• KimGbg

Dask

Jag har en 4 årig busig dotter som är väldigt trotsig just nu. Jag var med henne i affären häromdan och hon ville ha godis, jag sa till henne lugnt att hon inte fick och att hon får vänta tills lördag. Hon blev arg och tjatade och jag var bestämd och sa nej. Hon fortsatte genom att börja bita på min arm jag sa till på skarpen att hon skulle lägga av , andra gången tog jag tag i hennes arm satte mig på huk och sa ännu mer bestämt att sluta bita mig. Men hon fortsatte så tredje gången rann de över på mig så jag gav henne en dask på rumpan. Den kändes förmodligen men inte så hon började gråta iallafall. Hon slutade att bita mig.

Jag skäms så in i bomben att jag gav henne en dask på rumpan och jag känner mig som världens sämsta pappa. Jag har verkligen misslyckat med allt som jag stod för och nu har jag gjort de som jag verkligen är emot.

Har någon annan av er föräldrar gett era barn dask k rumpan, hur kändes de för er?

• Svar på tråden Dask
  • Anonym (Noll)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-30 17:09:56 följande:
    Enligt lagen är det misshandel. En liten människa har fått ett slag som gjort ont av en mycket större månniska som för den lilla människan ska stå för den ultimata tryggheten, så att smärta uppkommit.

På vilket sätt är det inte att betraka som misshandel?
    Ts skriver att den förmodligen inte ens kändes.
    En liten dask är inte hela världen om man inte använder det som uppfostringsmetod, vilket ts inte gör. Han har gjort detta EN gång och jag vidhåller att "en gång är ingen gång, två gånger blir lätt en vana".

Därför ser jag det inte som misshandel, ser det dock inte heller som ok. Som jag redan skrivit.
  • Drottningen1970
    Anonym (Noll) skrev 2020-08-30 17:14:53 följande:

Ts skriver att den förmodligen inte ens kändes.

En liten dask är inte hela världen om man inte använder det som uppfostringsmetod, vilket ts inte gör. Han har gjort detta EN gång och jag vidhåller att "en gång är ingen gång, två gånger blir lätt en vana".

Därför ser jag det inte som misshandel, ser det dock inte heller som ok. Som jag redan skrivit.

Nej TS skriver att den förmodligen kändes, men inte som mycket att barnet började gråta.
  • Anonym (Noll)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-30 17:16:24 följande:
    Nej TS skriver att den förmodligen kändes, men inte som mycket att barnet började gråta.
    Det har du rätt i, läste för fort.

Men ändå, "den kändes förmodligen men inte så hon började gråta". Inte hela världen vid ETT tillfälle.
    Ts ångrar sig och kommer troligen inte att göra om det.
  • Anonym (Anonym)
    KimGbg skrev 2020-08-30 10:37:46 följande:
    Jo, men jag känner mig som en värdelös pappa. Men tålamodet tog slut hon hade skott så hela veckan fram tills jag tappade det. Dask i rumpan räknar ju folk som misshandel.
    Ptja, det finns ju gott om folk som sitter i stenhus och är så himla perfekta, precis som om de själva gör exakt allt rätt med sina barn. Nej, ta det här som en lärdom och försök även hitta sätt att hantera de där jobbiga känslorna, för det kommer att hända igen, det kan du vara säker på. T ex ta flera djupa andetag där du stänger ute omvärlden och bara fokuserar på andningen, det kan ge dig utrymmet att inte agera på instinkt utan istället greppa tag i någon av dina förtänkta planer i olika situationer. Allt funkar inte direkt men till slut blir det bättre.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-30 18:44:54 följande:

Ptja, det finns ju gott om folk som sitter i stenhus och är så himla perfekta, precis som om de själva gör exakt allt rätt med sina barn. Nej, ta det här som en lärdom och försök även hitta sätt att hantera de där jobbiga känslorna, för det kommer att hända igen, det kan du vara säker på. T ex ta flera djupa andetag där du stänger ute omvärlden och bara fokuserar på andningen, det kan ge dig utrymmet att inte agera på instinkt utan istället greppa tag i någon av dina förtänkta planer i olika situationer. Allt funkar inte direkt men till slut blir det bättre.

Förlåt okunnig fråga, vad menas med Sitter i stenhus?
  • KimGbg
    Anonym (Noll) skrev 2020-08-30 15:00:34 följande:

En gång är ingen gång, två gånger blir lätt en vana.

Ts, släpp det. Det är inte hela världen. OCh jag tror som du att pojkar "tål" bättre en flickor som har en tendens att gnälla och pipa för minsta lilla.

(Är glad att jag bara har pojkar kan jag lova.)

Tack, för ditt stöd! Jag vet att jag inte kommer göra så igen.

Visst kanske flickor kan vara mer pipiga men jag älskar henne exakt lika mycket som min son. Jag skulle aldrig vilja välja bort eller önska att hon hade blivit en pojk för de. Utan jag har turen och fått en av varje och de är underbart. Min pojk kan faktiskt vara lite knöligare ibland också. Trotsålder är väl sådan.

Men som sagt älskar både min dotter o son lika mycket
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Y) skrev 2020-08-30 18:57:27 följande:
    Förlåt okunnig fråga, vad menas med Sitter i stenhus?
    Jaja, glashus då :) 
  • KimGbg
    Anonym (Ann) skrev 2020-08-30 15:57:25 följande:

Jag var ensam mamma och uppfostrade barnen själv. Ibland rann det bara över. Det blev en enkel lösning.

Jo jag hade grava samvetskval, hade lovat mig själv att inte bli som mina föräldrar.

Jag förstår att de rann över men du kan inte heller skylla på att du var ensamstående. Finns andra ensamstående som aldrig har daskat sina barn.
  • KimGbg
    Drottningen1970 skrev 2020-08-30 16:07:06 följande:

Folk? Räknar inte du det som misshandel då? Att slå någon? Som dessutom är jätteliten?

Vanligtvis gör jag det, men som Noll skriver. En gång är ingen gång 2 ggr får man ta sina konsekvenser
  • KimGbg
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-30 18:44:54 följande:

Tack, för tips mm!

Jag vet att jag har gått över gränsen och jag erkänner de.

Men tyvärr så är de nog många som har åsikter av mitt handlade så har dom själva daskat sina barn på rumpan.
Svar på tråden Dask