillt som gäller för min del :)
  • Sprallan
    Anonym (Första) skrev 2021-09-01 05:33:12 följande:

Oj så dålig upplösning.. provar igen

Aldrig använt Ovitrelle men tycker mig definitivt se ett streck på bilden :) ett plus är alltid ett plus säger dom, så jag vågar mig på ett grattis!!

Fortsätt testa med morgonurin ska du se att strecket säkert fortsätter bli starkare :)
  • Sprallan
    Arezo89 skrev 2021-08-31 11:31:51 följande:

Om du inte kan få ett nytt progesteron prov så kan jag rekommendera Werlabs, kostade strax över 300 kr och jag kunde testa samma dag och fick svar 1-2 dagar senare båda gångerna. Vet tyvärr inte hur det funkar med progesteronkräm om dina nivåer redan är bra..

Vad skönt att du fått ett tidigt VUL inbokat! Vilken vecka/dag är du i nu? Jag gjorde ett på 8+0 och fick se vår lilla skrutt med ett starkt hjärtslag. Hoppas på samma resultat för dig!! Ser inte ut att bli KUB för mig då man tydligen bara tar emot kvinnor över 35 i Stockholm men har bokat ett vanligt UL 12+1 så min sambo kan vara med.

Stort lycka till nu!!

Tack för tipset :) efter att ha läst på så bestämde jag mig faktiskt för att köra med krämen också. Kan ju vara att det är bortkastade pengar men hade redan två tuber hemma så kände att jag lika gärna kunde använda dom eftersom de säger att man inte kan överdosera bioidentiskt progesteron.

Ja, läkaren brukar göra så för o se att allt fortgår som det ska innan hon lämnar över mig till vanliga MVC. Är bara i 4+5 så väldigt tidigt ännu. Åh vad härligt!! Ja, jag hoppas också det men tror inte jag kommer slappna av förrän jag når någonstans fram till ca rutinultraljudet med tanke på all min historik. Förra fick jag se i både 6+3 och 8+3 med pickande hjärta och utvecklades exakt som det skulle, sen i 11+3 låg jag där återigen med beskedet att inget lever.. så vi försöker ha is i magen så mycket det går denna gång, känner faktiskt att jag nog lyckas, tänker inte alls lika mycket på det och läser inte inne i appen osv. Intalar mig att det ?inte är lönt? förrän efter KUB, men kommer nog va svårt om jag får se ett pickande hjärta på VUL i 7+6 att inte börja hoppas.

Förstår dig, jag hade också bokat in ett eget om man inte fått KUB, bor i skåne, här får alla det oavsett ålder vilket är lite lyxigt har jag insett :)

Hur mår du, inga jobbiga krämpor/illamående? :)
  • Sprallan
    Sola13 skrev 2021-09-01 09:33:57 följande:

Spottingen fortsatte och mensen kom seeent igårkväll så räknar idag som cd 1. Drar igång med en ny dubbeldosomgång på fredag och har fått tid till äggledarspolning mm den 9 september!

Håller tummarna massor för dig för nästa månad! :)

Äggledarspolning är ingen höjdare men SÅ skönt i få gjort så man inte stoppar i sig en massa letrozol i onödan :)
  • Sprallan
    Anonym (Första) skrev 2021-09-01 05:33:12 följande:

Oj så dålig upplösning.. provar igen

Hur har det gått för dig? Blir strecket starkare eller fortsatt samma? Håller tummarna massor för dig :)
  • Sprallan
    Jenniepennie031 skrev 2021-09-03 08:15:31 följande:

Hej tjejer. Så märkligt detta. Har ätit dubbeldos Letrozol men utan att nåt hänt denna månad (har tidigare fått ÄL ca dag 16-20 med dubbeldos Letrozol). Hade därför gett upp om ÄL denna månad och var ett par dagar ifrån att ta en Provera-kur och börja om. Helt plötsligt får jag ÄL-flytningar och utslag på cd38??? Känns märkligt för det är ju ungefär då jag troligen skulle haft ÄL utan Letrozol (50-60 dagars cykler, har PCO). Det känns ju som att Letrozolen helt plötsligt inte verkar. Nån som varit med om liknande? Kan tillägga att jag hade ett missfall runt midsommar så detta var första cykeln efter det.

Min första cykel efter ett av mina missfall fick jag längre cykel (alla gjorda med letrozol) men inte så pass mycket förändring. Hade oftast kring CD17-18 och fick istället CD21, men så pass stor förändring som din har jag inte upplevt :(
  • Sprallan
    GlitterE skrev 2021-10-10 16:34:46 följande:

Efter tredje omgången letrozol och denna gång dubbel dos så har jag nu äntligen fått till en ägglossning. Vi plussade 3 oktober, så nu i vecka 4+4. Håller innerligt tummarna för att allt ska gå vägen och känner inte riktigt att jag vågar slappna av och njuta ännu.

