• Anonym (Maria)

Livrädd för tv-reklamen!

Hejsan.
    Min son på 5 år är fullständigt LIVRÄDD för den där svartvita barnförsäkrings-reklamen där dom filmar en förlossning och ett spädbarn som skriker samtidigt som ledsam musik spelas. Han blir helt parralyserad när han ser och hör den, skriker o håller för öronen men på natten är det ännu värre, han skriker högt som ett brandalarm, ligger och snurrar runt i sängen, drömmer hemska mardrömmar och vaknar upp på golvet. Vet inte hur han gör detta men han rullar ur sängen tror jag o jag har varit där och hjälpt honom men det funkar inte alltid, den reklamen går ofta och han tänker på den mest på kvällarna. 

jag tycker inte heller om att se den. Vem fan vill se en förlossningsfilm på tv:n?

Vad skall jag göra?!  Det gör så ont att se sitt barn så rädd och traumatiserad, han vågar inte umgås med andra barn heller utan att han börjar gallskrika så fort han ser dem. 

Min största önskan är att företaget som gör den (är det Trygg Hansa??) slutar visa den på tv:n GENAST, och att de tar bort den ifrån sin youtube kanal på direkten. Men hur gör man detta? Jag är säker på att det finns flera än vi som stör sig på den.
    Tar tacksamt emot tips, råd o hjälp. Tycker synd om min son som får igenomlida allt detta alltså!!

tack! <3

//Maria ????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-19 17:07
    Varför ogillar några mitt inlägg? Tycker de synd om mig eller tycker de att detta är en tramstråd? Vänligen hjälp mig annars har ni ingenting här att göra.//Maria
  • Svar på tråden Livrädd för tv-reklamen!
  • sextiotalist

Min son blev hysteriskt rädd för vildvittrorna i Ronja Rövardotter. Vi valde bort filmen. Men jag gjorde kanske fel. Jag borde krävt att man inte visade filmen?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2020-09-20 08:37:32 följande:
    Det är inte normalt att få trauma av en film som bara visar en nyfödd bebis och inget annat. Varken för barn eller för vuxna. Det finns ingen som helst anledning att anmäla filmen till reklamombudsmannen.
    Jag har inte sett reklamen, jag gick på TS beskrivning och man har rätt att anmäla reklam som man anser är störande, oavsett om andra inte tycker det.
  • Anonym (anna)

Varför inte bara stänga av tv´n eller ha barnkanalen på istället?

Det är inte reklamens fel att ditt barn blev rädd för den det är faktiskt ditt som låter barnet se på tv´n.
    Det är ganska enkelt uträknat.
    Så sluta försöka få tag på tv-kanalens representant och diskutera med dem.

Ta hand om din son istället och börja få han att sluta vara rädd för andra. Prata och visa bilder. Gå till parken med honom och lek, han kommer se andra barn och det kommer kanske vara jobbigt för honom men var lugn och försök ha roligt med honom istället. Fråga någon med barnvagn om ni kan få komma fram och försiktigt titta, du med ditt barn i famnen. Prata om att barnet ligger och sover och att ni måste vara tysta så ni inte väcker bebisen, gör något liknande som fungerar för er. Fortsätt tills ditt barn slutar skrika och vara rädd.
    Prata med barnet om att det är ok att vara rädd men fråga även vad som gör han rädd. Bryt ner det och ge honom verktyg (liknande Alfons "stick du stygga spöke för du finns ju inte").
    Träffa kompisar och lek.

Men ta bort skygglapparna och sluta lägg ansvaret på detta på en tredje part.

• Anonym (anna)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-20 08:59:17 följande:
    Jag har inte sett reklamen, jag gick på TS beskrivning och man har rätt att anmäla reklam som man anser är störande, oavsett om andra inte tycker det.
    Ja man kan anmäla reklam, Konsumentverket är rätt väg att gå.
    Hur det kommer att gå är nog på förhand ganska klart, men visst kan man anmäla reklam.

• Anonym (anna)
    Anonym (anna) skrev 2020-09-20 09:07:57 följande:
    Ja man kan anmäla reklam, Konsumentverket är rätt väg att gå.
    Hur det kommer att gå är nog på förhand ganska klart, men visst kan man anmäla reklam.
    Och reklamombudsmannen kan man anmäla till förstås.
    så här säger deras sida om vad som man kan anmäla för.

