• Anonym (Maria)

Livrädd för tv-reklamen!

Hejsan.
    Min son på 5 år är fullständigt LIVRÄDD för den där svartvita barnförsäkrings-reklamen där dom filmar en förlossning och ett spädbarn som skriker samtidigt som ledsam musik spelas. Han blir helt parralyserad när han ser och hör den, skriker o håller för öronen men på natten är det ännu värre, han skriker högt som ett brandalarm, ligger och snurrar runt i sängen, drömmer hemska mardrömmar och vaknar upp på golvet. Vet inte hur han gör detta men han rullar ur sängen tror jag o jag har varit där och hjälpt honom men det funkar inte alltid, den reklamen går ofta och han tänker på den mest på kvällarna. 

jag tycker inte heller om att se den. Vem fan vill se en förlossningsfilm på tv:n?

Vad skall jag göra?!  Det gör så ont att se sitt barn så rädd och traumatiserad, han vågar inte umgås med andra barn heller utan att han börjar gallskrika så fort han ser dem. 

Min största önskan är att företaget som gör den (är det Trygg Hansa??) slutar visa den på tv:n GENAST, och att de tar bort den ifrån sin youtube kanal på direkten. Men hur gör man detta? Jag är säker på att det finns flera än vi som stör sig på den.
    Tar tacksamt emot tips, råd o hjälp. Tycker synd om min son som får igenomlida allt detta alltså!!

tack! <3

//Maria ????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-19 17:07
    Varför ogillar några mitt inlägg? Tycker de synd om mig eller tycker de att detta är en tramstråd? Vänligen hjälp mig annars har ni ingenting här att göra.//Maria
  • Svar på tråden Livrädd för tv-reklamen!
  • Anonym (Maria)
    Kexsmula skrev 2020-09-18 18:20:09 följande:

Har aldrig sett reklamen ifråga då jag aldrig tittar på vanlig TV (slutade helt med det för drygt 10 år sedan), och bara ser på streamingtjänster nuförtiden (vi har just nu Netflix, HBO och Amazon Prime). Det finns massor av streamingtjänster att välja mellan, du slipper reklam helt och kan se ett TV-program/film precis när ni vill istället för att gå efter en sunkig TV-tablå med massor av reklam.

Det är mitt hetaste tips!

Tack. Skall tipsa mina närmaste också.
    Ju flera som klagar, desto större chanser finns det för att de slutar med den. Kan man maila till dem på nåt sätt, eller? För så småningom så blir den ju gammal och jag hoppas på att de byter ut den. Men budskapet är fortfarande lika aktuellt... nu som om 10 år...
  • Anonym (Anonym)

Kanske något att anmäla till reklamombudsmannen. Det är ju inte bara små barn som kan få trauma av sådana filmer.

• Anonym (Minna)

Tråkigt att din pojke blir så rädd och självklart kan du mejla, men de lär inte avbryta sin reklamkamanj pga det. Men klart du kan gå in på deras hemsida och mejla. Fast det är lär krävas en tittarstorm för att de ska göra något.

Som de andra skrivit så får du stänga av tv:n eller titta på reklamfria tjänster. Hos kompisar är det väl bara att säga som det är, han blir livrädd, är det ok om vi stänger av?

• Anonym (k)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-18 20:08:47 följande:

Kanske något att anmäla till reklamombudsmannen. Det är ju inte bara små barn som kan få trauma av sådana filmer.

Har du ens sett dom? Finns på youtube. Man ser knappt något.

Jag tror knappast att alla barnets problem härstammar från dessa klipp.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (k) skrev 2020-09-18 20:18:49 följande:

Har du ens sett dom? Finns på youtube. Man ser knappt något.

Jag tror knappast att alla barnets problem härstammar från dessa klipp.

Vad spelar det för roll?? Om ts tycker att det är ett problem har hon all rätt att anmäla reklamen. Håll dig till ämnet istället för att sväva ut i spekulationer om ett barn, otroligt lågt att börja racka ner på ett BARN som inte ens kan försvara sig!
  • cosinus

Min son var i den åldern paniskt rädd för tecknade figurer med stora ögon. Tåget Blue i Dora, någon mer figur jag inte minns men värst av allt var Pingu. Jag överdriver inte när jag säger att ungen höll på att springa genom väggen i panik när programmet gick igång på tv.

Man fick helt enkelt se till att ha koll på vad som visades (i ert fall blir det ju reklamfri tv).

Det gick över, han är 14 år nu och kan se det mesta :)

• Anonym (Hmm)

Läst tråden. Är det bara jag som reagerar på att sonen är livrädd för att umgås med andra barn? Hur kommer det sig? Är det pga reklamen?

Låter som att du har ett känsligt och sårbart barn (menar inte detta på något negativt sätt).

Har detta skett vid andra tillfällen? Andra reklamfilmer eller så?

Kan ni prata om vad det är han tycker är skrämmande med den?

• Anonym (Oj!)

Men oj!

Nu är ju alla barn olika men min 4-åring tyckte reklamen var fin, "söt bebis".

Visst att tycka att den är obehaglig är en annan sak, men skrika, gråta, ha mardrömmar och inte våga träffa andra barn låter verkligen inte normalt. Snarare detta man borde ta tag i på något sätt än att förbjuda själva reklamen.

• Anonym (Florence)

Ts har du sett filmen själv? Man ser absolut ingenting av någon förlossning, Inget blod, ingen navelsträng. Det enda man ser är hur en bebis (ej blodig eller kladdig) läggs på mammans mage och hon håller om honom. Det enda jag kan tänka mig att din son blir rädd för är att bebisen ser lite konstig ut då den har ett litet avlångt och utdraget huvud (eftersom den är precis nyfödd), kanske din son därför tycker det ser ut som ett monster eller något.
    Kanske kan ni titta på den tillsammans och du kan förklara vad det är ni ser och varför bebisens huvud ser så konstigt ut?

Svar på tråden Livrädd för tv-reklamen!