Stort grattis!! Det kommer säkert gå superbra, har du något tidigt VUL inbokat?

Jag är själv nu i 10+3 men vågar inte heller tro att det ska gå vägen trots att jag fått se pickande hjärta och embryo i ?rätt? storlek i 7+6. Efter 2 MA (och 1MF då ena graviditeten var tvillingar som lämnade vid olika tidpunkt i graviditeten) under senaste året tror jag inte riktigt man tror på det förrän man typ nått RUL. Vi har KUB i slutet av nov och hoppas så få se en liten krabat som fortsatt lever. Äter blodförtunnande och tar progesteronkräm på eget bevåg för att försöka undvika ännu ett tidigt missfall.

Är det din första graviditet eller syskonförsök?

Håller alla tummar och tår att det är vår tur nu :)

Mår du bra eller du har några biverkningar som du känner av?
  • Sprallan
    GlitterE skrev 2021-10-11 15:47:57 följande:

Stort tack! Jag håller verkligen tummarna för att allt går vägen. Det är vårt första och jag kan inte fokusera på något annat känns det som, antar att det är fullt normalt  Vi har tid hos gyn 26 oktober, dvs 6+6. Vet inte riktigt vilka förväntningar jag ska ha eller ens vad man kan få reda på så pass tidigt? Vet du/någon varför man blir erbjuden så tidigt bara för att cykeln är stimulerad? Som jag förstått det så finns det inga ökade risker pga stimulering. Jag har bara haft pyttelite värk nere i livmodern och hyperkänsliga bröstvårtor. Skojade med sambon här om dagen och bad om fler symtom så att jag kan förstå att det verkligen är på riktigt. 

All lycka till dig! Håller verkligen tummarna.. jag kan inte ens försöka tänka på känslan efter missfall. Vad är progesteronkräm bra för? Hur mår du nu och hur har du mått tidigare veckor? 

Det är helt normalt ;) jag var likadan i både första och andra, denna gången har jag av förklarliga skäl försökt ignorera det så mycket det bara går o försöker få tiden att gå snabbt :)

Min läkare har motiverat det tidiga VUL med att hon vill se att allt ser bra ut (embryot lever, graviditeten sitter på rätt ställe dvs utomkveds, att det är en pågående graviditet, dvs inte bara en tom hinnsäck med gulkropp osv) det är så mycket som kan gå fel i början så hon har velat se att allt ser bra ut innan hon lämnar över en till vanliga MVC.

I 6+6 bör ni absolut kunna se hjärtat slå :) håller tummarna massor! Jag har heller typ inga symptom, svullna bröst och konstant kissnödig är det enda, njut att du slipper illamående ;)

Näst efter kromosomfel hos embryot är progesteronbrist en av de vanligaste orsakerna till tidiga missfall. Så det är därför jag tar det. Efter missfallsutredningar hittar man i typ 50 procent av fallen ingenting och då brukar de va trombyl och progesteron man testar vid nästa graviditet. Inget som skadar fostret så jag kände att varför vänta till ännu ett missfall om det bara är det lilla som kanske saknas hos mig :)

Hoppas du får fortsätta må bra och att tiden går snabbt fram till VUL, uppdatera oss hur det går :)
  • Sprallan
    GlitterE skrev 2021-10-13 20:32:04 följande:

Skönt att få det bekräftat! Min förhoppning är att det ska kännas mer verkligt och på något sätt lugna mig efter ultraljudet om två veckor.

Tack för info, verkligen! Det är lustigt att ingen informerat om detta faktiskt. Det läkaren sa efter senaste besöket innan graviditeten var ?ja.. du kan ju boka tidigt ultraljud. Det kan man göra från vecka 5 men det bästa är om du håller ut till vecka 7 åtminstone?.

Intressant.. hoppas att det går vägen för dig och att det blir bra förutsättningar. En jäkla resa detta.

Det tror jag absolut att det kommer göra :) vi har ju en lite krokig resa men hade vi inte haft det hade jag garanterat också känt mig lugnare efter pickande hjärta på VUL :)

Ja lite udda att de inte säger varför, men antar att de har samma tanke. Och förmodligen är de därför de bett dig hålla ut till v 7, just för att man kan se hjärtat då. Fortf finns ju missfallsrisk men just att hjärtat börjat slå är ju en av de stora milstolparna (precis som att moderkakan ska ta över från gulkroppen vilket sker helt i typ v12 eller så) och redan efter man nått dit har ändå risken minskat en hel del :)

Tusen tack och detsamma till dig :):) håller tummarna massor!!
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?