Inlägg från: Anonym (Y) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Y)

Dask

Anonym (Noll) skrev 2020-08-30 15:00:34 följande:

En gång är ingen gång, två gånger blir lätt en vana.

Ts, släpp det. Det är inte hela världen. OCh jag tror som du att pojkar "tål" bättre en flickor som har en tendens att gnälla och pipa för minsta lilla.

(Är glad att jag bara har pojkar kan jag lova.)

Nej! Pojkar tål inte mer! Det är den här inställningen som gör att pojkar och män går och mår dåligt i det tysta. De snappar upp det här som små och tror att bara flickor får gråta och be om hjälp. Det är inte hälsosamt alls. Betydligt fler män än kvinnor tar sitt liv och många män med psykisk ohälsa söker för somatiska problem som huvudvärk etc eftersom de skäms över att visa sig svaga.

Förra året tog 863 män sitt liv, 396 kvinnor. Vi måste få bort stämpeln att män är starka. Det är ordagrannt livsviktigt. Att inte gråta betyder inte att man inte tagit skada utan kan betyda något mycket värre - att man tagit skada men vet att man inte kommer att få någon sympati om man visar det. Självmordsstatistiken visar vad det i värsta fall leder till i förlängningen.
  • Anonym (Y)

Jag kan också bli vansinnigt arg på mina barn. Blir hjälpt av att läsa på om barns utveckling på 1177.se. Då inser man att barnet inte kan bättre. Läst på en del om lågaffektivt bemötande också och det funkar i alla fall på mina barn (när jag lyckas).

• Anonym (Y)
    Anonym (Noll) skrev 2020-08-30 15:39:11 följande:

Det är fortfarande fakta att flickor är pipigare och gnälligare. Oavsett fostran.

Mina pojkar har fått visa sina känslor, och gråta vid behov. Men de har inte gnällt och gnölat som småflickor gör. Har ju sett skillnaden på mina pojkar och mina vänners flickor, och pojkar.

Det ser jag också bland barn jag känner. Men när pojkar inte gnäller betyder det inte nödvändigtvis att de inte är ledsna. De biter ihop för att de lärt sig att det är så man gör. Sen fortsätter de på samma vis genom livet utan nära vänner (män är utan nära vän i mycket högre grad än kvinnor). De klarar skilsmässor sämre och ser, som sagt, självmord som ett bra alternativ oftare än kvinnor. För pojkar gnäller inte.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-30 18:44:54 följande:

Ptja, det finns ju gott om folk som sitter i stenhus och är så himla perfekta, precis som om de själva gör exakt allt rätt med sina barn. Nej, ta det här som en lärdom och försök även hitta sätt att hantera de där jobbiga känslorna, för det kommer att hända igen, det kan du vara säker på. T ex ta flera djupa andetag där du stänger ute omvärlden och bara fokuserar på andningen, det kan ge dig utrymmet att inte agera på instinkt utan istället greppa tag i någon av dina förtänkta planer i olika situationer. Allt funkar inte direkt men till slut blir det bättre.

Förlåt okunnig fråga, vad menas med Sitter i stenhus?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-30 19:02:15 följande:

Jaja, glashus då :) 

Ah! :) Tack! Jag trodde jag hade missat något nytt hippt uttryck.

Hälsn.

Tanten
Svar på tråden Dask