På vilken grund kan reklam anmälas?

Prövningsgrunderna kan bland annat vara att anmälaren anser att reklamen är vilseledande, att den är diskriminerande mot exempelvis kön eller nationalitet, att den är stötande eller att reklamidentifiering saknas. Exempel på prövningsgrunder är: 

Laglighet
    Socialt ansvar
    Stötande
    Säljfrämjande åtgärder
    Miljö
    Diskriminering (kön, religion, etnicitet, ålder, nationell härkomst, funktionsnedsättning eller sexuell läggning)
    Erbjudandevillkor
    Goda seder
    Utnyttja brist på erfarenhet
    Presentation
    Hederlighet
    Överse med våld/olagligt/förkastligt beteende
    Spela på rädsla, utnyttja olycka eller lidande
    Vilseledande
    Reklamidentifiering
    Avsändare
    Gratis och garanti
    Jämförelse
    Vädja till övertro eller vidskepelse
    Misskrediterande
    Intyg och rekommendation
    Åberopa person
    Renommésnyltning
    Reklamefterbildning
    Säkerhet och hälsa
    Barn
    Personuppgifter
    Obeställda produkter och dolda kostnader
    Miljömässigt uppträdande

I ICC:s regler finns ytterligare grunder.

• Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-20 08:59:17 följande:
    TS har beskrivit filmen fel; den visar ingen förlossning, utan endast ett nyfött, rentvättat barn som läggs på sin mammas mage. Men det är inte ens troligt att faktiska förlossningsfilmer utlöser tramuan. Däremot kan man ha utvecklat PTSD efter en mycket svårt förlosssning och därmed uppleva en förlossningsfilm som skrämmande, för att den väcker traumatiska minnen till liv.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (A) skrev 2020-09-20 09:55:39 följande:
    TS har beskrivit filmen fel; den visar ingen förlossning, utan endast ett nyfött, rentvättat barn som läggs på sin mammas mage. Men det är inte ens troligt att faktiska förlossningsfilmer utlöser tramuan. Däremot kan man ha utvecklat PTSD efter en mycket svårt förlosssning och därmed uppleva en förlossningsfilm som skrämmande, för att den väcker traumatiska minnen till liv.

Nja, det är den ena filmen du beskriver där. I den andra är barnet väldigt kladdigt och lyfts från mellan mammans ben upp på hennes mage. Men jag håller med dig annars. TS har nog en del i bagaget om hon reagerar på detta.
  • Anonym (A)
    Anonym (Moa) skrev 2020-09-20 10:46:48 följande:

Nja, det är den ena filmen du beskriver där. I den andra är barnet väldigt kladdigt och lyfts från mellan mammans ben upp på hennes mage. Men jag håller med dig annars. TS har nog en del i bagaget om hon reagerar på detta.
    Ok, då har jag missat att det finns en tredje film som visar detta. Jag har sett två filmer av olika längd och båda visar bara en ren bebis som läggs på mammans mage.
  • Anonym (anna)

var tvunget att kika på dessa filmer och det är då rakt inget hysteriskt och läskigt över dessa korta klipp.
    Har barnet blivit hysteriskt och skrikigt rätt ut av detta är det något annat som ligger i det barnets sinne som gror.

Jisses varför bemöter man inte sitt barn när det blir fel. Förklara hur det fungerar vid en födsel istället för att det ska skapa följdreaktioner och mer kaos.
    Sätt dig ner och prata med barnet ordentligt. Eller sök hjälp till barnet för detta är inga sunda reaktioner för barnet alls.

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (A) skrev 2020-09-20 12:05:11 följande:
    Ok, då har jag missat att det finns en tredje film som visar detta. Jag har sett två filmer av olika längd och båda visar bara en ren bebis som läggs på mammans mage.
    Sök på Trygghansa barnförsäkring på youtube så finns båda versionerna. Jag tittar inte på tv så jag fick göra så för att se den. I den andra så tar dom upp barnet från mellan hennes ben, men man ser förstås inget mer än typ hennes ena lår. 
Svar på tråden Livrädd för tv-reklamen!