• Anonym (Maria)

Livrädd för tv-reklamen!

Hejsan.
    Min son på 5 år är fullständigt LIVRÄDD för den där svartvita barnförsäkrings-reklamen där dom filmar en förlossning och ett spädbarn som skriker samtidigt som ledsam musik spelas. Han blir helt parralyserad när han ser och hör den, skriker o håller för öronen men på natten är det ännu värre, han skriker högt som ett brandalarm, ligger och snurrar runt i sängen, drömmer hemska mardrömmar och vaknar upp på golvet. Vet inte hur han gör detta men han rullar ur sängen tror jag o jag har varit där och hjälpt honom men det funkar inte alltid, den reklamen går ofta och han tänker på den mest på kvällarna. 

jag tycker inte heller om att se den. Vem fan vill se en förlossningsfilm på tv:n?

Vad skall jag göra?!  Det gör så ont att se sitt barn så rädd och traumatiserad, han vågar inte umgås med andra barn heller utan att han börjar gallskrika så fort han ser dem. 

Min största önskan är att företaget som gör den (är det Trygg Hansa??) slutar visa den på tv:n GENAST, och att de tar bort den ifrån sin youtube kanal på direkten. Men hur gör man detta? Jag är säker på att det finns flera än vi som stör sig på den.
    Tar tacksamt emot tips, råd o hjälp. Tycker synd om min son som får igenomlida allt detta alltså!!

tack! <3

//Maria ????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-19 17:07
    Varför ogillar några mitt inlägg? Tycker de synd om mig eller tycker de att detta är en tramstråd? Vänligen hjälp mig annars har ni ingenting här att göra.//Maria
  • Svar på tråden Livrädd för tv-reklamen!
  • Anonym (Mii)

Det enda som är störande med den reklamen är väl låten. Hans gnälliga gnolande driver mig till vansinne.

• Anonym (Mii)

Och vad menar du med förlossningsfilm förresten? Man får ju inte se en närbild på när hon krystar ut bebisen genom vaginan.

• molly50
    Anonym (Maria) skrev 2020-09-18 18:00:58 följande:

Hejsan.
    Min son på 5 år är fullständigt LIVRÄDD för den där svartvita barnförsäkrings-reklamen där dom filmar en förlossning och ett spädbarn som skriker samtidigt som ledsam musik spelas. Han blir helt parralyserad när han ser och hör den, skriker o håller för öronen men på natten är det ännu värre, han skriker högt som ett brandalarm, ligger och snurrar runt i sängen, drömmer hemska mardrömmar och vaknar upp på golvet. Vet inte hur han gör detta men han rullar ur sängen tror jag o jag har varit där och hjälpt honom men det funkar inte alltid, den reklamen går ofta och han tänker på den mest på kvällarna. 

jag tycker inte heller om att se den. Vem fan vill se en förlossningsfilm på tv:n?

Vad skall jag göra?!  Det gör så ont att se sitt barn så rädd och traumatiserad, han vågar inte umgås med andra barn heller utan att han börjar gallskrika så fort han ser dem. 

Min största önskan är att företaget som gör den (är det Trygg Hansa??) slutar visa den på tv:n GENAST, och att de tar bort den ifrån sin youtube kanal på direkten. Men hur gör man detta? Jag är säker på att det finns flera än vi som stör sig på den.
    Tar tacksamt emot tips, råd o hjälp. Tycker synd om min son som får igenomlida allt detta alltså!!

tack! <3

//Maria ????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-19 17:07
    Varför ogillar några mitt inlägg? Tycker de synd om mig eller tycker de att detta är en tramstråd? Vänligen hjälp mig annars har ni ingenting här att göra.//Maria
    Jag tror inte att du kommer att koma någonvart med att anmäla den här reklamen.
    Den är ju inte på något sätt stötande eller så.
    Jag tror att du behöver jobba mer med din pojkes känslor och framförallt,inte låta honom titta på tv:n.
    Mer än på barnkanalen då t ex.
    Det är du ,som mamma,som måste hjälpa honom bearbeta sina känslor. 
  • Anonym (Florence)

Ber om ursäkt ts, trodde inte någon bild skulle komma med. Har själv anmält mitt inlägg och hoppas att det tas bort. Ville självklart inte posta en bild som kunde göra dig upprörd.

• Anonym (A)
    Anonym (Gråt?) skrev 2020-09-20 14:11:10 följande:
    Kan nån länka?

Hittar inte en gråtande nyfödd i nån reklamfilm om barnförsäkring. 
    Sök på ?barnförsäkring trygg hansa? på YouTube. Det finns tre versioner, två längre och en kortare. I ingen av versionerna gråter bebisen dock, den bara gnyr lite. Så jag förstår inte varför TS tycker att den gråter/skriker.
  • Anonym (Flugan)

Har läst igenom tråden nu.

TS, detta är inte menat illa, så hoppas jag lyckas formulera mig så det framgår

Du nämner att "vi" är rädda för reklamen, "vi" drömmer mardrömmar som är exakt lika (bara detta är ett smått otroligt sammanträffande!), "vi" tycker spädbarn ser läskiga ut och "vi" har svårt för barnskrik.

Fundera lite över hur mycket av detta som är kopplat till dina egna känslor, som du överfört på sonen (så mycket att han till och med är rädd för andra barn, inte bara bebisar). Kan dina känslor vara kopplade till det som hände med din son vid födseln? Han minns ju knappast sin egen operation t.ex., så det känns väldigt underligt att han har svårt för barnskrik av den anledningen. Han kan mycket väl ha blivit panikslagen av detta för att du har "lärt" honom att bebisar är "farliga" (han ser det på din reaktion).

Det som för det allra flesta är en rörande/oförarglig film är ett problem för dig. Tycker du inte det är ett stort problem för dig så gör som andra föreslagit och titta på andra kanaler - men om du vill försöka förstå eller komma över det så kan jag varmt rekommendera att söka hjälp av en KBT-terapeut, jag tror du hade fått god hjälp av KBT.

• Cavill
    sextiotalist skrev 2020-09-20 08:51:58 följande:

Min son blev hysteriskt rädd för vildvittrorna i Ronja Rövardotter. Vi valde bort filmen. Men jag gjorde kanske fel. Jag borde krävt att man inte visade filmen?

Ja, naturligtvis. 
  • Anonym (Va?)

Det låter inte normalt någonstans. Du har uppenbarligen fört över väldigt konstiga rädslor på ditt barn. Det är ingen normal reaktion för någon av er

• Anonym (A)

TS, om du fortfarande läser tråden, så måste jag säga att jag instämmer i det fler och fler säger - att du (oavsiktligt) har lärt din son att vara rädd för den här reklamen. Du verkar också anta att han tänker och känner som du i olika avseenden. Att han är rädd för reklamen tvivlar jag inte på, men hur vet du att ni drömmer samma drömmar? Och hur vet du att han tycker att det är otäckt just att filmen är svartvit? Eller att musiken är otäck? Och som någon annan påpekade - han lär ju knappast minnas operationen han genomgick som bebis, så hur skulle den ha gjort så att att han blivit rädd för bebisskrik? Är det inte troligare att han sett dig bli rädd för det och därigenom lärt sig att det är något att vara rädd för? Jag menar inget illa, men helt ärligt så får jag känslan, när jag läser hur du skriver ?vi? hela tiden, att du och din son inte har en helt sund relation till varandra.

• Anonym (:()

Jösses. Sök hjälp. Dina vanföreställningar drabbar ju ditt barn rätt hårt. KBT som någon ovan nämnde

Svar på tråden Livrädd för tv-reklamen!