• Anonym (Pajsaren)

Över 600 000 utandsfödda går på bidrag och kan ej försörja sig själva hävdar professor i nationalekonomi. Hur påverkar detta samhället?

https://www.facebook.com/axessmagasin/videos/745245919346319/

Professor i nationalekonomi hävdar att mer än 600 000 utlandsfödda går på bidrag och ej klarar av att försörja sig själva. Hur påverkar detta samhället?
    Hur ska problemet åtgärdas?

• Svar på tråden Över 600 000 utandsfödda går på bidrag och kan ej försörja sig själva hävdar professor i nationalekonomi. Hur påverkar detta samhället?
  • Anonym (Trötter)
    LadyJane skrev 2020-10-04 09:49:11 följande:
    Det är inte så idag men att det blev 65 år är avhängigt förväntad livslängd. Det har även varit ett starkt argument för att höja pensionsåldern.

Du har med andra ord fel i ditt påstående och du är även mycket historielös.

Kan ha betyder inte ska ha helt enkelt.
    Så nej det är inte tvärt om. Det handlar om livslängd. Sen finns det enskilda populistiska partier som inte argumenterar sakligt utan istället kommer med har fake news och ren propaganda.
    Vad gäller fake news. Jag tror inte jag sett en enda källa eller motivering i dina inlägg utan enbart personligt tyckande.

Det kanske inte fick plats bland alla personangrepp du ville ha in i inläggen?
  • Xenia
    me33 skrev 2020-10-04 09:47:20 följande:
    Fast det går till så också. De invandrare som går buss-utbildningar har sina smarta knep att svara fel hela tiden på trafik-provet.

Hörde det själv från en utlänning och varför ptja något bidragsskäl antar jag Flört
    Låter som anekdotisk bevisföring. De flesta bussförare jag ser är just invandrare.
  • Xenia
    Anonym (Pajsaren) skrev 2020-10-03 17:42:56 följande:
    Nej. Men att man flyr betyder inte att man för all evighet måste stanna här. Man kan återvända, vi skulle kunnat ha temporära uppehållstillstånd som gäller tills dess att krigen upphört. Sedan skulle man kunnat ha kvar de som lyckas etablera sig och som inte blir en börda.
    Ja, det håller jag i princip med om. Men det gäller de som flytt från krig.

Men om man flyr från en diktator kan det dröja 30 år innan diktatorn dör. Och efter honom kommer oftast en ny diktator. Hur länge kan man ha temporära uppehållstillstånd?
  • Anonym (teknator)
    Anonym (Svenskar också) skrev 2020-10-04 09:56:36 följande:

Det finns även många svenskar som går på bidrag och inte kan försörja sig själva pga de orimligt höga kraven som ställs på människor som söker jobb.

Ett tips är att arbetsgivare gör det lika lätt för människor att få jobb som det var på tex 70-talet.

1. Sänk kraven på tidigare arbetslivserfarenhet kompentenser osv

2. Sluta döma människor efter vad de skrivit i sitt CV.

3. Gör det lättare för människor utan utbildning att få jobb.

4. Majoriteten vill att andra människor ska jobba, så en lagändring att ett arbete är en mänsklig rättighet kanske skulle vara en lösning för att få bukt på problemet med att människor tvingas gå på bidrag?

Hur ska det gå till menar du?

Ska vi montera ner automatiska packlinjer och kedjeband då och gå tillbaka till manuell montering, släpande och packning av produkter? Samtidigt som Kina växlar upp och går från handmontage till semi-automat eller fullautomat över hela linjen inom 5-10 år?

Då kommer inte en käft i Sverige att ha ett jobb, det kan jag garantera, för det är rätt få fysiska saker som går att tillverka här med lönsamhet redan nu. Mer och mer av våra inkomster kommer från icke-tillverkningsbranscher (IT, gaming, musik och tjänster) medan enklare produkter inte kan tillverkas här alls då de skulle bli alldeles för dyra. Utom det har vi lönsamhet på högmarginalprodukter som läkemedel, medicinteknik, specialstål, instrument och ytbehandlingar bland annat. Jordbruk? Ja det finns liksom en anledning till att det enda vi är självförsörjande på i landet numera är morötter, socker och spannmål...

Visst kan vi fixa formverktyg till maskiner och liknande i Sverige, men Kina gör det för 25-30% av priset och så mycket sämre är inte de produkterna så att det motiverar att välja svenskt om man inte verkligen skär pengar med täljkniv på sitt företag.

I framtiden kommer minst 1/3 av befolkningen i Sverige inte att ha ett jobb för globalt kan man redan producera allt som behövs till pyttelilla Sverige billigare på andra ställen. Vår utmaning ligger i vad vi ska göra med den tredjedelen av folket här för att de ska hålla sig lugna och inte börja sabba för alla andra.
  • Xenia
    Anonym (est7x6r5y5h6txxetahse4g5) skrev 2020-10-03 17:35:17 följande:
    Hur svårt är det med provanställning egentligen?
    Ja, nuförtiden får typ alla börja med provanställning.

