• Anonym (Pajsaren)

Över 600 000 utandsfödda går på bidrag och kan ej försörja sig själva hävdar professor i nationalekonomi. Hur påverkar detta samhället?

https://www.facebook.com/axessmagasin/videos/745245919346319/

Professor i nationalekonomi hävdar att mer än 600 000 utlandsfödda går på bidrag och ej klarar av att försörja sig själva. Hur påverkar detta samhället?
    Hur ska problemet åtgärdas?

• Svar på tråden Över 600 000 utandsfödda går på bidrag och kan ej försörja sig själva hävdar professor i nationalekonomi. Hur påverkar detta samhället?
  • Anonym (Pajsaren)
    Anonym (est7x6r5y5h6txxetahse4g5) skrev 2020-10-03 17:34:17 följande:
    Ja, endast högutbildade kan inte vara de enda som behöver fly såklart. Av de x antal som jag har mött är inte viljan ett problem men språk kan vara ett besvär och särskilt om de inte har någon att träna med.
    Nej. Men att man flyr betyder inte att man för all evighet måste stanna här. Man kan återvända, vi skulle kunnat ha temporära uppehållstillstånd som gäller tills dess att krigen upphört. Sedan skulle man kunnat ha kvar de som lyckas etablera sig och som inte blir en börda.
  • mari123
    Anonym (Pajsaren) skrev 2020-10-03 17:42:56 följande:
    Nej. Men att man flyr betyder inte att man för all evighet måste stanna här. Man kan återvända, vi skulle kunnat ha temporära uppehållstillstånd som gäller tills dess att krigen upphört. Sedan skulle man kunnat ha kvar de som lyckas etablera sig och som inte blir en börda.
    Googlar på kriget i Somalia (bara för att få en liten koll) och det verkar var ngt inbördeskrig som pågått i mer än 30 år!? VEM tro på en snar lösning i den konflikten. MÄRKLIGT att inte fler flyktingar är här efter alla dessa år.......
  • LadyJane
    Anonym (Pajsaren) skrev 2020-10-03 17:42:56 följande:
    Det är förvånande hur mycket åsikter du har, hur lite du vet och hur mycket fel du har.

Jag menar, du har helt fel angående siffror och hur det fungerar i Sverige. Är du verkligen inte intresserad av fakta?
    är ditt enda intresse bara att sprida rasistiska åsikter? Det verkar faktiskt som det.

Siffran 600 000 är fejk. Och dina påståenden om "hur det skulle kunna vara" är en argumenation som bygger på osaklig grund.

Men å andra sidan är det rätt tydligt vilken falang du tillhör. Det har redan varit så i historien att en viss politisk inriktning aktivt endast behöll de lönsamma i samhället och gjorde sig av med de övriga med hjälp av olika metoder. Kanske något du också förespråkar?
  • Nimzay
    LadyJane skrev 2020-10-03 18:25:51 följande:
    Men å andra sidan är det rätt tydligt vilken falang du tillhör. Det har redan varit så i historien att en viss politisk inriktning aktivt endast behöll de lönsamma i samhället och gjorde sig av med de övriga med hjälp av olika metoder. Kanske något du också förespråkar?
    Låter väldigt mycket som dagens Socialdemokrater här i Sverige...
  • LadyJane
    Nimzay skrev 2020-10-03 18:33:03 följande:
    Låter väldigt mycket som dagens Socialdemokrater här i Sverige...
    Kan du svara på den fråga jag ställde?

Det har redan varit så i historien att en viss politisk inriktning aktivt endast behöll de lönsamma i samhället och gjorde sig av med de övriga med hjälp av olika metoder. Kanske något du också förespråkar?
  • me33

Klart surt för alla inom förvärvsarbetar svängen att få verkligheten i ansiktet på det sättet. 

Enda att göra något åt det är att inte skatta genom svenska skattemyndigheten. 

Mitt mål är att köpa en stor segelbåt att bo på under vinterhalvåret och samtidigt skriva mig annanstans för att undvika beskattningen. 

Det är inget som en med huslån och fast arbete i Sverige kan göra lika enkelt. Så tyvärr är det bara att ställa in er på att det kommer i regel alltid att vara såhär nu i Sverige. 

Det mest öppna landet i Europa under decennier har lagt upp ett buffébord. 
    Självklart kommer folk att simma över hit, det hade varit konstigt om de inte hade det. Då hade jag reagerat att något stod på tok. 

De svenska politikerna verkar vilja ha det såhär. Som sagt, det kommer inte att förändras, bara förvärras.

• Anonym (K)

Genom att begära resultat på SFI, att validera deras utländska utbildning, få ut dem på praktik.

Slopar vi barn- bostads- och studiebidragen (för alla alltså) så får vi in en del stålar.

• Anonym (F)
    LadyJane skrev 2020-10-03 18:25:51 följande:

Det är förvånande hur mycket åsikter du har, hur lite du vet och hur mycket fel du har.

Jag menar, du har helt fel angående siffror och hur det fungerar i Sverige. Är du verkligen inte intresserad av fakta?

är ditt enda intresse bara att sprida rasistiska åsikter? Det verkar faktiskt som det.

Siffran 600 000 är fejk. Och dina påståenden om "hur det skulle kunna vara" är en argumenation som bygger på osaklig grund.

Vad är det som är rätt då?
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2020-10-04 07:47:13 följande:

Genom att begära resultat på SFI, att validera deras utländska utbildning, få ut dem på praktik.

Slopar vi barn- bostads- och studiebidragen (för alla alltså) så får vi in en del stålar.

Insåg att jag inte ens läste frågan ordentligt. Detta är min tanke:

Det påverkar ju såklart samhället eftersom bidragstagare kostar. Däremot så kanske de här människorna kostar samhället mindre i det långa loppet. En svenskfödd bidragstagare har vi betalar minst nio års utbildning för, plus barnbidrag, föräldrapenning, gratis vård etc i upp till 18 år (tandvård upp till 20 år?). Om de sedan går på bidrag är det ju lite pengar i sjön...

Om en färdigutbildad kommer hit, får sin utbildning validerad, pluggar svenska ett par år och sedan börjar jobba, så har vi lagt ner mindre pengar på den personen.
  • LadyJane
    Anonym (K) skrev 2020-10-04 07:47:13 följande:
    Du tycker att det är något som BORDE göras?
    Korrekt uppfattat?

Vad gör man idag tror du?
Svar på tråden Över 600 000 utandsfödda går på bidrag och kan ej försörja sig själva hävdar professor i nationalekonomi. Hur påverkar detta samhället?