Men vissa politiker låtsas som att arbetsgivarna anställer tills vidare från första början och sen kan de inte bli av med de odugliga anställda. Snyft, snyft. Tungan ute

På sex månader lär man upptäcka om hen är oduglig eller inte.
  • Flash Gordon
    Anonym (Vilken värld lever du i ?) skrev 2020-10-04 09:55:06 följande:
    Så gäller detta invandrare bara eller svenskar med? 
    En stor grupp du kör över fullständigt med dina idéer är ensamstående föräldrar. Ska den andra föräldern bara kunna släppa allt och gå i din värd eller är det enorma avgifter du tänkt ge denna? Men dina idéer så skulle man inte våga arbeta som ensamstående, man skulle inte kunna våga försöka skaffa ett värdigt liv för barnen och en själv om allt kan tas ifrån en fast man inte gjort något fel för att man blir osams med arbetsgivaren. Minimilön kan man inte försörja barn med.

Då du kommer hoppa på en så kan jag säga att jag är själv med två barn för pappan tycke det var tråkigt att inte kunna göra som man vill. Arbetar, med min lön, BB och underhåll lever i på 1500kr över normen som soc ger. Har behövts gå till tandläkaren de senaste tre månaderna men då jag inte vet vad de kostar,(och inte vet hur mycket jag kommer behöva VABBA) valt att flytta fram det hela tiden då det inte är en ekonomisk osäkerhet jag vågar gör just nu.
    Tråden handlar om "utlandsfödda" men ja, även svenskar på bidrag kommer förstås att dras med i detta.

Invandringen har skapat en ny underklass i Sverige. En underklass i antal och fattigdomsnivå som vi inte haft i vårt land på 70-80 år, i alla fall.

Det går inte att blunda och önska bort. Det är redan här. De 600000 utlänningarna i TS är en del av denna nya underklass.

Så då blir frågan: vad ska vi göra åt det?

Det är riktigt att tråkigt som fan blir det, men som jag skrev, ta det med de som via invandringspolitiken varit ansvariga för att skapa denna situation.

.
  • Flash Gordon
    LadyJane skrev 2020-10-04 09:49:11 följande:
    Det är inte så idag men att det blev 65 år är avhängigt förväntad livslängd. Det har även varit ett starkt argument för att höja pensionsåldern.

Du har med andra ord fel i ditt påstående och du är även mycket historielös.

Kan ha betyder inte ska ha helt enkelt.
    Så nej det är inte tvärt om. Det handlar om livslängd. Sen finns det enskilda populistiska partier som inte argumenterar sakligt utan istället kommer med har fake news och ren propaganda.
    Det är ett "starkt argument" enbart för att vi i Sverige inte längre räknar med någon större tillväxt per capita framöver.
  • Nimzay
    LadyJane skrev 2020-10-04 07:20:12 följande:
    Kan du svara på den fråga jag ställde?

Det har redan varit så i historien att en viss politisk inriktning aktivt endast behöll de lönsamma i samhället och gjorde sig av med de övriga med hjälp av olika metoder. Kanske något du också förespråkar?
    Nej det är absolut inget jag förespråkar, men jag tycker det är skrämmande att vår nuvarande sittande regering gör det. Och du?
  • LadyJane
    Anonym (Trötter) skrev 2020-10-04 13:43:00 följande:
    Vad gäller fake news. Jag tror inte jag sett en enda källa eller motivering i dina inlägg utan enbart personligt tyckande.

Det kanske inte fick plats bland alla personangrepp du ville ha in i inläggen?
    Det finns länkar till socialstyrelsen i den andra tråden.
    Annars funkar det skitbra att googla. Den första träffen är just socialstyrelsen.
    Nimzay skrev 2020-10-04 17:14:23 följande:
    Nej det är absolut inget jag förespråkar, men jag tycker det är skrämmande att vår nuvarande sittande regering gör det. Och du?
    Källa på att sittande regering försöker göra sig av med alla du anser inte är lönsamma.

• Anonym (Trötter)
    LadyJane skrev 2020-10-04 19:34:40 följande:
    Det finns länkar till socialstyrelsen i den andra tråden.
    Annars funkar det skitbra att googla. Den första träffen är just socialstyrelsen.
    Nimzay skrev 2020-10-04 17:14:23 följande:
    Källa på att sittande regering försöker göra sig av med alla du anser inte är lönsamma.

Så du efterfrågar en källa och säger till alla andra att det funkar skitbra att googla..

I rest my case..
Svar på tråden Över 600 000 utandsfödda går på bidrag och kan ej försörja sig själva hävdar professor i nationalekonomi. Hur påverkar detta samhället?